Test: VOLKSWAGEN ID.Buzz Pro KR 77 kWh – Skrátka ho chcem!

Volkswagen ID.Buzz je dnes široko-ďaleko najštýlovejšie a najsympatickejšie rodinné auto na trhu. To však nie sú jeho jedinými argumentmi.

VW ID. BUZZ

S výhodným financovaním cez VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES
S akontáciou od 10% do 40% a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.
Typ financovania:
VW NEXT s 3 možnosti ukončenia financovania:

  • Auto vymeníte za nové
  • Doplatíte zvyšnú sumu jednorazovo alebo si ju prefinancujete
  • Auto môžete vrátiť
  • Dĺžka splácania: 48 mesiacov
  • Akontácia: 30% (22.749€)
  • Ročný nájazd: 20.000 km
  • Spracovateľský poplatok: 0€
  • Značkové VW poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Mesačne za 918€ s DPH* vrátane poistenia

Testovaná verzia VW ID.BUZZ Cargo 150kW/77kWh v cene 75.828€ s DPH <
Posledná navýšená splátka: 39.090€

* Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od ceny vozidla a aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW Úžitkové vozidlá.

Oživiť starší model, ktorý bol navyše symbolom svojej doby, preniesť a pretransformovať jeho prvky do súčasnej modernej doby sa na prvý pohľad zdá byť ako zaručený recept na úspech. Ibaže to nemusí vždy dobre vypáliť. Stačí, že niečo dizajnéri prepísknu, niečo príliš zmenia alebo naopak niečo nezmenia adekvátne a ľudia ho neprijmú. A Volkswagenu sa to už raz stalo s modelom Beetle, ktorý síce nebol úplný debakel, ale nenaplnil očakávania. Volkswagen ID.Buzz, ktorý oživuje pôvodný Volkswagen T1 z päťdesiatych rokov minulého storočia, je suverénne najštýlovejšie rodinné auto súčasnosti. Dovolím si povedať, že dokonca jedno z najštýlovejších áut vôbec. Ľudia sa za ním otáčajú, páči sa im. Dokonca ma za jazdy občas zdravili úplne cudzí ľudia v cudzích autách. Len preto, lebo sa im ID.Buzz páčil. A to som ešte nemal dvojfarebnú karosériu, v ktorej je ID.Buzz ešte o čosi štýlovejší.

Auto má nápadité detaily, napríklad čelo prakticky bez kapoty, spojené svetlomety, nárazník so zaujímavou štruktúrou, zadné skupinové svetlá, D-stĺpik s troma dizajnovými prvkami a tiež dokonale vyvážené proporcie, vďaka čomu vyzerá tak dobre, ako vyzerá. Na chvíľku sa zastavím pri proporciách a trochu predbehnem veci. Spomínané proporcie sú totiž dané tým, že auto má elektrický pohon, stojí na podlahovej platforme MEB vyvinutej výhradne pre elektrické autá a ktorá umožňuje posunúť kolesá výrazne do rohov karosérie. Pri benzínovom alebo dieselovom pohone by takýto krátky predný previs s toľkým miestom v kabíne  nepripadali do úvahy. Buď predný previs by bol dlhší, alebo by kabína bola posunutá viac dozadu, ale s najväčšou pravdepodobnosťou by aj previs bol kratší, aj kabína posunutá dozadu. V súvislosti  s kolesami musím zdôrazniť, že máme dvadsiatky, no nie sú obuté do nízkoprofilových pneumatík. A to je dobré – tak z pohľadu dizajnu, pretože nižšie pneumatiky by vyzerali komicky, ako aj z pohľadu komfortu tlmenia nerovností. Dlhý rázvor osí náprav na úrovni 2 988 mm zabezpečuje veľký vnútorný priestor, celková dĺžka 4 712 mm zasa kompaktné vonkajšie rozmery. Mimochodom, súčiniteľ aerodynamického odporu cx je iba 0,285, čo je menej, ako mali ešte nedávno bežné osobné autá.

Zaujímavé je porovnanie s Multivanom. Oproti krátkemu Multivanu má ID.Buzz o 136 mm kratší rázvor, o 261 mm kratšiu karosériu, o 81 mm väčšiu šírku a o 4 mm nižšiu výšku, no vo vnútri má na všetkých miestach a vo všetkých smeroch viac miesta pre pasažierov. Medzičasom Volkswagen predstavil aj ID.Buzz s predĺženým rázvorom osí náprav, no na Slovensku je zatiaľ dostupná iba krátka verzia, a to v päťmiestnej konfigurácii 2+3, začiatkom budúceho roka pribudne aj šesťmiestna verzia v konfigurácii 2+2+2.

