Foto: Autor, archív
Myslíte si, že Európa bude ako Kuba a svoje staré auto budete opravovať donekonečna? Omyl, táto ohlasovaná norma to môže všetko zmeniť!
Dokument sa vzťahuje na recykláciu vozidiel vo všeobecnosti. Bohužiaľ to bude mať obrovský dopad aj na našu ekonomiku, ale aj na život bežného Slováka! Nezabúdajme, že oprava áut mnohých ľudí na Slovensku živí. Ale poďme k veci.
Kritériá podľa normy sú rozdelené do dvoch častí:
- A – KRITÉRIÁ PRE POSUDZOVANIE MOŽNOSTI OPRAVY VOZIDIEL
- B – ORIENTAČNÝ ZOZNAM KRITÉRIÍ PRE UKONČENIA PREVÁDZKY VOZIDLA .
ČASŤ A
Vozidlo je technicky neopraviteľné, ak spĺňa jedno alebo viac týchto kritérií:
a)bolo rozrezané na kusy alebo rozobraté;
b)bolo zvarené alebo vyplnené izolačnou penou;
c)úplne zhorelo do stavu, keď je zničený motorový priestor alebo priestor pre cestujúcich;
d)bolo ponorené do vody po úroveň nad prístrojovou doskou;
e)jeden alebo viac nasledujúcich komponentov vozidla nemožno opraviť ani vymeniť:
- komponenty styku so zemou (napr. pneumatiky a kolesá), odpruženie, riadenie, brzdy a komponenty ich ovládania;
- upevnenie a spoje sedadiel;
- airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, bezpečnostné pásy a ich koncové funkčné komponenty;
- rám a podvozok (šasi) vozidla;
f)jeho konštrukčné a bezpečnostné komponenty majú nevratné technické chyby a v dôsledku toho ich nemožno vymeniť, napr. starnutie kovu, viacnásobné praskliny v podkladovom nátere alebo rozsiahla perforačná korózia;
g)jeho oprava si vyžaduje výmenu motora, prevodovky, karosérie alebo zostavy podvozka, ktorou zanikne pôvodná totožnosť vozidla.
Čítate s porozumením? Podľa časti A je okrem iného technicky nemožné opraviť vozidlo, ak si oprava vyžaduje výmenu motora, prevodovky, karosérie alebo zostavy podvozku, čo má za následok stratu pôvodnej identifikácie vozidla. Podľa môjho názoru je toto ustanovenie pre náš bežný život veľmi nebezpečné ba priam až likvidačné!!!
Ďalej čítame, že oprava nie je možná, ak bolo vozidlo rozrezané na kusy alebo rozobrané, zvarené alebo uzavreté izolačnou penou, bolo úplne spálené do tej miery, že bol zničený motorový priestor alebo priestor pre cestujúcich, bolo ponorené do vody do úrovne nad prístrojovou doskou , komponenty spájajúce so zemou (ako sú pneumatiky a kolesá), odpruženie, riadenie, brzdy a ich ovládacie prvky, upevnenia a spojenia sedadiel, airbagy, predpínače, bezpečnostné pásy a ich periférne ovládacie prvky, karoséria sa nedá opraviť ani vymeniť a podvozok vozidla, konštrukčné a bezpečnostné komponenty majú technické chyby, ktoré sú nezvratné a robia ich nenahraditeľnými, ako je starnutie kovov, viacnásobné praskliny v podvaloch alebo nadmerná perforačná korózia.
Niektoré z týchto kritérií nevyvolávajú moje obavy, ale ustanovenie o výmene motora alebo prevodovky je podľa môjho názoru príliš ďalekosiahle a úplne zbytočne. Aj na našom predpotopnom Slovensku považovala výmena motora za rovnaký typ za bezproblémový úkon. (áno, starí harcovníci si pamätajú, že pred dekádami bol aj to problém…)
Je ekonomicky nemožné opraviť vozidlo, ak je jeho trhová hodnota nižšia ako náklady na nevyhnutné opravy potrebné na jeho obnovenie v rámci Únie do technického stavu, ktorý by postačoval na získanie osvedčenia o technickej spôsobilosti v členskom štáte, v ktorom bolo vozidlo registrované pred opravou . Veď vždy to je moja voľba, či budem do niečoho drilať peniaze pre radosť. Čo trh s youngtimermi, veteránmi…?
KTO BUDE HODNOTIŤ A KONTROLOVAŤ?
Vynára sa otázka, kto a na základe čoho odhadne náklady na nevyhnutné opravy. Všetci vieme, že ceny dielov a opráv sa medzi krajinami EÚ značne líšia. Napríklad oprava motora v Nemecku môže stáť 6 500 EUR a na Slovensku 2 500 eur, lebo cena práce je niekde inde.
