Už to, že Citroën C5 X nikdy nemal v ponuke a ani nemal v pláne ponúkať dieselový motor, bolo zarážajúce. Jednak totiž dieselový motor a koncern PSA, po novom Stellantis alebo ak chcete značky Peugeot a Citroën k sebe dlhé desaťročia neodmysliteľne patrili a jednak je Citroën C5 X so svojou dĺžkou 4 805 mm už dosť veľké auto na to, aby si ľudia pýtali dieselový motor. S takýmto veľkým autom sa už častejšie absolvujú dlhé vzdialenosti a tak ten diesel má opodstatnenie.
Zákazníci si mohli vybrať z troch alternatív. Prvou bol a aj naďalej je 1,2-litrový trojvalec PureTech 130, ktorý je z môjho pohľadu na hrane pre toto auto. Odvezie, dokonca pri bežnej jazde sa v stredných otáčkach javí silnejší, než je, ale dynamikou najmä pri predbiehaní zaostáva za mojimi očakávaniami. Na druhej strane zaň môžeme ďakovať, pretože svojou nízkou cenou sprístupňuje aj takéto veľké auto širšej škále ľudí. Akousi náhradou za dieselový motor mal byť plug-in hybrid so systémovým výkonom 165 kW (225 k) a normovanou spotrebou 1,3 l/100 km. Pravda, pri dlhších cestách sa spotreba plug-in hybridu nedá porovnať so spotrebou dieselového motora. Navyše, plug-in hybrid svojou cenou výrazne prevyšuje potenciálny dieselový motor. Časom ponuku doplnil aj slabší plug-in hybrid so systémovým výkonom 133 kW (180 k), no ani ten nie je plnohodnotnou alternatívou k dieslu. Z môjho pohľadu najlepšou voľbou v celej ponuke motorizácií Citroënu C5 X je 1,6-litrový štvorvalec – PureTech 180. Avšak pozor, bohovia Citroënu (rozumej predstavenstvo automobilky) sa museli zblázniť, pretože tento motor vypadáva z ponuky a dnes si už vlastne kúpite iba skladové vozidlá s týmto motorom. Do výroby sa už nedá objednať.
Jazdí za menej, ako sľubuje výrobca
Motor je tichý a výnimočne dobre odhlučnený. Vo výbave Shine Pack má totiž C5 X-ka akustické predné a zadné okná, ktoré efektívne izolujú hluk motora aj okolia. To ticho dokonale korešponduje s mäkkým odpružením a výborným odhlučnením podvozka. Už aj v prvej tretine, hneď ako začne fúkať turbo, má motor dostatok síl a jeho výkon s otáčkami ešte ďalej rastie. Citroën C5 X ako taký už nemá manuálnu prevodovku, motor PureTech 180 spolupracuje s osemstupňovým automatom klasickej konštrukcie, teda s planétovými prevodmi a hydrodynamickým meničom. Na 99 percent je spolupráca motora a prevodovky výborná, ale pri prudšom rozjazde z miesta je nábeh výkonu nelineárny a vzhľadom na mäkké odpruženie si zadok auta sadne a naopak predok dvihne, takže sa cítite ako na kyvadle. Väčší podiel na tomto efekte má podvozok. Adaptívne tlmiče by to dokázali potlačiť, škoda, že nie sú v ponuke. Avšak v ďalšej situácii už podvozok nezohráva žiadnu úlohu. Po prudkom pridaní plynu, napríklad, keď chcete ubziknúť z križovatky, sa motor a prevodovka začnú dohadovať, kto má začať „makať“ ako prvý, čím sa stráca čas a vy stojíte na mieste alebo sa len kotúľate pôvodnou rýchlosťou. Bonbónikom je spotreba, výrobca deklaruje priemer 6,6 – 6,7 l/100 km, no ja som dosiahol 6,0 l/100 km. A to skutočne nejazdím ako nemecký dôchodca. Na druhej strany, mal som šťastie a za celý týždeň som sa nedostal do nejakej väčšej zápchy.
Šup-šup k dílerom!
Aj napriek malým výhradám je motor PureTech 180 v spojení s automatickou prevodovkou EAT8 skvelé duo a tohto motora bude veľká škoda. Ak ho chcete, tak sa poponáhľajte k dílerom, aby ste stihli ešte nejaké tie skladovky.
Stručne
Čo treba uznať
- Tichý motor, komfortný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Adaptívny podvozok.
Čo nás prekvapilo
- Spotreba bola nižšia, ako deklaruje výrobca.
Citroën C5 X PureTech 180 S&S EAT8 Shine Pack
Cena (základ/test) 29 990/45 790 €
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 133 kW (181 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 650 ot.min-1. Emisie CO2 147 – 149 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax=230 km/h, spotreba WLTP/test 6,6 – 6,7/6,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,0
- Batožinový priestor: 545 dm3