Kia EV9 vás prinúti zamyslieť sa nad prémiovou konkurenciou.

Kia EV9 je dokonalé rodinné auto, ktoré najväčšou výhodou je paradoxne to, že je to elektromobil. Divíte sa, že?

Šesťmiestny interiér som neskúšal, iba som ho videl a bolo mi ihneď jasné, že sa dívam na rodinne orientovaný elektromobil, ktorý slová dizajn a štýl pokladá za rovnako dôležité oblasti ako praktický rozmer a využiteľnosť. Výhod však má Kia EV9 oveľa viac.

Je to boss, alebo inak líder elektrickej ofenzívy, ktorú však Kia odprezentoval model EV6 GT s výkonom takmer šesťsto koní. Kto dovtedy pochyboval o kompetenciách automobilky v oblasti elektromobility, si už netrúfa napísať ani trápny komentár na Facebook. A ak vás EV6 presvedčila, EV9 vás príjemne šokuje.

Napríklad rozmermi. Tie sú gigantické, napokon maximálna kapacita je sedem miest a pritom za posledným radom ešte ostane 379 litrov využiteľného priestoru. Zrejme to čosi naznačuje o rozmeroch, ak potrebujete milimetre, tak nech sa páči – 5 015 milimetrov na dĺžku, 1 980 m na šírku a 1 780 na výšku a rázvor osí kolies presahuje 3 100 milimetrov. Inak povedané, EV9 je porovnateľná s Mercedesom EQS SUV, či s BMW X7-kou. Zároveň však dodám, že pocit priestoru vo vnútri prekoná vaše očakávania a stret lakťov na stredovej opierke nehrozí ani kulturistom. Kia EV9 nielen pôsobí, ale v skutočnosti je obrovská.

Ak ste kresťansky založený a máte veľa detí, zrejme si zvolíte sedemmiestnu verziu, ak máte dve deti a máte ich rovnako rád ako manželku, objednáte si šesťmiestnu verziu, pri ktorej prví štyria pasažieri majú rovnocenné sedadlá a tým pádom aj komfort. Je to otázka priorít, no Kia si základné piliere tohto modelu zoradila inak.

Technológie

Začnime nabíjacím prúdom. Ten sa pohybuje na úrovni 210 kW, čo znamená, že dojazd 249 kilometrov natankujete za 15 minút. Z 10 na 80 percent to zvládnete na hypernabíjačke za 24 minút a ak natrafíte na staršiu – 50 kilowattovú, tak vám to bude trvať 84 minút. Domáce nabíjanie na sto percent zo 400 Voltovej siete bude trvať 8 hodín a 45 minút. Hoci sa priznám, že pri 99,8 kWh batérii by som čakal minimálne 22 kW vstavanú nabíjačku. Nevadí, aj spomínaných deväť hodín stačí na to, aby ste ráno mali k dispozícii vyše 500 kilometrov dojazdu podľa metodiky WLTP. Preložím to do slovenčiny – Z Bratislavy do Michaloviec na jedno nabitie! Za ideálnych podmienok, ale už len fakt, že sa odrazu nespomína trasa BA-KE je pokrok. V rámci našich jázd sme sa dostali tesne pod hladinou 22 kW, takže ak rátam čistú kapacitu batérie 95 kWh, tak na jedno nabitie to dotiahnete minimálne na 430 kilometrov. Podotýkam, že sme sa nijako nesnažili o eco jazdu.

Batéria štvrtej generácie má vysokú energetickú hustotu a jej hmotnosť je 566 kilogramov a zaberá 376 litrový objem. Stále dosť, na druhej strane práve elektromobily majú ťažisko posunuté nižšie ako bežné autá, takže sa vyššia hmotnosť na jazdných vlastnostiach až tak neprejaví. Prioritou vývojárov bola v tomto prípade optimalizácia nabíjania vzhľadom na životnosť batérie, a to aj v prípade ultra-rýchleho nabíjania. Kia v tomto smere nevynecháva ani jednu oblasť a to je iba dobré.

