Hovorí sa, že o peniaze ide až v prvom rade. Testovaná Vespa však nemá problém s vysokou cenou. Ako je to možné, keď konkurencia stojí o vyše dve tisícky menej? Môže za to aura Vespy, mať Vespu je otázka prestíže. Nikto z majiteľov nepotrebuje konkrétne Vespu, pokojne by mohli jazdiť na čomkoľvek inom, oni ju však jednoducho chcú. A, samozrejme, majú na ňu.
Včera, dnes aj zajtra
Prakticky od vzniku prvého skútra Vespa v roku 1946 si táto značka zachovávala základný dizajn. Dizajn sa síce neustále modernizoval, no základ ostával taký, ako ho nakreslil Corradino D´Ascanio, ktorý predtým pôsobil ako letecký inžinier. Práve preto má Vespa takú nádhernú aerodynamickú karosériu. Mimochodom, vedeli ste, že keď Enrico Piaggio, vtedajší majiteľ firmy, zbadal prototyp D´Ascania, tak zvolal „Sembra una Vespa“, čo znamená, že „Vyzerá ako osa“. Tak vlastne vznikol názov Vespa. Každopádne dizajn „osi“ je nesmrteľný, ľudí oslovoval včera, oslovuje dnes a bude oslovovať aj zajtra.
Viete, za čo platíte
Vespa však patrí k tým veciam, ktoré si dokážu svoju cenu obhájiť aj objektívne. Po prvé, ten dizajn je maximálne funkčný. Na jednej strane vám totiž vytvára dostatočný priestor na nohy, poskytuje dva odkladacie priestory – jeden v kapotáži, jeden pod sedadlom – a nechýba ani háčik na tašku. Sedadlo ako také je príjemné, na rozdiel od mnohých skútrov na ňom nemáte tendenciu kĺzať sa dopredu a čo je obzvlášť pozoruhodné, pri prejazde cez nerovnosti vás Vespa nechce vyhodiť zo „sedla“.
Po druhé, Vespa a špeciálne verzia GTS Super 300 Tech je aj technicky a technologicky špička. Má bezkľúčový systém na zamykanie riadidiel, odkladacích schránok a štartovanie motora, 4,3-palcový farebný displej, ktorý obsahuje bohatý palubný počítač a dokáže zobrazovať aj navigáciu v podobe piktogramov, môžete si motorku spárovať s vaším smartfónom… O to viac ma prekvapilo, že smerovky majú kombinovanú kontrolku – jednu pre pravú aj ľavú smerovku. Pri tejto cene by som už chcel oddelenú kontrolku pre pravú a pre ľavú smerovku.
Motor – jednovalec s 278 cm3 – poskytuje výkon takmer 24 k, ale oveľa dôležitejší než holý údaj o výkone je jeho charakteristika. Zaujímavé je, že na voľnobehu cítite vibrácie motora, ale len čo sa rozbehnete, akoby niekto pod vami ten motor vymenil za niečo, čo pracuje extrémne ticho a bez najmenších vibrácií. Navyše za motor, ktorý ťahá veľmi príjemne a veľmi silne, najmä v strednom otáčkovom pásme, resp. pri bežných rýchlostiach, aké dosahujete v meste a na okreskách. Má výrazne nad 125-ky, veď hmotnosťou nie je „o nič“ ťažší, no výkonovo má takmer 10 koníkov navyše, ako dovoľujú zákony pre 125-ky, ktoré môžete riadiť aj s béčkovým vodičákom. Pritom spotrebou nie je vôbec ďaleko od 125-ky.
Podvozok je športovo ladený, a k tomu pocitu prispievajú aj malé 12-palcové kolesá a krátky rázvor. V meste je to super, pretože vďaka tomu je Vespa neuveriteľne agilná. Medzi autami sa s ňou poprepletáte ako myš. Pritom jej ani nemusíte dávať príkazy tvrdo, stačí naznačiť a Vespa sa zvrtne doprava či doľava. Na druhej strane krátky rázvor a malé kolesá znamenajú dve veci. Po prvé, že o nerovnostiach chtiac-nechtiac viete a po druhé, že vo vysokých rýchlostiach – rozumej nad 100 km/h – tak trochu stráca stabilitu, stáva sa napríklad citlivou na bočný vietor, na nerovnosti. Na druhej strane platí, že keď vy sám neurobíte nejakú chybu, tak to Vespa zvládne – trochu sa pod vami zavlní, ale zvládne to.
101 zo 100
Aj po všetkých tých rokoch si Vespa vďaka svojmu štýlu zachováva okolo seba auru ikony, definuje módu. Samozrejmosťou je možnosť individualizácie skútra rôznymi farbami, resp. farebnými prvkami a tiež prvkami z originálneho príslušenstva. Zo sto opýtaných by ju chcelo mať 101. Základná Vespa GTS 125 stojí 5 999 eur, GTS Super 125 je už za 6 199 eur a GTS Super 300 Tech až 7 399 eur. Pri takejto aure však peniaze absolútne nehrajú úlohu. Je to otázka chcenia a prestíže.
Stručne
Čo treba uznať
- Nezameniteľný a roky rokúce pretrvávajúci štýl.
Čo nám chýbalo
- Samostatná kontrolka ľavej a pravej smerovky.
Čo nás prekvapilo
- Veľmi kultivovaný prejav motora pri jazde.
Vespa GTS Super 300 Tech
Cena (základ/test) 5 999/7 399 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 278 cm3, max. výkon 17,5 kW (23,8 k) pri 8 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 26 Nm pri 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 75 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 163 kg, vmax= ~123 km/h, spotreba výrobca/test 3,3/3,1 l/100 km.