Jubilejný 15. ročník klubového stretnutia a dnes už aj ikonického podujatia sa tentoraz konal na východnom Slovensku. Hlavný stan si verní fanúšikovia značky Mercedes-Benz, ako aj majitelia hodnotných modelov s trojcípou hviezdou na kapote, rozložili v jednom z hotelov v Humennom. Na milej akcii som sa tentokrát za redakciu Auto magazínu zúčastnil ja a spolu so mnou aj nový elektromobil z portfólia divízie EQ, konkrétne model EQE SUV. Organizátori si pre účastníkov v predvečer oficiálneho zahajenia podujatia pripravili zážitkovú plavbu po vodnej nádrži Veľká Domaša, ku ktorej nás dopravili tri historické autobusy, medzi nimi aj legendárna Škoda 706 RTO.
Zaujímavá trasa a spanilá jazda
V sobotu ráno sme si všetci posadali za volanty svojich áut a z Námestia Slobody po jednom vyrazili na tradičné orientačné preteky, či skôr poznávaciu jazdu po trase, ktorú nám prešli, pripravili a detailne opísali organizátori ešte pred samotným štartom. Každoročným cieľom je prejsť si najkrajšie cesty a miesta daného regiónu, pričom v rámci troch povinných prestávok je pre účastníkov túry pripravený aj nápaditý program. Tento rok to bola napríklad prechádzka na jazero Morské oko, či ochutnávka tradičných jedál zemplínskej kuchyne. Po príchode posledného auta do cieľovej brány situovanej na hotelovom parkovisku, nasledoval galavečer s vyhlásením výsledkov. Čas na prejdenie celej trasy bol symbolických 5 hodín, 15 minút a 15 sekúnd, čo si však bolo treba na základe stanoveného vzorca vyrátať. Ja som cieľovú pásku preťal asi o 30 sekúnd skôr a celkovo som pod štartovým číslom 96 obsadil 4. miesto. Pomohol mi aj fakt, že som správne odpovedal na všetky otázky, ktoré organizátori zapracovali do itinerára. Za každú nesprávnu odpoveď sa udeľovala časová penalizácia. Na záver víkendu a vlastne aj celého podujatia sme sa ešte spanilou jazdou presunuli do Prešova, odkiaľ už každé auto odchádzalo po vlastnej trase domov.
So cťou a s rozvahou
Na Mercedes-Benz Tour som dorazil s testovaným Mercedesom EQE SUV a musím priznať, že som pred cestou na východ, aj pred jazdením až popri samej hranici s Ukrajinou, mal značný rešpekt. Predsa len, sieť nabíjacích staníc je na krajnom východe Slovenska stále veľmi obmedzená. Našťastie hotel disponoval dvojicou wallboxov, takže som si batériu v aute mohol cez noc dobiť do plna. Doraziť z Bratislavy do Humenného napokon nebol žiadny problém, verzia 500 4Matic sa totiž môže pochváliť akumulátorom s využiteľnou kapacitou až 90 kWh, čo v kombinovaných podmienkach (pri spotrebe do 20 kWh) znamená dojazd až okolo 500 kilometrov. Na diaľnici, pri konštantnej rýchlosti do 130 km/h, som dokázal prejsť takmer 400 kilometrov, za čo patrí konštruktérom, vývojárom a dizajnérom uznanie.
Na trase už v súčasnosti funguje viacero rýchlonabíjačiek, napríklad: na D1 na odpočívadle Triblavina pri McDonald’s, na R1 na odpočívadle Budča, v Žiline pri Metre, alebo v Poprade pri OC Max. Model EQE SUV svoju batériu dokáže nabíjať, pri využití DC nabíjačky s jednosmerným prúdom, výkonom až 173 kW, takže na spomenutých miestach stačí zastaviť na niekoľko minút a batéria je zas plne nabitá.
Luxusná raketa
Model EQE SUV stojí v hierarchii elektrických modelov značky hneď pod vlajkovou loďou EQS SUV, takže je to takmer to najlepšie, čo vám dnes vie Mercedes-EQ ponúknuť. Pri verzii 500 4Matic sa môžete tešiť na dvojicu elektromotorov s celkovým výkonom 300 kW (408 k), na najvyšší krútiaci moment závratných 858 Nm, alebo aj na zrýchlenie z “nuly na stovku” za 4,9 sekundy.
Elektrické SUV vás doslova ohúri luxusným interiérom, prekvapí vysokým komfortom jazdy, miestami až vydesí výkonom a dynamikou, až vás napokon posadí na zadok cenou. Na základnú verziu vám bude stačiť 91 632 eur, no ak by ste si chceli dopriať to, čo vidíte na fotografiách, pripraviť si musíte viac ako 130-tisíc eur. Avšak pokiaľ ich máte, môžete mi veriť, že toto auto stojí za každý jeden minutý cent. Je to technologický Mount Everest, nad ktorým uznanlivo kývali hlavami aj spoluúčastníci tohtoročnej Mercedes-Benz Tour – existujú vôbec lepšie referencie?
P.S. V cene každého plne elektrického vozidla Mercedes-Benz teraz získate poistenie na 2 roky, flexibilný systém nabíjania Pro v hodnote takmer 890 € a zvýhodnené financovanie. Ponuka platí pre vozidlá k priamemu odberu, aj pre vozidlá zadané do výroby, dodané do 31. 12. 2023.
Stručne
Čo treba uznať
Výborné odhlučnenie kabíny
Čo nám chýbalo
Aspoň zopár fyzických tlačidiel v interiéri
Čo nás prekvapilo
Dobrá aerodynamika = slušný dojazd aj na diaľnici
Mercedes-EQ EQE 500 4Matic SUV
Cena (základ/test) 91 632/130 704 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
na VN akumulátor 10 rokov alebo 250 000 km
Motor
Max. kombinovaný výkon 300 kW (408 k), max. kombinovaný krútiaci moment 858 Nm, kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 100/90,6 kWh.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 9,4 s, v max =210 km/h, dojazd vo WLTP/test 508/430 km, spotreba
WLTP/test 20,6/21,1 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie
AUX – nie
USB-A – nie
USB-C – 8 ×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 12,8”
Batožinový priestor: 520 dm 3