Albert Einstein, Nikola Tesla, Thomas Alva Edison, Jozef Murgaš, Alexander Graham Bell, George Orwell, Andy Warhol… a mohol by som pokračovať dlhým zoznamom vedcov, technikov, umelcov a osobností z rôznych oblastí, ktorí sú dnes známi a všeobecne uznávaní, avšak vo svojej dobe, keď prišli s novým, boli nepochopení. Podobný osud má na našom trhu aj Honda Jazz. Je to azda najgeniálnejšie auto vo svojej triede, no na cestách ho nevidieť. Možno teraz, po facelifte sa to zmení. V rámci modernizácie totiž Jazz dostal oveľa atraktívnejší nárazník s veľkou papuľou pre vstup vzduchu a výraznú kolmú masku chladiča so štruktúrou včelieho plástu, ktoré mu dávajú omnoho atraktívnejšiu a športovejšiu tvár. Svetlomety majú po novom čierne „vnútro“. Športovejšie pôsobí aj zadný nárazník a zmenou prešli aj disky kolies. Červená metalízovaná farba Premium Crystal Red krásne vyzdvihuje športovejší charakter. Stojí však 800 eur.
10 kW navyše
Športovejší dizajn reflektuje modernizovaný pohon, stále ide o sériový hybrid, v ktorom kolesá poháňa primárne elektromotor a benzínový motor hrá až sekundárnu úlohu. Má však výkon posunutý z 80 na 90 kW a tiež zlepšené reakcie na plyn. A nie sú to iba prázdne reči, Jazz skutočne reaguje na plyn rýchlo a ochotne. Dynamický prejav je nad očakávania dobrý, to platí pre mestské rýchlosti aj pre jazdu po okresných cestách. Dokonca ani diaľničné tempo nie je príliš hlučné a nevnímate, že by bolo nad komfortnú zónu Jazzu. Pravdou však je, že silnejšiu akceleráciu sprevádza vysávačový efekt. Ten vás však pri bežnej jazde nijako neotravuje a celý hnací systém je principiálne veľmi tichý. Najsilnejšou devízou Jazzu je spotreba, čo dokazuje aj priemerná spotreba 4,0 l/100 km, ktorú som dosiahol bez toho, aby som sa obmedzoval.
Vyzdvihnúť musím riadenie, ktoré je extra príjemné, ale je to dané súhrou veľkého množstva faktorov. Tvarom a polohou volantu (nastaviteľná v oboch smeroch), ale aj sklonom voči vodičovi. Prevodovým pomerom riadenia a účinkom posilňovača, vďaka ktorému vo volante cítite auto. Dobrou spätnou väzbou z kolies vo volante a dobrou filtráciou síl a rázov od vozovky do volantu. A nakoniec aj bočnými náklonmi, resp. navážením auta v zákrutách na kolesá. K tomu veľmi dobre nastavený podvozok, z ktorého ide pocit solídnosti, plus účinné brzdy a veľmi tuhá karoséria. Skrátka mechanicky poctivo postavené auto, na ktorom budete radi jazdiť – ako každá Honda.
Mágia sedadiel
Interiér si zachoval unikátnu variabilitu danú magickými sedadlami. Takto nazýva Honda zadné sedadlá, ktoré môžete skloniť hlboko do podlahy, čím dostanete na danú triedu gigantických 1 205 dm3 alebo vyklopiť sedáky hore a prevážať tak vyššie predmety – kvety, skriňu, detský bicykel… Avšak pre bežný život je dôležitejšie, že vzadu je dostatok miesta aj pre dvojicu dospelých a aj posed je príjemný. Svoju mágiu majú aj predné sedadlá – sú totiž veľké a hlboké, pekne objímu telo. Navyše sú vyhrievané v troch stupňoch. Mňa osobne teší, že si Jazz ponechal priame ovládanie všetkých funkcií klimatizácie a potešilo ma tiež kvantum odkladacích priestorov na prístrojovej doske a v okolí vodiča.
Za „viac“ sa platí
Honda Jazz nie je najlacnejšie auto v segmente, ale ono vlastne ťažko nájsť priameho konkurenta a tá suma stojí za to. Dostávate totiž totálne všetko – hybridný pohon aj maximálnu výbavu, na Slovensku ani nemáte inú alternatívu.
Stručne
Čo treba uznať
Geniálna koncepcia interiéru, vynikajúci hybridný pohon.
Čo nám chýbalo
Skôr som dostal viac, než som čakal.
Čo nás prekvapilo
Spotreba 4,0 l/100 km.
Honda Jazz e:HEV 1,5 i-MMD Advance
Cena (základ/test) 25 790/26 590 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na VN akumulátor 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 79 kW (107 k) pri 6 000 – 6 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 90 kW (122 k), max. krútiaci moment 253 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 90 kW (122 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 253 Nm. Emisie CO2 104 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,6 s, vmax=175 km/h, spotreba WLTP/test 4,6/4,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 2×
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,0
- Batožinový priestor: 304 dm3