Na úvod si pomôžem záverom z testu Yamahy Tracer 9 GT spred dvoch rokov. Vtedy som ju prirovnal k Honde Civic Type R na podvozku Hondy CR-V a skonštatoval som, že nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že je to superšport na zvýšenom podvozku. Tento rok som si mohol vyskúšať modelový ročník 2023 vo verzii GT+, o ktorom do bodky platí záver zo spomínaného testu, ale pridáva dávku komfortu a nových technológií.
Overený motor CP3
Mechanicky sa nič nezmenilo, motorku poháňa radový trojvalec CP3 s 890 cm3 a výkonom 87,5 kW. Bez odvrávania ťahá už od nízkych otáčok, pričom výkon lineárne rastie naprieč celým otáčkovým pásmom až ku „tvrdému“ obmedzovaču, ktorý je nastavený na hodnotu 10 500 ot.min-1. Na jednej strane sa preto môžete nechať pomaly unášať premávkou mesta alebo si užívať výhľady na lány, polia, údolia, štíty… Na druhej strane môžete udrieť do koní a poriadne sa vyblázniť. K tomu vám budú asistovať výborný elektronicky nastaviteľný podvozok, veľmi účinné brzdy aj obojsmerný quickshifter. Všetky tieto prvky sú vo verzii GT+ v sérii. Treba však povedať, že quickshifter začína fungovať tak, ako má, až vo vyšších otáčkach – zhruba od 6 000 ot.min-1 vyššie. Ono principiálne môžete radiť quickshifterom aj v nižších otáčkach, ale ide to akosi neochotne, musíte vyvinúť väčšiu silu. V okolí spomínanej hranice začnú padať jednotlivé stupne s ľahkosťou a radosťou. Samozrejmosťou sú jazdné režimy Street, Sport, Rain a individuálne nastaviteľný režim Custom.
Adaptívny podvozok
Podvozok ako taký je v základnom nastavení zameraný na športovú jazdu, na krátkych nerovnostiach je pomerne tvrdý a po dlhšej jazde po typicky slovenských – ešte predvolebných – cestách si váš zadok užije svoje. Aj keď sa sedadlu darí vo veľkej miere potláčať tento efekt. Na druhej strane ani športový režim z motorky neurobí neznesiteľného kostitrasa. Obrovským plusom podvozka je nesmierna stabilita – pri brzdení sa predok neponára ako neslávne slávna ponorka Titan, kolesá neodskakujú.
Novinkou je 7-palcový plne digitálny farebný displej, ktorý nahradil doterajšie dva monochromatické. Pre mňa je to absolútne nepodstatná vec, no niektorí ľudia budú „kakať kockový cukor“ z toho, že displej možno prepojiť so smartfónom a aplikáciou Yamaha MyRide a že ponúka tri témy zobrazenia. Pre mňa je dôležitejšie, že samotný displej je krajší, dobre čitateľný aj za silného slnka, lepšie sa orientujem v údajoch a sprostredkuje mi intuitívnejšie nastavovanie jednotlivých funkcií. Zároveň však uznávam, že spojenie so smartfónom dáva v istých situáciách zmysel a možnosť zobraziť navigáciu priamo na displeji má svoje čaro. V spomínanom jednoduchšom ovládaní hrá kľúčovú úlohu malý joystick na ľavej rukoväti, ktorý je taktiež novinkou modelového ročníka 2023. Vrátim sa k displeju, aby som vyjadril svoje sklamanie z palivomera, ktorý je ciachovaný nelineárne.
Adaptívny tempomat ACC
To, čím sa GT+ líši od ostatných verzií Traceru 9, je adaptívny tempomat. Je to vlastne prvá motorka Yamaha vybavená tempomatom ACC. Systém funguje v rozmedzí 30 – 160 km/h a pracuje so štyrmi úrovňami odstupu. Aj pri najkratšom odstupe si elektronika dáva veľkú bezpečnostnú rezervu a keď dobehnete pomalšie auto, začne spomaľovať skôr ako autá s ACC. Pri motorke je to celkom pochopiteľné. Na brzdenie využíva podľa potrieb brzdný moment motora aj prevádzkové brzdy. Súčasťou ACC je asistent prejazdu zákrutou. Keď ste v zákrute šli za pomalším autom, ale ono spred vás vybočilo a vám sa uvoľnila cesta, ale motorka je ešte v náklone, tak ACC nezačne zrýchľovať.
Ďalšou zaujímavou funkciou ACC je asistent predbiehania. Keď „vyhodíte“ smerovku a začnete vybáčať, tak ACC plynule zrýchli, plynulejšie ako v bežnom režime. ACC spolupracuje aj s adaptívnym podvozkom, ktorý potláča ponáranie predku a zabezpečuje stabilitu v zákrutách a tiež so združeným brzdovým systémom UBS. Ten zasiahne pri hrozbe kolízie (keď pri jazde s ACC začnete brzdiť, ale radar zistí, že vami vyvinutá brzdná sila je slabá a hrozí kolízia, automaticky zvýši brzdnú silu), upravuje rozdelenie brzdnej sily na predné a zadné koleso tak, aby spomalenie bolo maximálne stabilné (keď brzdíte iba prednou brzdou, UBS automaticky pošle adekvátnu brzdnú silu aj na zadné koleso a v určitých prípadoch naopak, keď brzdíte iba zadnou, tak pošle brzdnú silu dopredu) a do tretice upravuje brzdnú silu v zákrutách, aby nedošlo k podkĺznutiu niektorého z kolesa v náklone motocykla. Musím povedať, že už tempomat je na motorke geniálna vec a ACC je totálna špica. V prípade Yamahy Tracer 9 GT+ o to viac, že môžete radiť cez quickshifter, teda bez spojky. Aj keď platí tvrdenie, že v nižších otáčkach funguje quickshifter tuhšie. Po každom preradení – či už smerom nadol alebo nahor – sa ACC vráti k pôvodnej rýchlosti, resp. odstupu od vozidla pred vami.
Dokonalý
Yamaha Tracer 9 GT+ je vynikajúcim spojením cestovného a športového motocykla. Práve adaptívny tempomat spríjemní dlhé kilometre po diaľnici a rýchlostných cestách. Maličkou chybou je, že aj v modelovom ročníku 2023 mu chýba automatické vypínanie smeroviek a že je stále jednooký – pri stretávacích svetlách svieti len jedna šošovka. Ale inak je dokonalý… Športový, komfortný a bezpečný.
Stručne
Čo treba uznať
- Adaptívny tempomat, ktorý je na motorkách ešte stále výnimočný.
Čo nám chýbalo
- Automatické vypínanie smeroviek.
Čo nás prekvapilo
- Nelineárny ukazovateľ paliva.
Yamaha Tracer 9 GT+
Cena (základ/test) 11 990/16 390 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Kvapalinou chladený R3/12V, zdvihový objem valcov 890 cm3, max. výkon 87,5 kW (119 k) pri 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 93 Nm pri 7 000 ot.min-1. Emisie CO2 116 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 223 kg, vmax= ~218 km/h, spotreba výrobca/test 5,0/4,9 l/100 km.