Motorkári v kolóne – Návod, ako na to

Môže motorkár prejsť kolónou,? Ak áno, tak kadiaľ? Sprava? Zľava? Alebo z oboch strán?

Motorkári sa bežne predierajú kolónou dopredu, čo mnohých vodičov áut hnevá. Čo na to legislatíva? Je hnev vodičov oprávnený alebo je predieranie motorkárov v kolóne dopredu v súlade so zákonom? V prvom rade si musíme definovať dve situácie – prvou je stojaca kolóna, druhou pohybujúca sa kolóna.

Stojaca kolóna

Stojacu kolónu definuje zákon ako prekážku a ako taká sa obchádza. Zákon zároveň definuje, že obchádzať možno zľava aj sprava. Pri obchádzaní zľava, resp. cez ľavý jazdný pruh však jazdec na motorke – rovnako ako iný vodič – nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním ani iného účastníka cestnej premávky; keď ide auto oproti, motorkár, ktorý obchádza kolónu, je povinný zaradiť sa späť do kolóny pred protiidúcim vozidlom. To platí, najmä keď motorkár obchádza kolónu v susednom jazdnom pruhu. Podľa zákona možno prekážku obchádzať aj sprava, napríklad cez krajnicu vozovky či odstavný pruh. Aj v tomto prípade však platí, že vodič, ktorý obchádza sprava, nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním ani iného účastníka cestnej premávky (chodcu, cyklistu…). Zároveň sa môže motorkár v stojacej kolóne predrať dopredu aj stredom dvoch jazdných pruhov v rovnakom smere.

Dodajme, že v minulosti to pri kolóne takto nebolo. Stojace alebo pomaly sa pohybujúce vozidlá z dôvodov vyvolaných premávkou sa nepovažovali za prekážku, čiže autá v stojacej kolóne ste nemohli obchádzať. Z právneho hľadiska sa predchádzali.

Test: YAMAHA Tracer 9 GT+ 2023 – Zábava plus komfort

Navyše, pri obchádzaní môže vodič motocykla aj vozidla vyjsť na električkový koľajový pás v úrovni vozovky. A to aj vtedy, keď ho od vozovky oddeľuje plná čiara. Podmienkou však je, že pri jazde po električkovom koľajisku v žiadnom prípade nesmiete obmedziť jazdu električky. Zároveň platí, že na konci kolóny sa musíte preradiť do jazdného pruhu pred prekážku, nesmiete vyrážať z koľajového zvršku ako prvý. Iná situácia je pred železničným priecestím. Tu platí, že vozidlá, a teda aj motocykle sa pred železničným priecestím radia za sebou v poradí, v ktorom prišli, čiže tu ani motorkár nesmie obchádzať autá stojace v rade za sebou a nesmie sa predrať dopredu. V križovatke alebo inde takéto pravidlo zákon vyslovene neustanovuje, takže pred križovatkou alebo hocikde inde sa motorkár môže predrať dopredu, na začiatok stojacej kolóny.

Inými slovami, predieranie sa motorkárov v stojacej kolóne, resp. v zápche dopredu sprava aj zľava je v súlade so zákonom. Na konci kolóny však vždy musí mať možnosť zaradiť sa do jazdného pruhu pred „prekážku“. Len čo sa však kolóna dá do pohybu, musí aj motorkár dodržiavať ustanovenia zákona o predchádzaní.

 

Pohybujúca sa kolóna

Keď sa autá v kolóne pohybujú, v zmysle zákona ide o predchádzanie a predchádza sa vždy vľavo, v prípade cesty s viacerými jazdnými pruhmi možno využiť až krajný ľavý pruh. Dávajte si však pozor na plné a dvojité plné čiary, pri predchádzaní ich totiž nesmiete prejsť. Zákon zároveň definuje, že pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla; pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky, stav a povahu vozovky.

Keď motorkár zostane v tom istom jazdnom pruhu ako predbiehané vozidlo a udrží si dostatočný bočný odstup od predbiehaného vozidla, nespácha priestupok. To je, samozrejme, možné iba vtedy, keď to šírka jazdného pruhu a spôsob jazdy vodiča vo vozidle umožňujú. Myslite na to, keď sa budete pomaly posúvať v kolóne a pustite motorkára dopredu. Zvážte, že motorkár nemá komfort klimatizácie a pri pomalej jazde sa doslova pečie v motorkárskom „mundúre“.

Servis elektromobilu: Takto vyzerá oprava a výmena batérie

Výnimkou z pravidla predchádzania kolóny vľavo je vodič malého motocykla kategórie L1e. Ten smie jazdiť po pravej krajnici prakticky vždy, ale ani on takouto jazdou nesmie ohroziť a obmedziť pohyb chodcov.

 

Záchranárska ulička

Na diaľnici alebo pri smerovo rozdelenej ceste mimo obce musia vodiči pri stojacej kolóne vytvoriť záchranársku uličku a vodičovi iného ako zákonom určeného vozidla je použitie záchranárskej uličky zakázané. Nemôže ju použiť ani motorkár a keď je pri vytvorení záchranárskej uličky blokovaná krajnica, aj motorkár má smolu a musí si aj on počkať v zápche. V opačnom prípade si koleduje o pokutu.

ako jazdiť na motorkekolónou na motorkeMotorkári v kolónetipy pre motorkárov
Komentáre (1)
Pridať komentár
  • Adolf Sliž

    Dobrý deň p. Pauco.
    So záujmom som si prečítal Váš článok v magazíne Automagazin.sk s témou “Motorkári v kolóne”.
    Pred nedávnom som sa stal sám obeťou dopravnej nehody, pričom ma pri obiehani stojacej kolóny pred križovatkou na hlavnej ceste, zrazil chalan na plechovke, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty z pravej strany z poza tu stojaceho auta, pričom mi nedal prednosť, nezastavil na značke stop, daj prednosť v jazde.
    Policajti to zatiaľ neuzatvorili, ale našli si “znalca” z oblasti dopravy, ktorý vypracoval posudok, že na vine som ja, lebo som nemal predbiehať kolónu pred križovatkou. To že som bol na hlavnej je v tomto prípade nepodstatné.
    Vo Vašom článku uvádzate, že je možné na motocykli obiehať stojacu kolónu vpravo aj vľavo a že stojaca kolóna je z pohľadu legislatívy chápana ako prekážka v doprave, ale v minulosti to tak nebolo.
    Prečítal som si vyhlášku 9/2010 niekoľko krát a nikde som tam nenašiel definíciu, ako je chápana stojaca kolóna a či je alebo nie je dovolené obiehať kolónu aj pred križovatkou, alebo v križovatke.
    Vedel by ste mi prosím poslať na základe akej legislatívnej normy, vyhlášky, alebo interného usmernenia sa zmenilo legislatívne chápanie stojacej kolóny a od kedy je táto zmena v platnosti?
    Bol by som Vám moc povďačný, lebo takto to vyzerá že vyfasujem minimálne tučnú pokutu ak neprídem o vodičák.
    Tak isto ma zaujíma Váš status. Či pracujete iba ako novinár, alobo či sa nejakým spôsobom ako osoba podieľate na objasňovaní dopravných nehôd (či už ako policajt, alebo ako znalec z oblasti dopravy).