Už prvá generácia Toyoty C-HR mala silný a nekonvenčný dizajn, ktorý sa stal kultovým a ktorý bol vlastne argumentom číslo jeden pre jej kúpu. Dizajn druhej generácie, s ktorou som sa zoznamoval na španielskom ostrove Ibiza, pokračuje v pôvodnej kultovej siluete ale je ešte silnejší. Najmä v dvojfarebnej verzii „bi-tone plus“ vyzerá ako štúdia, ktorá sa rovno z výstavného standu dostala na cesty. Aby som to objasnil, v základe je karoséria jednofarebná, alternatívou je dvojfarebná karoséria bi-tone s čiernou strechou, a ďalším stupňom je spomínaná farebná kombinácia bi-tone plus, pri ktorej je čierna farba strechy rozšírená aj na zadnú časť karosérie. K ďalšej dizajnovej zaujímavosti patrí, že sa pri uvítacej a rozlúčkovej sekvencii medzi zadnými svetlami rozsvieti nápis Toyota C-HR. A pozor, tento prvok nie je iba vo vyšších výbavách alebo za príplatok, ale ho má každý model v sérii.
„Digital“
Dizajn, hoci extrémne silný, je jedna vec, k úspechu však potrebujete viac. Oveľa viac. Dnešní zákazníci očakávajú napríklad oveľa väčší digitálny zážitok ako pred 7 rokmi pri uvedení prvej generácie Toyoty C-HR. A nová C-HR-ka vám ho dá. Má 12,3-palcový digitálny prístrojový štít s nastaviteľným obsahom, uprostred je podľa verzie 8 alebo 12,3-palcový dotykový displej multimediálneho systému s bezdrôtovým zrkadlením smartfónu Android Auto a Apple CarPlay a v závislosti od výbavy je k dispozícii je aj head-up displej. Pozor, bezdrôtové zrkadlenie je v sérii pri oboch verziách displeja. Navigácia využíva cloudové dáta v reálom čase, nechýba on-the-air „apdejt“ softvéru atď. Nechýba ani ambientné osvetlenie interiéru so 64 farbami. Osvetlenie je pritom zosynchronizované s klimatizáciou, varovaním na auto prichádzajúce zozadu pri otváraní dverí, ale aj s časom. V priebehu dňa sa farba osvetlenia mení od svetlých ranných odtieňov k uvoľneným večerným tónom, pričom si môžete navoliť jednu zo 14 naprogramovaných motívov. Aj pri vysokej digitalizácii si však nová Toyota CH-R zachováva priame ovládanie všetkých funkcií klimatizácie. Mimochodom, tá je v sérii dvojzónová. Digitalizácia sem, digitalizácia tam, stredobodom interiér je vodič. Celá prístrojová doska je postavená okolo vodiča, spolu so stredovou konzolou a výplňami dverí vás prístrojová doska doslova objíme. K tomuto pocitu pomohli aj GR Sport sedadlá, ktoré ma taktiež objali. Pravdou však je, že aj v najnižšej polohe je posed trochu vyšší, ale to súvisí s SUV koncepciou karosérie aj za prvých pár kilometrov som si na to zvykol. Na druhej strane, príliš veľa miesta nad hlavou neostávalo ani pri mne, a to mám iba 176 cm. Pod panoramatickým oknom budete mať viac miesta. Konštruktéri našťastie neskĺzli k otočnému voliču, tlačidlám alebo iným nešťastným formám voliča prevodovky, ale zachovali klasický impulzný joystick. Výrazný prínos zaznamenajú pasažieri vzadu. Nielenže majú viac miesta, ale posunutím okna smerom dozadu sa výrazne zmiernil klaustrofobický pocit stiesnenosti. Navyše aj vstupný otvor je trochu väčší, najmä pri hlave, čo zlepšuje nastupovanie dozadu.
Na obraz Európanov
Nová Toyota C-HR je podľa predstaviteľov značky vyvinutá špeciálne pre európskych zákazníkov. Ibiza je v sezóne preplnená turistami, ale takto mimo sezóny sú nielen pláže, ale aj cesty prázdne a tak môžem povedať, že jazdné vlastnosti v maximálnej miere zodpovedajú európskym nárokom. Podvozok je veľmi dobre vyladený, k čomu nemalou mierou prispievajú aj FSCV (Frequency Sensitive Control Valve) tlmiče citlivé na frekvenciu. Pri vyššej frekvencii impulzov, čo zodpovedá nerovnej vozovke sú mäkšie a naopak, pri nižšej frekvencii, čo zodpovedá náklonu karosérie, sú zasa tvrdšie a tým pádom vlastne potláčajú bočné náklony karosérie. Navyše, všetky verzie majú vzadu lichobežníkové zavesenie. A keby ste to v zákrute predsalen prehnali a potrebovali pomoc stabilizačného systému, tak poviem, že ide o proaktívny systém, nie reaktívny ako doteraz. V zrozumiteľnej reči to znamená, že stabilizačný systém začne pracovať skôr ako sa dostanete do šmyku.
Hybridy a plug-in hybrid
Predaj odštartujú dva hybridné pohony piatej generácie. Prvý stojí na 1,8-litrovom benzínovom motore a poskytuje kombinovaný výkon 103 kW (140 k), druhý na dvojlitrovom motore, pričom jeho kombinovaný výkon je 145 kW (197 k). Silnejšia verzia môže mať aj pohon 4×4, pohon zadných kolies zabezpečuje elektromotor na zadnej náprave. Treťou alternatívou je plug-in hybridný pohon, ktorý síce figuruje v cenníku už teraz, no k zákazníkom sa dostane najskôr v marci budúceho roka. Ten je postavený na dvojlitrovom motore a vďaka 13,6 kWh akumulátoru prejde na jedno nabitie v elektrickom režime 66 km. K dispozícii bude iba vo verzii s pohonom predných kolies. Hybridné verzie majú v závislosti od verzie spotrebu 4,8 – 5,3 l/100 km, plug-in iba 0,8 – 0,9.
Medzi očakávaniami zákazníkov dostáva čoraz väčšiu váhu ekológia, a to nielen z hľadiska tvorby emisií CO2. Nová C-HR má preto výrazne viac recyklovaných materiálov, namiesto kože má volant potiahnutý syntetikou, ktorá je na pocit nerozoznateľná od kože. Okrem toho sa dbalo aj na ekologický aspekt výroby.
Na záver cena
Základná verzia 1,8 Hybrid 140 k e-CVT 4×2 Comfort stojí 29 990, za najvyššiu verziu samonabíjacej hybridnej Toyoty C-HR 2,0 Hybrid 197 k e-CVT AWD-i GR Premiere Edition zaplatíte 44 390 eur a úplne top verzia 2,0 Plug-in Hybrid 223 k e-CVT 4×2 GR Sport Premiere Edition vás vyjde na 49 090 eur. Kompletný cenník je už na oficiálnom webe automobilky.