Tá päťmiestna má obrovský batožinový priestor s kapacitou až 1 121 dm3, no za povšimnutie stojí, že aj v tejto verzii sú vzadu v hornej časti bočného obloženia odkladacie poličky na drobnosti a držiaky nápojov. V druhom rade je dvojitá lavica a samostatné sedadlo. Oba môžete nezávisle od seba posúvať, meniť sklon operadla a sklápať operadlo. Vybrať sa však nedajú, resp. len za pomoci náradia. Pre mňa, keďže by som rád prepravoval bicykel v kabíne bez toho, aby som ho musel rozobrať, resp. vybrať kolesá je to problém. Druhá vec, ktorá ma prekvapila, je priestor pre pasažierov. Keď sú sedadlá posunuté dozadu, tak nemôžeme povedať, že by ho bolo nedostatok, no čakal som viac. Trochu väčší rozsah posuvu sedadiel by to vyriešilo. Naopak, príjemne ma prekvapilo množstvo odkladacích priestorov pre pasažierov – v posuvných dverách, na chrbtovej strane predných sedadiel, v stredovom boxe… A nechýbajú ani USB-C konektory.

Múdrejší ako ja?

Mám vnútorný problém s priestorom vpredu, pretože sa mi páči, ale ja ako stará škola mám problém s prehnanou digitalizáciou. A tá sa začína už po nastúpení, keď som zakaždým musel na centrálnom displeji odkliknúť, či chcem byť off-line alebo on-line. Druhá vec je, že prakticky všetko ovládate cez dotykové plochy – nielen cez dotykový displej, ale aj ovládače na volante, ovládače svetlometov vľavo pod volantom a dokonca aj ovládací panel na vyhrievanie, sklápanie, voľbu pravého alebo ľavého vonkajšieho zrkadla pri ich nastavovaní a zamykania auta na dverách sú dotykové. A neraz som si omylom odomkol auto. Dotykovými plôškami ovládate aj teplotu klimatizácie, hlasitosť audiosystému… Výstražné smerovky sú dotykové.

Šľahačkou na torte digitalizácie je automatické „oživovanie“ a „zhasínanie“ auta. Ide o to, že keď nastúpite, nemusíte nič robiť – nemusíte nikam dávať kľúč, nemusíte dokonca ani štartovať – stačí dupnúť na brzdu, otočiť volič do režimu D alebo R a idete. Naopak, pri vystupovaní zasa stačí dať volič do P, otvoriť dvere, vystúpiť a auto sa samo vypne. Vo väčšine prípadov je to super, ale keď som vyskočil z auta len na chvíľu – napríklad pomôcť deťom vystúpiť – a potom som si musel znova odklikávať spomínané nastavenia alebo keď práve v tom momente vypne rádio a ja som prišiel o pointu informácie, tak ma to riadne dožieralo. Auto nemôže byť múdrejšie ako ja. Nie je, ja viem čo chcem, prečo som ho nevypol…

Zároveň musím povedať, že sa mi páči množstvo odkladacích priestorov vo dverách a na prístrojovej doske. Len čierny klavírny lak by som vymenil.

Obe predné sedadlá majú samostatnú výklopnú a nastaviteľnú vnútornú lakťovú opierku, lakťová opierka na dverách je však vyššie a ďalej, takže máte ruky priveľmi nesymetricky. Chcelo by to lakťové opierky aj z vonkajších strán sedadiel.

ID.Buzz poskytuje za volantom celkom iný pocit ako akékoľvek iné auto. Možno najbližšie k nemu má Mini. Prístrojová doska je totiž veľmi dlhá, čelné sklo je posunuté dopredu a horná hrana čelného skla tiež. A mne sa ten pocit veľmi páči. Daňou za takúto konfiguráciu je to, že vnútorné zrkadlo je príliš ďaleko. Preto už aj jeho nastavovanie je problematické a potom stačí, aby ste si len máličko zmenili svoju polohu a už v ňom nevidíte celkom to, čo chcete. Riešením by bolo digitálne zrkadlo, Volkswagen ho však neponúka. Zaujímavosťou je svetelná linka pod čelným sklom naprieč celou prístrojovou doskou, ktorá zlepšuje komunikáciu auta s vami. Pomáha pri navigácii, upozorňuje na nebezpečenstvo, signalizuje nabíjanie…