Podľa tohto návrhu nariadenia môže byť oprava vozidla považovaná za nemožnú z technického hľadiska, napríklad vtedy, ak je motor alebo elektrický systém poškodený v dôsledku zaplavenia, nie sú na ňom pripevnené dvere, palivo alebo palivové výpary majú unikol, čím vzniká nebezpečenstvo požiaru a výbuchu, zo systému LPG uniká plyn, čím vzniká nebezpečenstvo požiaru a výbuchu, unikli prevádzkové kvapaliny (palivo, brzdová kvapalina, nemrznúca zmes, kyselina z akumulátora, chladiaca kvapalina), čím vzniká riziko kontaminácie vody alebo sú brzdy a komponenty riadenia nadmerne opotrebované.
Ak sa zamyslíte, na aké autá sa tieto ustanovenia vzťahujú, zistíte, že v praxi možno väčšinu aj mierne poškodených vozidiel považovať za odpad.
Ak bude splnená niektorá z vyššie uvedených podmienok, budeme musieť naše vozidlo podrobiť individuálnemu teletechnickému posúdeniu, či by jeho technický stav postačoval na získanie technického preukazu v členskom štáte, v ktorom bolo vozidlo evidované pred opravou.
Časť B
Opisuje kritériá, ktoré možno použiť aj ako dodatočné odôvodnenie na určenie, či je ojazdené vozidlo plne funkčným vozidlom alebo by sa malo vyradiť z prevádzky.
Ak vozidlo nebolo podrobené požadovanej národnej technickej kontrole po dobu dlhšiu ako dva roky odo dňa, keď bola naposledy požadovaná, nie je primerane chránené pred poškodením pri skladovaní, preprave, nakládke a vykládke, predloží sa na spracovanie na autorizované zberné miesto alebo autorizované zariadenie na spracovanie odpadu alebo jeho vlastník nie je známy, možno ho považovať za vozidlo po dobe životnosti.
Zaujímavosti pri predaji
Na účely prevodu vlastníctva ojazdeného vozidla musí byť vlastník vozidla schopný preukázať každej fyzickej alebo právnickej osobe, ktorá má záujem o nadobudnutie vlastníctva vozidla alebo príslušným orgánom, že vozidlo nie je po dobe životnosti. vozidlo. Pri posudzovaní stavu používania vozidla vlastník vozidla, iné hospodárske subjekty a príslušné orgány skontrolujú, či sú splnené kritériá stanovené v prílohe I, aby bolo možné určiť, či ide o vozidlo po dobe životnosti.
To znamená, že ako vlastník musíte byť schopný preukázať, že predávané vozidlo nespĺňa žiadne z kritérií v prílohe I, ktoré ho klasifikujú ako odpad. Dovoľte mi pripomenúť, že tieto kritériá zahŕňajú nadmerne opotrebované komponenty brzdového a riadiaceho systému. Ak teda neúmyselne predáte vozidlo s opotrebovanými brzdovými doštičkami, môžete byť teda v konečnom dôsledku obvinení z uvádzania nebezpečného odpadu na trh. To isté možno urobiť, ak dôjde k úniku chladiacej kvapaliny.
To isté sa môže stať, ak niekomu predáte auto, ktoré nebolo počas skladovania riadne chránené proti poškodeniu (príloha I, časť B, bod d). To znamená, že ak niekomu predáte vozidlo, ktoré bolo zaparkované pod stromom a pár dní predtým bola búrka, je to v podstate odpad. Nezáleží na tom, že má 3 roky a má najazdených 30 000 km, pretože spĺňa kritériá odpadu uvedené v nariadení. Je to šikovne napísané tak, že všetko sa dá považovať za odpad.
Tak to nevedia ako nás pripraviť už o autá . Tak vymysleli takúto podpasovku
Veď nikto im nekupuje drahé hybridy. Buď si naň zober úver alebo choď peši.
A to,že vraj žijeme v demokracií,toto je birokracia.
Pre laika ktorý v tom hľadá zlo, keďže sme Slováci a väčšina je práve laická verejnosť. Prakticky každá jedna časť vozidla je opraviteľná. Dokonca aj moderné vozidlá. Keďže ich základ zostáva rovnaký, materiály tiež. Ak máte skorodovaný povrch, viete ho opraviť, ak ste “zadreli” motor, stále ho viete opraviť, hlava valcov sa dá tiež opravovať. Akurát že to bude potrebovať viac peňazí. Veď kým doteraz stačilo zastriekať prahy pur penou, už budeme musieť prahy vymeniť. (Opraviť)
No to nieje pravda ak sy čítal s porozumením nemôžeš nič vymeniť to znamená že keď si kúpiš nové auto a prejdeš v najlepšom 120tisic kilometrov a budeš musieť vymeniť brzdové kotúče tak to ani robiť nemusíš lebo bude auto nespôsobili lebo bola splnená podmienka že si niečo vymenil keď do teba niekto narazí a skryvi riadenie tiež ho nemôžeš vymeniť lebo by si tam naspäť nevedel vrátiť to znamená že ani nemôžeš prestriekat nanovo blatník
Nebezpecny “odpad” je vlastne ten clovek alebo skupina ludi ktoremu nieco taketo vlastne napadne v tej vypatlanej hlave…takze ako je to vlastne s tou ekologiou??? Je ekologickejsie si kupovat kazde 2roky novu haraburdu ako udrziavat svoje povodne auto ktore splna svoj ucel tak isto a nerozsype sa po vyjazde zo salonu? A vlastne naco sa potom auta budu nadalej “srotovat” ked sa diely z nich nebudu moct druhotne vyuzit??? Ved aj zo starych plechov predsa vyrabaju nove nie??? To je potom tiez nebezpecny odpad ten novy plech ked je vyrobeny z zrecyklovanych materialov..
