Je jedno, či prijmete označenie výrobcu alebo si ho zaradíte do niektorej zo spomínaných kategórií, pretože z každej má niečo. Dôležitejšie je to, čo ponúka. Nový Scénic, tentoraz už s veľavravným prívlastkom E-Tech Electric je postavený „okolo“ rodiny, okolo ich požiadaviek cestovať slobodne a bezpečne. Mimochodom, vedeli ste, že pôvodný názov Scénic z roku 1996 bol vlastne skratkou pre označenie Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, teda bezpečnostný koncept stelesnený v novom inovatívnom vozidle a, že Scénic bol prvým kompaktným MPV na európskom trhu? Dopredu poviem, že tá bezpečnosť ostala.
Už len elektrina
Poďme však postupne. Prívlastok E-Tech Electric jasne hovorí, že Scénic je odteraz plne elektrický. Benzínová, dieselová, hybridná ani plug-in hybridná verzia nebudú. Na jednej strane je to horká pilulka, ktorú treba prehltnúť, obzvlášť v Slovenských podmienkach, na druhej z toho vyplýva množstvo výhod. V prvom rade spomeniem, že nový Scénic má na pomery pôdorysu vozidla až gigantický priestor v kabíne. Rázvor osí náprav je totiž až 2 785 mm, čo je napríklad o 100 mm viac ako má Megane E-Tech a čo vytvára kráľovský priestor na nohy aj pre pasažierov vzadu. Konkrétne na kolená udáva Renault vzdialenosť 278 mm, pričom aj batožinový priestor so svojimi 545 dm3 je viac než dostatočný. Na druhej strane musím povedať, že sa vzadu sedí nižšie a teda kolená sú trochu viac skrčené, než by mi bolo milé na dlhé cestovanie. Je to dané tým, že akumulátor je pod podlahou a tvorcovia nechceli karosériu zbytočne ťahať do výšky. Zaujímavá je aj celková dĺžka 4 470 mm, čo znamená, že napriek veľkému vnútornému priestoru je nový Scénic relatívne kompaktný a ani v meste nebude ako slon v porceláne. Ďalší zaujímavý parameter týkajúci sa rozmerov je takmer identický previs vpredu a vzadu – 840 vpredu mm a 843 vzadu.
Šoférsky orientovaný
Vďaka akumulátoru uprostred medzi nápravami a v podlahe vraj bude Scénic šoférsky veľmi potentné vozidlo. To sľubujú predstavitelia automobilky, dokonca ho porovnávajú s Megane E-Tech, o ktorom môžem povedať, že jazdí výborne. Práve elektrický pohon totiž umožnil, aby tvorcovia natiahli rázvor osí náprav, rozšírili rozchody kolies a posunuli kolesá čo najviac do rohov auta. K šoférskej orientácii Scénicu prispieva aj nová koncepcia sedenia vodiča. Pôvodný Scénic a všetky jej doterajšie generácie mali „vertikálny“ posed, sedelo sa vyššie a viac vzpriamene, pričom sa takto ušetrené milimetre venovali priestoru pre pasažierov vzadu. Nový Scénic však má na dĺžku priestor na rozdávanie, takže si konštruktéri mohli dovoliť klasický posed aký poznáme zo sedanov a hatchbackov – nižší, s nohami trochu viac dopredu. Renault, na rozdiel od elektrických áut koncernu VW, využíva pohon predných kolies. Pre väčšinu ľudí je to prirodzenejšie a umožňuje ľahšie riešenie krízovej situácie, než pohon zadných kolies. Platforma CMF-EV, na ktorej je Scénic postavený síce technicky umožňuje pohon všetkých štyroch kolies, no u Scénicu sa s tým nepočíta. Pre rodinný cruiser by to bolo zbytočné. Zbytočne by to predražovalo vozidlo a podiel predaných vozidiel s pohonom AWD by bol mizivý.
Až 620 km
Renault ponúka dve verzie Scénicu. Prvá má akumulátor s kapacitou 60 kWh, elektromotor s výkonom 120 kW (170 k) a 280 Nm a dojazd vo WLTP 420 km. Druhá disponuje 87 kWh akumulátorom, elektromotorom so 170 kW (220 k) a 300 Nm a jej dojazd vo WLTP je až 620 km.
