Vodič roka 2023 – Prvá žena v TOP 3

Každoročným cieľom súťaže Vodič roka je zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky a znižovanie nehodovosti na slovenských cestách.

Už ôsmy ročník finálového kola súťaže Vodič roka, ktorú časopis Auto magazín organizuje v spolupráci so stálymi partnermi OPEL, Slovakia Ring, Zelená vlna RTVS, AP Rescue a Autoklub SR, sa niesol v znamení horúceho konca leta. Do Orechovej Potône zavítalo 19 finalistov, ktorí úspešne prešli nástrahami štyri mesiace trvajúceho Základného kola, v rámci ktorého sme v časopise a na internetovej stránke www.vodicroka.sk postupne uverejňovali štyti kolá otázok z oblasti bezpečnosti cestnej premávky, techniky či prvej pomoci. Tento rok víťaz súťaže získal OPEL Grandland GSe na dva týždne s plnou nádržou, wellness víkendový pobyt pre 2 osoby v 4-hviezdičkovom hoteli Alexander v Bardejovských kúpeľoch a luxusné švajčiarske hodinky. Naprázdno neodišli ani ďalší desiati súťažiaci, za svoje výkony v súťaži si domov odniesli napríklad nosič bicyklov, autokameru, strešný box či špičkovú navigáciu.

 

Medzi devätnástkou súťažiacich boli tento rok aj dve mladé dámy, Ľubica Lelkesová sa dokonca umiestnila na krásnom druhom mieste. Finálové kolo sa v priestoroch Centra bezpečnej jazdy opäť skladalo z piatich disciplín. V teoretickej časti to boli vedomostný test a test z prvej pomoci a v praktickej časti zas parkovanie, jazda zručnosti a zvládnutie krízového pretáčavého šmyku na odtrhovej plošine.  

Ako v autoškole 

Základom praktických schopností sú teoretické vedomosti, preto je od prvého ročníka súťaže Vodič roka neoddeliteľnou súčasťou aj vedomostný test. Ten má 20 úloh z oblasti dopravných predpisov, automobilovej techniky a technológií, dopravných značiek a riešenia križovatiek, na ich zdolanie majú súťažiaci 20 minút. Každý rok vyberáme úlohy tak, aby čo najviac odzrkadľovali problematické situácie, aby súťažiacich informovali či edukovali.

Tento rok sme siahli aj nových testov na vodičák a s niektorými skupinami sa po vyhodnotení testu rozvinula zaujímavá debata na tému nové on-line testy. V predošlých ročníkoch nikto nezískal plný počet bodov, vlani sme mali prvého súťažiaceho, ktorý získal vo vedomostnom test plný poet bodov, zhodou okolností to bol práve vtedajší celkový víťaz súťaže Jozef Hurban. Tento rok zodpovedali všetky úlohy štyria súťažiaci. Zhodou okolností traja z nich skončili v prvej trojke najlepších.

Prvá pomoc 

Za minulý rok bolo na slovenských cestách evidovaných viac ako 11-tisíc dopravných nehôd a o život pri nich prišlo viac ako 200 ľudí. Zo správ, ktoré pravidelne zverejňuje polícia vyplýva, že v priemere za tri dni zomrú na našich cestách dvaja ľudia.

Tieto strašidelné čísla by snáď nemuseli byť až také strašné, ak by čo najviac účastníkov cestnej premávky dokázalo včas a správne podať zraneným prvú pomoc. Finalisti súťaže Vodič roka to vďaka záchrannej službe AP Rescue a jej konateľovi Ing. Petrovi Lakomému už vedia. Ten si pre nich tento rok pripravil ešte jedno prekvapenie – okuliare simulujúce stav opitosti a jednoduchú prekážkovú dráhu. Bol to dokonale odstrašujúci príklad toho, prečo alkohol do rúk vodiča nepatrí. 

