Prvú generáciu Kodiaqu česká automobilka predstavila v roku 2016 a toto SUV ju posunulo do sféry skutočného globálneho hráča a zároveň jej prinieslo obrovský obchodný úspech. Do začiatku októbra totiž vyrobili takmer 850 000 kusov a expedovali ich do 60 krajín celého sveta. Druhú Škoda predstavila online z tunela po bývalej zastávke metra v Berlíne. Zhruba 300 novinárov však malo tú česť a boli priamo na mieste. My sme boli medzi nimi.
Druhá generácia Kodiaqu na vás hovorí novým dizajnovým jazykom, ktorý marketingoví mágovia v Mladej Boleslavi nazvali Modern Solid. Pre mňa je dôležitejšie, než ako ho volať, to, že nový Kodiaq pôsobí uhladenejším dojmom, pritom si však ponecháva hranaté lemy blatníkov, ktoré podčiarkujú „es-ú-vé-čkový“ charakter auta. Dominantou je, samozrejme, nová maska chladiča a nové svetlomety s upravenou grafikou denného svietenia. V ponuke je aj podsvietená linka, ktorá prepája DRL svetlá naprieč celou šírkou auta. Samotná linka však nie je jednoliata, ale je prerušovaná vertikálnymi rebrami masky chladiča, čo tento prvok zjemňuje, takže nevyzerá ako päsť na oko. Mimochodom, prvýkrát môžete mať v Kodiaqu Matrix LED svetlomety druhej generácie s 36 svetelnými segmentmi, ktoré vyrezávajú autá v premávke natesno a navyše majú o 15 % vyšší svetelný výkon. Po novom sú opticky prepojené aj zadné skupinové svetlá, nie však svetelne, iba červeným pásikom, ktorý nie je podsvietený. Čo sa týka rozmerov, oproti predošlej generácii si nový Kodiaq ponechal prakticky identický rázvor osí náprav, ten sa totiž natiahol iba o jediný milimeter, a to na 2 791 mm. Na dĺžku narástol o 61 mm na 4 758, v šírke a výške sa dokonca o pár milimetrov scvrkol. Dôležité však je, že konštruktéri lepšie využili priestor, a tak vnútorný priestor narástol. V päťmiestnej verzii má kufor 910 litrov, v sedemmiestnej 340, resp. 845 litrov pri sklopení sedadiel tretieho radu.
V interiéri zachovali symetrickú architektúru prístrojovej dosky, no všetko ostatné je nové. Prístrojový štít je digitálny, jeho uhlopriečka má 10 palcov a hovorí si digitálny kokpit. Vo vyšších výbavách mu premiérovo sekunduje head-up displej a uprostred je 13-palcový dotykový displej. Štandardný „dotykáč“ má 10 palcov. To podstatné však je, že nový Kodiaq má klasické hardvérové otočné ovládače klimatizácie. Za toto sme „štrngali“, konečne niekto pochopil, že ovládať všetko cez dotykový displej je nezmysel. V prípade Kodiaqu sú ovládače navyše multifunkčné, krajnými ovládate teplotu klimatizácie a intenzitu vyhrievania, resp. ventilácie sedadiel, na prostredný si môžete nakonfigurovať až do štyroch funkcií – otáčky ventilátora, rozvod vzduchu, inteligentnú klimatizáciu, hlasitosť audiosystému, voľbu jazdného režimu alebo zoomovanie mapy navigácie. Zaujímavosťou je tiež bezdrôtové nabíjanie dvoch smartfónov – opäť dôkaz, že v Škode rozmýšľajú, resp. že Škoda je Simply Clever. Jedným z nových Simply Clever prvkov je čistič na dotykový displej. Samotný čistič ste si už aj doteraz mohli kúpiť z príslušenstva Škoda, no v Kodiaqu mu vytvorili dedikované miesto.
Nový Kodiaq je k dispozícii s dvoma benzínovými, dvoma dieselovými a jedným plug-in hybridným pohonom, ktorými dozaista pokryje všetky možné požiadavky. Základom je benzínový motor 1,5 TSI 110 kW, ktorý je prvýkrát vybavený mild hybridnou technológiu, so 48 V štartér-generátorom a 48 V Li-Ion akumulátorom. Druhým je benzínový dvojliter 2,0 TSI 150 kW. Kodiaq našťastie nezanevrel na dieselové motory. Na výber budete mať dvojliter 2,0 TDI v dvoch výkonových verziách – 110 a 142 kW. Hierarchicky na najvyššom stupienku stojí plug-in hybridný pohon s kombinovaným výkonom 150 kW a dojazdom na elektrický pohon viac ako 100 km. Ďalšia super vec je, že na striedavom prúde môžete nabíjať výkonom 11 kW a na jednosmernom dokonca až 50 kW. Aby bolo jasné, bežné plug-iny umožňujú nabíjať pri striedavom prúde výkonom 3,2 – 7,6 kW a jednosmerným vôbec neumožňujú. A bonbónik na záver, napriek veľkému akumulátoru má plug-in hybridný Kodiaq kufor až 745 dm3. Všetky motory majú automatickú prevodovku DSG, najvýkonnejší benzínový aj dieselový motor majú štandardne pohon všetkých štyroch kolies.
Novinkou v Kodiaqu je adaptívny podvozok s tlmičmi DCC Plus, ktoré vďaka dvom ventilom v každom tlmiči umožňujú meniť charakteristiku pri kompresii aj odskoku. Výsledkom je rýchlejšia odozva a vyššia dynamika jazdy bez toho, aby konštruktéri museli znižovať svetlú výšku karosérie. A samozrejme, v komfortnom režime vyšší komfort.
Nový Kodiaq sa začne predávať v druhom kvartáli budúceho roka, krátko predtým sa dozvieme aj ceny.