Motor je podobný ako ho poznáme z Megane E-Tech Electric – osempólový elektricky budený synchrónny elektromotor s pomerne malým priemerom a naopak relatívne široký. Keďže ide o elektricky budený motor, nepotrebuje magnety, čo znižuje environmentálnu stopu Scénicu. Vlastne všeobecne environmentálna stopa bola jednou z kľúčových bodov pri vývoji každej jednej podskupiny vozidla či komponentu – počnúc tým, že Scénic nepoužíva žiadnu prírodnú kožu, cez to, že v maximálnej miere využíva recyklované a prírodné materiály a, že je z veľkej časti recyklovateľný, až po výrobu s čo najmenšou envirostopou a čo najvyšší podiel neskoršej recyklácie. A samozrejme, rovnako prísny je aj na svojich dodávateľov, ktorí taktiež musia dokladovať svoj enviro orientovaný prístup.
Vráťme sa však k akumulátorom. Zaujímavosťou je, že oba majú rovnaký vonkajší plášť, to znamená, že sú absolútne rovnako veľké. Dokonca majú aj rovnaký počet modulov a tiež rovnakú „chémiu“, líšia sa len výškou a hrúbkou článkov, resp. ich počtom. Samotný akumulátor má principiálne rovnakú chémiu NMC ako akumulátor v Megane E-Tech Electric, no vďaka väčšiemu obsahu niklu a menšiemu obsahu kobaltu má o 6 % vyššiu energetickú hustotu ako v Megane. Renault zapracoval aj na elektrickom manažmente, resp. na čo najefektívnejšom hospodárení s elektrickou energiou. Samozrejmosťou je tepelné čerpadlo, či navigácia s plánovačom a predhrievaním akumulátora pred príchodom na nabíjaciu stanicu, zaujímavosťou zasa inteligentný asistent rýchlosti, ktorý pred miestom so zníženou rýchlosťou dopredu uvoľní plyn, aby ušetril energiu, ale napríklad aj technologická inovácia – presklená panoramatická strecha Solarbay. Jej vonkajšia vrstva odráža UV žiarenie a teda znižuje prehrievanie kabíny v lete, takže klimatizácia musí odvádzať menej výkonu, vnútorná vrstva zasa bráni úniku tepla v zime, takže kúrenie musí pracovať menej. Najzaujímavejšia je však stredná vrstva, ktorá umožňuje meniť zatmavenie skla v štyroch stupňoch a vy si dokonca môžete voliť, či sa má zatmaviť predná časť panoramatickej strechy nad vodičom a spolujazdcom, zadná časť nad pasažiermi alebo obe časti strechy.
Interiér neprekvapí, má rovnakú štruktúru ako má nový Megane E-Tech, Austral, Espace či Rafale. Centrálny displej využíva platformu na operačnom systéme Android Automotive OS 12 a už dnes máte na Google Play k dispozícii viac ako 50 aplikácií – rodinné hry, plánovače trasy, hudobné kvízy… Zaujímavosťou je „vynaliezavá“ lakťová opierka vzadu, ktorá umožňuje upevniť tablet alebo dva mobilné telefóny tak, aby ich pasažieri vzadu mohli počas jazdy sledovať. Nechýba ani otvor na prestrčenie lyží, čo zvyšuje variabilitu Scénicu. Samozrejmosťou je systém Multisense, pomocou ktorého môžete personalizovať svoje auto a tiež kompletný arzenál bezpečnostných a asistenčných systémov. Zaujímavou medzi nimi je Safety Coach, akýsi bezpečnostný tréner, ktorý sleduje váš jazdný štýl z hľadiska bezpečnosti a plynulosti a na konci cesty vás vyhodnotí a dá aj rady na zlepšenie.
Na ceny si musíme počkať
Ceny nového Renaultu Scénic E-Tech Electric zatiaľ nie sú známe, predávať sa začne až na jar budúceho roka, no už teraz môžem povedať, že to bude veľmi zaujímavé auto. Ani zďaleka som o ňom nestihol napísať všetko, čo som chcel. Máme sa na čo tešiť.