Jazdné výkony

Schválne nebudem začínať údajmi o zrýchlení, ale o jazdných vlastnostiach. Mám ešte v čerstvej pamäti jedno prémiové elektrické SUV, ktoré však svoju hmotnosť dávalo najavo tak intenzívne, že vyšší výkon ako aj zrýchlenie boli v zrkadle hmotnosti irelevantné. Naopak, Kia sa snaží vyladiť elektromobily tak, že si na nich môžete aj zajazdiť. Schuti podržať plyn, alebo živšie vyrezať zákrutu, prípadne to celé skombinovať do mierne uponáhľaného štýlu jazdy. Pritom vás však nič neprekvapí. To, že podvozok je vyladený, svedčí o tom, že Kia nechce, aby sa elektromobily kupovali z donútenia, ale naopak, snaží sa o to, aby to bola slobodná voľba. V prípade že sa v menu prebijete jazdnými režimami, zistíte, že nechýbajú ani tie terénne. Režim pre blato, skaly, či sneh naznačuje, že sa kontrolovala aj táto oblasť.

Ale jasné, výkonom sa nešetrilo, dva elektromotory produkujú dokopy nie menej ako 282,6 kW (384,3 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm sa postarajú o to, že z 0 na 100 km/h sa dostanete za 5,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa posunula na rovných 200 km/h. Slušná kombinácia čísel, ktorá sa bez problémov dá porovnať s bežnými SUV. A nielen po dynamickej, ale aj po ťažnej stránke. Kia EV6 AWD potiahne až 2 500 tonový príves. Palec hore.

Negatívum? Jedine malý polomer zatáčania, ktorý vás v úzkych uliciach môže prekvapiť. Áno, pri týchto rozmeroch by sa už zišla riadená zadná náprava, no to je jediná chybička krásy, ktorú sme zaznamenali.

Aplikácie

Vďaka aplikácii Kia Connect nebudete potrebovať ani kľúč a auto si pohodlne otvoríte smartfónom, informácie  o stave dobitia, či diaľkové spustenie vyhrievania, alebo klimatizácie na diaľku. Okrem toho z batérie môžete zásobovať dom, byt, zariadenie, a ak treba, viete dodávať elektrinu aj do siete. Všetko máte k dispozícii a nechýba ani funkcia IONITY Plug and charge. V tomto prípade sa auto nabíja automaticky po zapojení konektoru. Komfort používania Kii EV9 rozhodne nechýba.

Z technologického hľadiska sa môžete tešiť aj na inteligentný adaptívny tempomat, ktorý sa naučí jazdný štýl vodiča a na jeho základe napríklad zrýchľuje.

Interiér možno charakterizovať ideálnou symbiózou dotykových plôch a klasického ovládania. Nádherný prístrojový panel s dvoma 12,3 palcovými obrazovkami dopĺňajú ideálne rozmiestnené ovládače. Klimatizácia má vlastný 5,3 palcový displej pre všetky funkcie, no tie základné ovládate aj naďalej tlačidlami. Integrovanými do palubnej dosky spolu s dotykovými skratkami pre jednotlivé funkcie. A aby som nezabudol – head-up displej má 12 palcovú šírku a je plne farebný.

Teraz však musím vyzdvihnúť ekologický aspekt a množstvo materiálu vyrobeného z PET fliaš. To je dnes povinnosť a ja iba skonštatujem, že túto skutočnosť si nevšimnete. Vlastne ju nevnímate a sústredíte sa na zážitok z tichej jazdy v aute, ktorého dizajn by si zaslúžil ešte jeden takýto dlhý článok.

Verdikt? Kia EV9 vás prinúti uvažovať nad ňou aj v prípade, že favorizujete prémiové automobilky. A tomu zodpovedá aj cena. Nuž…82 290 je na prvý pohľad veľa, na druhej strane za túto dávku výkonu, dojazdu a technológii zaplatíte inde zhruba dvojnásobok. A to si ešte musíte zvyknúť na dizajn. Takže cena je OK a svedčí o tom, že Kia sa dostala tam, kde by sme sa to pred desiatimi rokmi ani neodvážili tipovať.

elektromobilitaEV9GT-LineKiaprvá jazda
Komentáre (0)
Pridať komentár