Logika, ale aj zákon vraví, že pri križovaní koľají s cestou má prevádzka koľajovej dráhy prednosť pred cestnou premávkou. To znamená, že vlak je nadradený autu. Dôvody netreba vysvetľovať. Určite nebudem rozoberať, aké druhy priecestí poznáme, ako funguje a ako sa ovláda signalizácia na priecestí, či to, aké má vodič povinnosti pri jazde cez priecestie. Sú to témy na dlhšie. Povieme si len, čo robiť, keď sa signalizácia na priecestí pokazí a my chceme prejsť.
Môžem niečo spraviť?
Naozaj sa stáva, že na železničnej signalizácii dôjde k poruche a neustále blikajú červené svetlá, prípadne sú spadnuté aj rampy. Zapamätajte si jedno pravidlo. Do priestoru železničného priecestia nemôžete vstupovať, dvíhať rampy či regulovať cestnú premávku. Nezainteresovaný, a teda bežný človek z radu vodičov, nemôže vedieť, či sa skutočne blíži vlak alebo je to falošný signál. Jediné, čo môžete spraviť, je, že zavoláte na linku tiesňového volania 112 alebo polície 158 a nahlásite im, že máte podozrenie na nefunkčnosť signalizácie na železničnom priecestí. A áno, stačí len podozrenie, ktoré vznikne tým, že len neúmerne dlho pri priecestí stojíte v kolóne. Vždy je však potrebné uviesť jednotné identifikačné číslo priecestia, ktoré sa nachádza na signalizácii a má tvar SP0001, pričom SP znamená slovenské priecestie a štvorčíslie už patrí konkrétnemu priecestiu.
Ak ako vodič nerešpektujete svetelnú signalizáciu a prejdete priecestím, prípadne dvihnete rampy a prejdete, hrozí vám sankcia.
Existuje výnimka?
Jedinou výnimkou, kedy môžete prejsť cez priecestie s pokazenou signalizáciou, je v prípade krajnej núdze. Aj vtedy sa musíte vždy presvedčiť, že tak môžete učiniť bezpečne. To znamená, že sa vlak nesmie k priecestiu približovať.
Foto: FB Polícia SR