Golf GTi, v tom istom roku na báze Škoda 110 R vznikla legenda vtedajšieho československého motoristického športu Škoda 130 RS, ktorá si vďaka svojim úspechom na svetových rely a okruhoch vyslúžila prezývku „porsche východu“. A mohol by som pokračovať. Mimochodom, v tom istom roku sa narodila aj moja maličkosť. Ale pre nás je teraz dôležité, že rok 1975 dal motorkárom Hondu Gold Wing, ktorá je dnes právom etalónom vo svojej triede. Na upresnenie, svetovú premiéru mal Gold Wing síce na salóne Intermot v októbri 1974, ale reálne sa začal predávať až v roku 1975. Rokmi sa Gold Wing menil, zdokonaľoval…
Poslednou veľkou zemnou prešlo „zlaté krídlo“ v roku 2018, keď sa po rokoch rastu rozmerov a priberania hmotnosti zmenšilo a schudlo. Ale pozor, motor ostal veľký – taký, aký má byť – šesťvalec typu boxer s 1 833 cm3. A v ponuke sa objavila aj automatická prevodovka DCT. Pre aktuálnu sezónu dostal Gold Wing dve nové farby – šedú Beta Silver Metallic/Iridium Gray Metallic a Graphite Black s hnedým krytom motora, ktorú mal aj testovaný exemplár. Ku čiernej farbe kapotáže prislúcha aj čierny výfuk vrátane čiernych krytov zvodov.
Prísne tajné
Honda to nijako nekomunikuje, no zdá sa mi, že okrem spomínaných dvoch nových farieb je na motorke oveľa viac zmien. Napríklad DCT prevodovka je z celkom iného súdka, ako si ju pamätám spred dvoch rokov. Aj vtedy radila hladko, no teraz radí stokrát hladšie. Teraz som ani nevedel, kedy menila prevodový stupeň. Len som počul cvak, cvak…, ale žiadne cuknutie či trhnutie som nezaregistroval. A to platí oboma smermi, teda pri radení nahor a nadol.
Skrátka akoby som jazdil na CVT prevodovke, akurát s prirodzeným prejavom motora – bez vysávačového efektu. To platí pre režimy Tour, Eco a Rain, resp. pri pokojnej jazde. Prevodovka sa totiž veľmi rýchlo naučí a prevezme váš jazdný štýl. Keď jazdíte dynamickejšie alebo v režime Sport, tak tam seká jeden stupeň za druhým s oveľa väčším dôrazom. Honda Gold Wing, aj napriek svojim majestátnym rozmerom dokáže jazdiť športovo. Ďalšia vec je, že konštruktéri vyhladili trhnutie motorky, keď po uvoľnení plynu opäť zatiahnete plyn, takmer na nulu. Okrem toho sa mi zdalo, že spiatočka má teraz jemnejší rozbeh, než na aký si pamätám.
Vďaka týmto „tajným“ úpravám je Honda Gold Wing ešte komfortnejšia, ako si ju pamätám. Vyzerá a jazdí vznešene ako labuť. Ako nádherná čierna labuť.
Stručne
Čo treba uznať
- DCT prevodovka radí hladko, akoby bola CVT prevodovkou.
Čo nám chýbalo
- Peniaze na kúpu Gold Wing.
Čo nás prekvapilo
- Honda zmeny nijako nekomunikuje.
Honda GL1800 Gold Wing Tour
Cena (základ/test) 35 490/36 295 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Kvapalinou chladený B6/24V, zdvihový objem valcov 1 833 cm3, max. výkon 93 kW (126 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 170 Nm pri 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 127 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 390 kg, vmax= ~180 km/h, spotreba výrobca/test 5,6/5,1 l/100 km.