Dá sa ešte rozplývať nad Kodiaqom RS? Áno, dá sa. Úplne chápem, prečo ho ľudia chcú. Výborná priestrannosť, na príplatkových 20-tkach bez vložených puklíc so žiadanou modrou vyzerá veľmi dynamicky a atraktívne. Športové, naďalej stále veľmi pohodlné sedadlá sú ďalším plusom a aj celý čierny interiér prešívaný červenou niťou trochu zrýchľuje tep. A ako čerešnička na torte, aj veľmi dobre jazdí.
Čo viac si priať
Alebo položme otázku opačne. Chýba testovanému kusu niečo? Odvetrávané anatomické predné sedadlá? Sú. Panoramatická strecha? Je. Čierna stropnica z príjemného materiálu aj na sklápacích clonkách? Áno. Brutálne pekné kolesá? Tiež sú v cenníku zaškrtnuté. Elektricky sklápateľné ťažné zariadenie? Tiež je. Do komfortu, praktickosti a vzhľadu autu, na ktoré sa práve teraz pozeráte, naozaj nič nechýba. Možno len head-up displej, ale podľa mňa to nie je rozhodujúci prvok vo výbave.
Nutná výmena srdca
Všetci vieme, prečo k tejto zmene došlo. BiTDI v RS museli pochovať, lebo sme ešte stále svedkami šialenej honby na dieselové motory. Keď chceli Česi náramne populárnu verziu RS zachrániť, nemali na výber a jediné schodné riešenie sa črtalo v podobe zážihového motora. Len ťažko chápem, prečo siahli po škrtenej verzii a pre najväčší model s prívlastkom RS nebol odklepnutý variant s výkonom 206 kW (280 k), ktorý ešte stále nájdeme v Superbe. Ukončime túto úvahu spojením interná politika koncernu VW.
Stačí motor na takú karosériu? Výkon vám nebude chýbať, motor s karosériou cvičí solídne. V neprospech modernizovanej verzie voči tej staršej však hrá oveľa nižšia porcia krútiaceho momentu v nižších otáčkach (pôvodne 500 Nm medzi 1 750 – 2 500 ot.min-1) a reálne aj vyššia spotreba. V prospech hovorí jednoznačne kultivovanejší chod, pokoj na palube a o pár desatín sekúnd lepšie dynamické hodnoty. V praxi vám ani tie newtonmetre nebudú chýbať, lebo ich máte k dispozícii v širokom pásme otáčok a navyše sa môžete tešiť aj z nižšej hmotnosti pôsobiacej na prednú nápravu, čo potláča nedotáčavosť.
Duní a nielen to
Štandardom je aj volič jazdných režimov. Ten v sebe okrem iného kombinuje zmenu tuhosti podvozku, riadenia či zvukového prejavu. Poviem vám, prvý stupeň zvukového podmazu, napr. v normálnom režime, je úplne prijateľný a rád som s ním aj jazdil. Podmaz č. 2 je na moje vnímanie ušných bubienkov už trochu veľa, párkrát som si ho doprial, ale s plným autom by som tak určite nejazdil. Objektívne, spolujazdci na dlhej trase by neboli veľmi nadšení. Verzia RS má pádla prevodovky pod volantom sériovo, nemusíte si za ne priplácať ako v iných verziách. Ja by som ich privítal o trochu väčšie, pri akčnejšej jazde sa mi totiž zdali trochu malé.
Žrútko?
Kodiaq RS s benzínovým vie jazdiť aj pod 10 l/100 km. Skutočne, dá sa to. Ale je to auto so športovými génmi, takže minimálne desiatka bude na palubnom počítači svietiť prakticky vždy. Ak ho však začnete trochu začnete naháňať alebo jazdiť po meste akčnejšie, tak sa to číslom 12 len začína. Veľa? Nemyslím si. Uvedomte si, že je to veľké auto s automatom a štvorkolkou. A tak to zakončím myšlienkou, kto chce silnú gorilu, musí mať aj veľa banánov.
Stručne
Čo treba uznať
- Nie je ťažké pochopiť, prečo ho ľudia chcú.
Čo nám chýbalo
- Dlhšie pádla pod volantom.
Čo nás prekvapilo
- Ani výmena motora za benzínový ľudí neodradila.
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 147 kW (200 k) Sport Line – Príkladné dospievanie
Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI 180 kW (245 k) 7°AP 4×4
Cena (základ/test) 50 480/56 504 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 180 kW (245 k) pri 5 250 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot.min-1. Emisie CO2 196 – 203 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,5 s, vmax= 234 km/h, spotreba WLTP/test 8,6 – 8,9/9,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 3x
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,2
- Objem kufra: 835 dm3