Nie každé 2 roky kupovať ,,elektro auto,, -preto to robia, aby odstránili spaľovacie motory- ,ale voliť také politické strany ,ktoré zabezpečia výstup z tejto chorej EURÓPSKEJ ÚNIE .
Daj debilom moc a spravia ti pakareň
Oni nie sú debilný, oni vedia veľmi dobre čo činia, robia to s jasným žámerom, pripraviť menej solventných ľudí o možnosť voziť sa vlastným vozidlom.. Riadia sa a postupujú presne podľa filozofije p.Klausa Schwaba, salámovou metódou pripraviť nás o všetko. Zbohom sloboda, ktorátu bola, aj keď obmedzená.
EÚ sa hrá na ekologického záchrancu sveta a popritom si sama serie do huby, pretože nezmyselnými “zákonmi” vytvára zbytočné odpady náročné na likvidáciu. Narážam na výmenu použitých komponentov áut, keďže to funguje ako recyklácia. Mám pre nich iba tieto slová: palte už do piče!!!
Eu uz neexistuje tak neodrbavajte ludi
Sedí tam banda hlupákov za veľké peniaze. Únia je banda darmožráčov napustiť migrantov zobrať ti krajinu.identitu .vieru auto a ešte neviem čo prisluhovači USA
To je už extrémny nezmysel. Tými ich podmienkami by neprešlo žiadne auto.
Tak sa to robí.Menit auto každé 2 roky. Predkovia keby stali z hrobov tak by Vás všetkých poslali do teplých krajín na večné veky.
Tymto si EU sere do vlastnych ust. Auto sa da povazovat za spotrebic lebo mame aj el. Auta.
Pri spotrebicovh chcu od vyrobcov aby sa dali opravit aj po zaruke. Co taka baterka u E auta. Potom auto jednoducho vyhodime.
Na hlavu
Áno , auto je spotrebič , a vysávač je auto . Blahoželám k mentalnemu výkonu.
Myslim si, ze iba vtedy je vozidlo neopravitelne, ked vymenou motora alebo prevodovky pride vozidlo o totoznost, tj ak namiesto automatickej prevodovky pouzijete manualnu a naopak, pripadne ak napr. pouzijete iny motor…
Je to jednoduché,len aby sa zbavili starých vozidiel z trhu!Veď s toho nič nemajú!Tak takýmto odporným spôsobom nútia a tlačia na obicajny ľud, aby kupovali nové autá, brali pôžičky!Len aby oni mali kšeft! Rozbehnúť bankovníctvo,a tieš výrobu áut! Lebo už sú natom zle!
Byrokrati nemaju co vymyslat, tak komplikuju zivot obycajnym ludom. My nezarabame tazke tisice ako oni.
Neverim, ze toto može vymyslieť normálny zdravý rozum.
Toto vedie k tomu, že aj my na Slovensku budeme chcieť podobné platy ako v Nemecku.
Toľko nigdy nezarobime ako v Nemecku, Slovensko je jeden zaostali štát tu len ceni vedia zvisit viplatu nie hovoria že minimálna mzda je 1500 eur ale gde komu ja robím za stiri eurá na hodinu chodím 150- km každý deň do Bratislavy na deň mám 32 eur dám dole cenu nafti a som na 22- eurách keď chodíme dvaja inak bi som zarobil len 12- eur kby som chodil sám.
Ked sa naučíš gramatiku možno aj zarobíš kus viac.
Však to sú úplne sprostosti čo tu píšeš, len zbytočné strašenie ľudí
Zámer ako ľudí okradnúť o autá a donútiť ich žiť v 15minutovych getách. Teraz to už dáva zmysel opustiť tento birokraticko-fašistický spolok, kde debilita vyhráva nad ráciom a zdravým rozumom.
Netrápte sa nad tým, o 10 rokov autá vlastniť nebudeme, tak ako aj nehnuteľnosti.
NWO je nebezpečná tlupa globálnych vrahov. Riadia a ovplyvňujú každú minútu nášho života.
Tupy feťaci čo nevedia čo so sebou hlavne že majú peňáze
Špinavá euroúradnícka fašistická zgerba svojím diktátom ničí životy ľudí čím ďalej tým viac. Bodaj ste tam vy bruselské filcky podochli do rána !
Ty si riadne vymletý. Sa nečudujem že tu vyhráva mafia .
Auto bude považované za odpad keď bude stáť pod stromom a pred tým bola burka? Tak odpilme stromy 🙂
Ty si riadne vymletý. Sa nečudujem že tu vyhráva mafia .
Lezme únii do zadku nemci si môžu dovoliť takéto veci ale my sme žobráci únie budeme chodiť na bycikli.
Bla bla bla. Áno my môžme dkapínať v starých šrotoch .