Segment mestských crossoverov je v súčasnosti mimoriadne obľúbený nielen vo svete nových, ale aj jazdených vozidiel. Ľudia čoraz viac vyhľadávajú vyššiu stavbu karosérie, komfortné nastupovanie a pritom si stále potrpia na dizajn. Výborným príkladom auta, ktoré spĺňa všetky spomenuté preferencie, je SEAT Arona. My sme v autobazári Cambelová našli kúsok z roku 2018, ktorý doposiaľ najazdil len niečo vyše 30-tisíc kilometrov a aj vďaka dobrému stavu či automatickej prevodovke si drží vyššiu cenovku, oprávnene?
Liter stačí
Pod kapotou testovaného auta pracoval preplňovaný benzínový trojvalec 1,0 TSI. Konkrétne verzia s výkonom 85 kW (115 k) a najvyšším krútiacim momentom 200 Nm. Ide o motor s hliníkovým blokom, ktorý váži iba 93 kilogramov a do mestského crossoveru sa dobre hodí. Motor využíva rozvodový remeň a variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov. Pri kúpe si treba overiť, či auto absolvovalo zvolávaciu akciu, ktorá sa týkala chybných vstrekovacích ventilov práve pri motoroch 1,0 TSI. Nešlo o nič dramatické, riešila sa len netesnosť a vplyv na horšie spaľovanie a vyššie emisie.
Okrem tejto maličkosti by ešte motor s podobne nízkym nájazdom kilometrov nemal mať zásadný problém, pri vyššom nájazde si dajte pozor na prípadnú karbonizáciu. Kombinácia s automatickou DSG prevodovkou je komfortná, no treba sa pripraviť na to, že automat v bežnom režime citeľne podtáča motor a práve to vedie k zakarbónovaniu motora. V nenáročných podmienkach sa s malým motorom dá jazdiť so spotrebou okolo 5 litrov, na diaľnici si vypýta asi o dva litre viac. Na voľnobehu trojvalec typicky vibruje a pri potrebe väčšej dynamiky ho treba trochu viac vytočiť, ale inak je to dobrá voľba najmä na mestské využitie.
Miesta je dosť
SEAT Arona pri konfigurácii mnohých zaujal možnosťou voľby dvojfarebného exteriéru a interiéru, takže aj kusy v bazároch môžu byť celkom originálne. Hoci ide o malé auto stojace na podvozkovej platforme MQB A0, vo vnútri je Arona dostatočne priestranná. Bez problémov odvezie štyroch priemerne vysokých ľudí. Mne osobne trochu prekážali tvrdé plasty v interiéri, ktoré pocitovo znižovali pocit z hodnoty auta.
Tiež by som prijal väčšie množstvo úložných priestorov alebo aby boli aspoň praktickejšie. Pochváliť treba objem batožinového priestoru, 400 dm3 je v rámci segmentu nadpriemerná hodnota. Testovaná Arona vo verzii Experience má síce už 5 rokov, no mimoriadne nízky nájazd kilometrov a aj preto si drží cenu 18-tisíc eur. Zaujímavosťou je, že približne toľko mohlo toto auto stáť aj ako úplne nové, avšak dnes by ste za podobne vybavenú čisto novú Aronu dali približne 23-tisíc eur.
Náhradné dielce* (€ s DPH, približné ceny) | |
Predný brzdový kotúč | 35 – 50 |
Súprava brzdových čeľustí | 25 – 50 |
Tlmič pérovania – predná náprava | 60 |
Ložisko kolesa – opravná súprava | 40 – 60 |
Spojková súprava | 200 |
Súprava piestnych krúžkov | 25 |
Súprava rozvodového remeňa | 70 – 160 |
Lambda sonda | 50 |
Seat Arona 1,0 TSI DSG7 Experience
Cena: nového vozidla / súčasná cena 18 000 / 17 999 €
Motor:
- preplňovaný zážihový R3/12 V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 5 000 – 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1, emisie CO2: 113 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 10,0 s, vmax=182 km/h, spotreba WLTP / test 5,0 / 6,0 l/100 km.