Účelom štúdie realizovateľnosti je posúdiť možné varianty dostavby ľavej tunelovej rúry spolu s rekonštrukciou existujúcej tunelovej rúry. Súčasťou štúdie bude aj vypracovanie zámeru EIA, ten bude riešený pre všetky varianty a alternatívy trasy.
V roku 2022 bola priemerná denná intenzita na úseku tunela Branisko cez 16-tisíc vozidiel za 24 hodín. Vybudovanie druhej rúry tunela Branisko je tak reálne na pláne. Analýzy nám už potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania.
Tunel Branisko je prvým diaľničným tunelom na Slovensku a má obojsmernú prevádzku v jednej rúre. Je súčasťou úseku D1 Beharovce – Branisko nachádzajúceho sa na severovýchode Slovenska, medzi okresmi Levoča a Prešov. Celý ťah diaľnice D1 je súčasťou európskeho cestného ťahu E50.
Tunel Branisko v číslach
- Priemerná dopravná intenzita: 16.000 vozidiel za 24 hodín
- Dĺžka: takmer 5 kilometrov
- Výška: 4,5 m (nad chodníkmi 2,2 m)
- Šírka: 7,5 m
- V prevádzke od roku 2003
- Najvyššia povolená rýchlosť: 80 km/h
- 13 priečnych prepojení s únikovou štôlňou
- 6 núdzových zálivov
- 22 SOS kabín
Zdroj: NDS