Čistý elektromobil

Ako som už spomenul, ID.Buzz stojí na podlahe MEB pre elektrické autá. Akumulátor s kapacitou 82 kWh je pod podlahou a poháňané sú kolesá zadnej nápravy. To do veľkej miery definuje charakter auta a jazdné vlastnosti. Akumulátor totiž na jednej strane posúva ťažisko nižšie a vytvára takmer ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy, čo sa zákonite prejaví vo vyššej stabilite, na druhej strane je akumulátor súčasťou pevnostnej štruktúry karosérie a to sa opäť prejavuje v lepších jazdných vlastnostiach. Zároveň aktívne zvyšuje tuhosť karosérie a nie sú to iba plané reči, ale skutočne to cítiť – pri bežnej jazde, keď v aute nič nebúcha, aj pri výjazde na obrubník, keď sa karoséria nekrúti. V porovnaní s Multivanom je ID.Buzz iná liga. Nie ja ľahké urobiť auto s takýmto typom karosérie, aby bolo extrémne tuhé, no ID.Buzz taký je a to aj vďaka elektrickému pohonu.

Vďaka pohonu zadných kolies môžu mať tie predné väčší rajd a to znamená menší polomer otáčania, konkrétne 11,1 metra, čo je výborná hodnota a výrazne vám to uľahčí parkovanie v tesných priestoroch. Navyše, ani samotný prevod riadenia nie je dlhý, takže sa s volantom nenatočíte o nič viac ako v bežnom osobnom aute. Riadenie je o to príjemnejšie, že predná náprava je oslobodená od hnacích síl. Celé riadenie je akoby uvoľnenejšie.

Samotný elektromotor má výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm, čo pri hmotnosti auta 2 436 kg (bez vodiča) neznie nijako ohurujúco, no nezabúdajme, že toto sú elektrické parametre a tie sa správajú trochu inak ako benzínové alebo dieselové. Tu sú reakcie na plyn bez omeškania a bez kontroly lambda sondy. Avšak v komfortnom režime sú tie reakcie cielene trochu utlmené, aby to s posádkou nelomcovalo dopredu a dozadu. Výkonový potenciál sa naplno prejaví až v režime Sport alebo Individual, keď si v ňom zvolíte športovú charakteristiku pohonu. Každopádne jazda s elektromobilom je prudko návyková – to ticho a pokoj, ten lineárny priebeh výkonu a tie reakcie na plyn vás doslova opantajú. Celkovo som najazdil 1 291 km a priemerná energetická spotreba podľa „dotankovaného“ mi vyšla na 21,62 kWh/100 km. Jazdil som mix – raz rozumnejšie, inokedy zasa dynamickejšie, po okreskách, po meste aj po diaľnici – takže túto hodnotu môžete brať ako reálny stred. Diaľničné tempo (±130 km/h) však znamenalo spotrebu 30 – 35 kWh/100 km, podľa intenzity vetra, stúpania či klesania… Akokoľvek dobre je vyriešený energetický manažment auta a pohon, veľká čelná plocha urobí svoje. Preto sa ani nečudujem konštruktérom, že obmedzili maximálnu rýchlosť na 145 km/h. To ale znamená, že keď sa rozhodnete predbehnúť niekoho a zozadu sa na vás prirúti auto, tak mu jednoducho neujdete a budete ho brzdiť. Ľudí pri elektromobile zaujíma viac dojazd ako spotreba, reálny dojazd bude niekde v okolí 360 km.

ID.Buzz má rýchlonabíjačku s výkonom 170 kW, takže z 5 na 80 % by ste akumulátor mali nabiť za pol hodiny. Prax je však taká, že na Slovensku je málo nabíjačiek s takýmto vysokým výkonom a napríklad na rýchlostnej ceste R7 dokázal ID.Buzz brať maximálne 115 kW, aj to veľmi krátko. Na druhej strane potom pomerne dlho dokázal udržiavať nabíjací výkon okolo 80 kW a ešte aj v poslednej fáze nabíjania bral zhruba 30 kW. Výsledok je taký, že nabíjanie bude trvať určite dlhšie, ako deklaruje Volkswagen, no v slovenských pomeroch to bude mať na svedomí viac nabíjacia stanica než auto. Zaujímavosťou je funkcia „Plug & Charge“, ktorá umožňuje automatickú identifikáciu a výmenu dát s kompatibilnými nabíjacími stanicami. Vstavaná nabíjačka na striedavý prúd má výkon 11 kW a Volkswagen, samozrejme, ponúka aj wallboxy.

