Vývoz áut a dielov z Nemecka do Číny sa potom znížil o 21 %. Vo svojej správe to uvádza nemecký ekonomický inštitút IW. Údaje ukazujú, že najväčšie európske centrum výroby áut sa dostáva pod stále väčší tlak. Zo širšieho pohľadu sa potom autá podľa IW stále viac stávajú ázijským produktom. Na nemecký trh podľa IW tento rok vstúpilo niekoľko čínskych značiek. Celkom ich v krajine pôsobí osem, na celkovom predaji áut v krajine však majú podiel iba 1,5 %.
K rastu dovozu prispievajú aj vozidlá nečínskych automobiliek, ktoré sa vyrábajú v Číne. Napríklad nemecká automobilka BMW dováža z Číny svoj plne elektrický automobil iX3. Štúdia prichádza krátko po tom, čo Európska komisia oznámila, že začína prešetrovanie, či nemá zaviesť sankčné clá na dovoz čínskych elektromobilov kvôli podozreniu, že využívajú štátne dotácie.
Celkový vývoz z Nemecka do Číny sa za polrok znížil o viac ako 8 %. Automobily a ich diely mali na tomto poklese trojštvrtinový podiel. “Podnikateľský model, ktorý predtým podporoval výrobu v Nemecku – medzikontinentálny vývoz vysoko kvalitných vozidiel – sa dostáva pod stále väčší tlak,” uviedli autori štúdie Jürgen Matthes a Thomas Puls. “Nemeckí výrobcovia už niekoľko rokov presúvajú stále viac výroby do Číny, v súčasnosti tiež stále viac v predtým odolnej prémiovej triede.”
Vlani sa takmer 60 % všetkých áut vyrobilo v Ázii, zatiaľ čo v roku 2000 to bolo 31 %, uvádza sa v štúdii IW. Európa stráca pre toto odvetvie na význame. Medzi desiatimi najväčšími svetovými výrobcami automobilov sú iba Nemecko a Španielsko, v roku 2000 do tejto skupiny patrilo aj Taliansko, Francúzsko a Británia.
Za relatívnu odolnosť vďačia nemeckej automobilky vstupu na čínsky trh v 80. rokoch, uviedol IW. Štúdia tiež upozornila, že celkový dovoz do Nemecka z Číny sa v polroku znížil o 17 %. To by mohli byť prvé známky znižovania závislosti Nemecka na Číne.