Odtrhová plošina

Nečakaný šmyk dokáže prekvapiť na zimnej ceste i vo finále Vodiča roka. Hoci – vo finále Vodiča roka vlastne očakávaný je, len nikto nevie, na ktorú stranu sa vozidlo šmýkať začne. V rýchlosti 40 km/h sa pod zadnými kolesami auta doslova „pohne zem“, dostane šmyk na umelom klzkom povrchu. V tom okamihu sa pred ním vytvoria vodné prekážky, medzi ktorými má prekľučkovať. Ak do nich narazí, nič sa (okrem trestných bodov) nestane.

Na rozdiel od reálneho života. Jednu z najnáročnejších disciplín dňa bez zvládli bez trestných bodov iba niekoľkí súťažiaci. Na výkonoch každého však bolo vidieť, či už kurzom bezpečnej jazdy prešiel, alebo nie. Výkony hodnotili dvaja inštruktori CBJ, ktorí najprv vysvetlili všetko potrebné. Každý súťažiaci mal potom k dispozícii jednu skúšobnú a dve súťažné jazdy. Vysielačky vo vozidle inštruktori hojne využívali na dobré rady vodičom. Mnohým možno neúspechy na odtrhovej plošine trocha zrazili sebavedomie. Ale to určite nebolo na škodu veci. Veď preceňovanie svojich schopností patrí medzi časté príčiny tých najhorších nehôd v reálnom živote.

Parkovanie

Je jednoduché, že? Kolmé, šikmé, pozdĺžne, všetci vodiči to poznajú. Občas idem prednou časťou a občas cúvam. A väčšinou to máme v oku, no ak klasický hatchback odrazu vymeníme za Opel Zafiru s elektrickým pohonom a s celkovou dĺžkou presahujúcou 5,3 metra, tak sa situácia dokáže rýchlo zmeniť. Najmä ak jazdu zručnosti so všetkými typmi parkovania musíme absolvovať načas, pričom nechýba otočka o 360 stupňov, paralelné aj kolmé parkovanie a cúvanie do garáže na spätné zrkadlá.

A to všetko na čas s trestnými bodmi za nesplnenie časového limitu, za zhodenie kužeľa a aj za nesprávne zastavenie v garáži. Limit na celé cvičenie bol 1:30 a verte mi, dosť bolo takých, čo sa zapotili, nesplnili časový limit, prípadne zhodili kužeľ. Časy sa pohybovali od 2:45 min až po rekordných 1:08, hoci s dvoma trestnými bodmi za malé chyby. Úroveň zručnosti narábania s autom sa ukázala aj pri parkovaní. Málokto rozumel princípu nepriamej úmery krútenia volantom. Ak auto ide rýchlo, volantom narábajte pomaly, no ak auto ide pomaly, volantom musíte točiť veľmi rýchlo. 

Na plný plyn / Rýchle kolesá

Ani v tomto ročníku súťaže Vodič roka nesmela chýbať disciplína jazda zručnosti. Hlavným náradím bol zlatý Opel Astra. Oproti uplynulému ročníku sme to trošku sťažili. Po štarte bezprostredne nasledoval jednoduchý slalom na špeciálnej mokrej ploche so zníženou adhéziou . Aby to nebolo ale úplne triviálne, vodiči mali zhoršené rozhľadové pomery, keďže prvé desiatky metrov na auto neustále striekala voda.

Na konci klznej plochy museli naši súťažiaci zastaviť vo vymedzenom priestore. Niektorí vodiči boli príliš rýchli, jednoducho to s rýchlosťou prehnali, neubrzdili, začali sa šmýkať a vyleteli. Samozrejme si za to odniesli trestné sekundy. Potom už nasledoval rýchly slalom na suchom asfalte a na moje počudovanie, kužele tento ročník padali len sporadicky a to aj napriek rezkému tempu najrýchlejších jazdcov.

1. Nižňan Martin 70
2. Lelkesová Ľubica 70
3. Szalacsi Matej 68
4. Piar Peter 67
5. Šabo Peter 67
6. Lichtner Rastislav 65
7. Šuška František 63
8. Karell Martin 61
9. Kopas Jakub 61
10. Bohuš Adam 60

FOTO: MATEJ KOTUĽA

Test: Opel Grandland GSe – Black & White

 

Komentáre (0)
Pridať komentár