Podľa očakávaní výrobcu sa stane základným kameňom transformácie značky, ktorá by už o dva roky mala predávať viac ako polovicu svojej produkcie elektrické autá a od roku 2030 by mala predávať už iba elektrické autá. S dĺžkou karosérie 4 233 mm Volvo EX30 vstupuje do dynamicky rastúceho segmentu B-SUV a v nadchádzajúcich rokoch by sa mal stať najlepšie predávaným modelom značky, v slovenských reláciách by mal tvoriť 17 % predaja všetkých modelov Volvo.
Trend alebo výstrelok?
Vďaka elektrickému pohonu môže mať Volvo EX30 na danú triedu pomerne dlhý rázvor osí náprav – 2 650 mm – a tiež veľkorysý vnútorný priestor. Pocit priestrannosti ešte viac umocňuje koncepcia interiéru. V kabíne je len jeden vertikálne postavený centrálny dotykový displej s uhlopriečkou 12,3 palca. Klasický prístrojový štít pred vodičom chýba, jeho údaje sa premietajú do hornej časti centrálneho displeja. Aby vodič nemusel sklápať zrak a jazdné údaje mal čo najviac v zornom poli, displej je vyššie ako obvykle. Pravdou však je, že už teraz viem, že mi pri jazde bude chýbať klasický prístrojový. Idea s centrálne umiestneným prístrojovým štítom tu už bola, vtedy sa našťastie neujala. Verím, že aj tentoraz to bude len krátky výstrelok.
Zaujímavosťou je, že reproduktory z dverí konštruktéri presunuli do lišty pod čelným sklom. Takéto riešenie prináša dve hlavné výhody. Prvou je vraj lepší zvuk, pretože reproduktory sú lepšie namierené na vodiča a spolujazdca. Druhou, že dizajnéri mohli zväčšiť odkladacie kapsy vo dverách. Avšak prvotnou príčinou prečo konštruktéri presunuli predné reproduktory z dverí do lišty bola ekológia. Vďaka takémuto riešeniu totiž nepotrebujú kabeláž a konektory, ktoré by privádzali signál do dverí. Ekológia bola vlastne jednou z top priorít pri vývoji Volvo EX30, a to v každej mysliteľnej oblasti – od procesu výroby, cez použité materiály, prevádzku až po recykláciu vozidla na konci jeho životnosti. Pri jeho výrobe sa používa 25 % recyklovaného hliníka, 17 % recyklovanej ocele a rovnaký percentuálny podiel majú recyklované plasty. Okrem toho sú v interiéri použité aj obnoviteľné materiály. Celková environmentálna stopa CO2 od výroby po prevádzku prepočítaná na 200 000 najazdených kilometrov pri nabíjaní elektrickou elektrinou EÚ27 mix je menej ako 30 ton. Z toho na prevádzku pripadá zhruba 12 ton.
Dva akumulátory, pohon RWD alebo AWD
Na výber sú dve veľkosti akumulátora – 51 alebo 69 kWh, v oboch prípadoch ide o nominálnu kapacitu. Menší z nich je spojený výhradne s jedným motorom na zadnej náprave, ktorý má výkon 200 kW (272 k), resp. 343 Nm a dojazd vo WLTP 344 km.
Väčší akumulátor môže mať buď pohon zadných kolies alebo pohon všetkých štyroch kolies. Verzia s pohonom zadných kolies RWD má rovnaký elektromotor s výkonom 200 kW (272 k) a krútiacim momentom 343 Nm a dojazd vo WLTP 475 km. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má dva elektromotory s celkovým výkonom 315 kW (428 k) a krútiacim momentom 543 Nm a dojazd 450 km. Všetky verzie majú maximálnu rýchlosť 180 km.
Oba akumulátory pochádzajú od spoločnosti CATL, ktorá je lídrom v oblasti vysokonapäťových akumulátorov pre elektromobily. Pri konfigurácii auta je dôležité vedieť, že tie dva akumulátory sú okrem veľkosti odlišné aj chémiou. Menší má LFP anódy, väčší NMC. Preto je menší vhodnejší na mestskú prevádzku, je menej citlivý na nabíjanie, väčší má vyššiu energetickú hustotou, dokáže sa nabíjať rýchlejšie a zároveň poskytuje vyšší výkon, preto je vhodný na dynamickejšiu prevádzku, častejšiu jazdu po diaľnici a častejšie nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach. Slabší akumulátor umožňuje maximálny nabíjací výkon 150 kW, silnejší 175, ale líšia sa aj nabíjacou charakteristikou.
Sleduje vás aj kamerou
Volvo je už roky rokúce symbolom bezpečnosti a EX30 má byť najbezpečnejším vo svojej triede. Má všetky bezpečnostné systémy ako vlajková loď XC90, pritom jednotlivé systémy nie sú „oholené“ alebo „downgrejdované“, majú snímače s rovnakým rozsahom, riadiace jednotky s rovnakou vyhodnocovacou rýchlosťou a akčné členy s rovnakou rýchlosťou zásahu. Príkladom je systém sledovania bdelosti vodiča. Volvo EX30 sleduje vašu bdelosť okrem vášho jazdného štýlu (práca s volantom, plynovým pedálom…) aj kamerou na stĺpiku riadenia. Tá sleduje oči vodiča s taktovaním 13-krát za sekundu a intenzitu zásahu tomu, či vyhodnotí, že ste ospalý alebo nepozorný.
Na cestách od februára
Na výber budú tri stupne výbavy Core, Plus a Ultra. Cena základného modelu EX30 51 kWh Single Motor RWD vo výbave Core je 37 950 eur. Verzia Single Motor Extended Range v rovnakej výbave stojí 43 200 eur. Ceny dvojmotorovej verzie bude známa neskôr. Prvé autá sa k zákazníkom dostanú v priebehu konca januára – začiatku februára budúceho roka.