Keď sa povie Jeep, mnohí si istotne najskôr vybavia drsný off-road typu Wrangler, prípadne o čosi civilizovanejší model Cherokee. Priznám sa, ja tiež. Doba sa však mení a najmä európsky zákazník má už dnes úplne iné preferencie. Jeep plní požiadavky európskych klientov a dôkazom je práve model Compass. Stále je to síce Jeep, ktorý má v duši zapísané heslo „Choďte kamkoľvek, robte čokoľvek“, no reálne ide skôr o elegantné SUV. V našom prípade navyše s pohonom len prednej nápravy a ekologickou mild-hybridnou technológiou. Sklamanie? Práveže vôbec, a preto sa ani nečudujeme, že Compass je v našich zemepisných šírkach najpredávanejší model značky.
Stále originálny
Jednou zo silných stránok pôvodom amerického SUV je, že si ho na ceste nepomýlite. Už silueta karosérie sa od konkurentov trochu líši, keď k autu prídete bližšie a zbadáte prednú masku s typickými siedmimi otvormi, hneď je vám jasné, že toto musí byť Jeep. Aj keď v prípade testovaného modelu Compass skôr taký v obleku, nakoľko verzia Limited viac kladie dôraz na eleganciu. A dokazujú to napríklad strieborná metalíza, chrómové doplnky, decentné oplastovanie, na vybraných miestach lesklý čierny plast a dvojfarebné 18-palcové disky kolies. Tento Jeep môžete pokojne zaparkovať aj pred hlavný vchod národného divadla.
Nový život
Druhá generácia modelu Compass prešla pred vyše rokom výraznou modernizáciou, čo cítiť najmä v interiéri. Stále je to síce taká skôr klasická koncepcia s dominantným horizontálnym členením, ale s množstvom moderných prvkov. Spomenúť môžem digitálny prístrojový štít s 10,25-palcovým displejom alebo aj stredový ultra HD displej s 10,1-palcovou uhlopriečkou . Systém UConnect 5 je navyše postavený na báze Androidu, takže sa ovláda celkom intuitívne. Osobne oceňujem jeho rýchle reakcie a tiež bezdrôtové zrkadlenie mobilného telefónu. Compass sa mi páčil aj po praktickej stránke, v interiéri som našiel množstvo úložných priestorov, najmä schránka pod lakťovou opierkou je skutočne objemná. Áno, na niektorých miestach výrobca šetril a použil lacnejšie tvrdé plasty, ale celkový dojem je aj tak výborný.
Takmer ako hybrid
Testovaný Jeep Compass poháňal preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra v kombinácii so 7-stupňovou automatickou DCT prevodovkou. Ide o novú motorizáciu so 48 V mild-hybridnou technológiou a musím povedať, že reálne fungovanie ma prekvapilo. Pri iných autách s označením MHEV často ani neregistrujem, že tam vôbec mám nejakú pomoc elektromotora a aj vplyv na spotrebu je neraz minimálny. Compass je však iný, jazdí skoro ako full-hybrid. Spaľovací motor elektronika často vypína a spolieha sa na elektrický pohon alebo aktivuje režim plachtenia. Pri štartoch si svoju úlohu dokonale plní štartér-generátor a keď je v batérii dostatok nahromadenej energie, Jeep prechádza krátke úseky bezemisne. To isté platí aj pri parkovacích manévroch. Aj výsledná spotreba 6,2 litra je výborná, no nie? Mrzeli ma len občasné trhavé rozbehy, keď sa prevodovka hádala s motorom, inak vo mne Jeep Compass zanechal dobrý dojem.
Stručne
Čo treba uznať
Výrazný facelift autu prospel.
Čo nám chýbalo
Miestami citlivejšia práca prevodovky.
Čo nás prekvapilo
Ľahkosť riadenia a komfortný podvozok.
Jeep Compass e-Hybrid 1,5 MHEV Limited
Cena (základ/test) 31 700/35 400 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Test: Alfa Romeo Tonale 1,5 e-Hybrid Veloce – Sara Perche Ti Amo
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 459 cm3, max. výkon 95 kW (130 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 128-136 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10 s, vmax = 193 km/h, spotreba WLTP/test 5,6 – 6,0/6,2 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 2×
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,1
- Batožinový priestor: 438 dm3
…a furt ta hnusna antena…bleah