 

Zaparkuje za vás

ID.Buzz má najnovšie asistenčné funkcie. Sériovo má napríklad lokálny výstražný systém „Car2X“, ktorý využíva signály iných vozidiel a dopravnej infraštruktúry na poskytovanie reálnych časových upozornení vodičovi na nebezpečné situácie v premávke. Žiaľ, táto funkcia funguje na Slovensku vo veľmi obmedzenom rozsahu, prakticky ide len o upozornenia ostatných áut vybavených podobným systémom. Ale pre budúcnosť je dobré mať túto funkciu, kto vie, možno sa čoskoro dočkám výraznej technickej inovácie cestnej infraštruktúry. Ďalšou novinkou je systém Travel Assist, ktorý využíva skupinové dáta z iných vozidiel a umožňuje čiastočne automatizovanú jazdu v celom rozsahu rýchlosti a taktiež umožňuje asistovanú zmenu jazdného pruhu na diaľnici. Testovaný exemplár mal tento systém v rámci balíka Asistenti plus so Safelock. Jeho súčasťou je aj systém Park Assist Plus s pamäťou. Stačí, aby ste raz zaparkovali, uložili si polohu, resp. trajektóriu parkovania a druhýkrát už ID.Buzz zaparkuje za vás. Geniálna myšlienka, keď s autom jazdí aj manželka. Vidieť, že vo VW pracujú ľudia, ktorí s autami žijú, a nie hipsteri jazdiaci nanajvýš na bicykli. ID.Buzz pri parkovaní, samozrejme, nejde poslepiačky po naučenej trajektórii, ale priebežne si kontroluje dráhu a keď sa tam medzičasom objaví nejaká prekážka, napríklad neodložený detský bicykel, tak zastaví. Auto si vie zapamätať 5 celkom iných miest. Vyzdvihnúť musím aj adaptívne svetlomety IQ.Light, ktoré sa natáčajú do zákruty, staticky prisvecujú križovatku, prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a aj vykrývajú premávku. A, samozrejme, v stretávacom aj diaľkovom režime svietia vynikajúco.

Chcem ho!

Volkswagen ID.Buzz je štýlové a geniálne auto, no ako rodinné auto sa trochu míňa svojmu cieľu. Áno, existuje skupina ľudí, ktorí potrebujú veľké auto aj na to, aby po meste vozili deti a zároveň potrebujú veľký priestor na športové potreby a pod., no drvivá väčšina rodín si takéto väčšie auto kupuje na dovolenky. A tam si elektrický pohon vyžaduje kompromisy, na aké ešte slovenskí motoristi asi nie sú pripravení. Rodina skrátka potrebuje kilometre. Kilometre bez toho, aby si musela cestu plánovať, pretože musia nabíjať, možno aj s nechcenými zachádzkami, pretože na mieste, kam chcú ísť, resp. po trase, kam chcú ísť, neexistuje nabíjacia sieť… Keby mal ID.Buzz benzínový alebo dieselový pohon, určite by sa oň  ľudia trhali. Na druhej strane, keby mal benzínový alebo dieselový pohon, nebol by takýto štýlový… Napriek tomu všetkému by som ID.Buzz bral všetkými desiatimi. Zamiloval som si ho a chcem ho!

Stručne

Čo treba uznať

  • Neuveriteľne štýlový dizajn, výborný pocit spoza volantu.

Čo nám chýbalo

  • Hardvérové ovládanie niektorých funkcií.

Čo nás prekvapilo

  • Vynikajúce jazdné vlastnosti, malý polomer otáčania.

Volkswagen Multivan T7 – Jeho poslaním je rodina

Volkswagen ID.Buzz Pro RWD 150 kW 77 kWh

Cena (základ/test)                                          65 976/75 828 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 150 kW (204 k), max. krútiaci moment 310 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 77/82 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,2 s, vmax=145 km/h, dojazd vo WLTP/test 394 – 425/~360 km, spotreba WLTP/test 20,5 – 21,7/21,6 kWh/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 6×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10
  • Batožinový priestor: 1 121 dm3

VW ID. BUZZ

S výhodným financovaním cez VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES
S akontáciou od 10% do 40% a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.
Typ financovania:
VW NEXT s 3 možnosti ukončenia financovania:

  • Auto vymeníte za nové
  • Doplatíte zvyšnú sumu jednorazovo alebo si ju prefinancujete
  • Auto môžete vrátiť
  • Dĺžka splácania: 48 mesiacov
  • Akontácia: 30% (22.749€)
  • Ročný nájazd: 20.000 km
  • Spracovateľský poplatok: 0€
  • Značkové VW poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Mesačne za 918€ s DPH* vrátane poistenia

Testovaná verzia VW ID.BUZZ Cargo 150kW/77kWh v cene 75.828€ s DPH <
Posledná navýšená splátka: 39.090€

* Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od ceny vozidla a aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW Úžitkové vozidlá.

fotorecenziaskusenostitestVOLKSWAGEN ID.Buzz Pro KR 77 kWh
Komentáre (0)
Pridať komentár