Čierna a biela, jin a jang, benzín + elektrina… protichodné princípy, ktoré sa stretli, zblížili a vytvorili vydarený výsledok v podobe veľmi príjemne jazdiaceho a mimoriadne atraktívneho crossoveru. Keď hovorím čierna a biela, Grandland GSe má štandardne dvojfarebnú karosériu – strechu má vo čiernej Karbon Black a náš model mal aj kapotu v tejto farbe. K verzii GSe patria tiež dvojfarebné 19-palcové disky kolies.
Náhrada za Hybrid4?
Na pohon slúži plug-in hybridný systém pozostávajúci z 1,6-litrového preplňovaného benzínového motora, osemstupňovej automatickej prevodovky, jedného elektromotora vpredu, jedného vzadu, vysokonapäťového akumulátora s kapacitou 14,2 kWh a príslušnej elektroniky. Systémový výkon hnacej sústavy je 221 kW (300 k), dojazd na elektrickú energiu podľa WLTP v kombinovaných podmienkach je 65 – 66 km, v meste dokonca 80 – 81. Mimochodom, podobný výkon 300 koní a podobné usporiadanie mala aj staršia verzia – Grandland Hybrid4. V jej prípade však akumulátor mal kapacitu 13,2 kWh, a teda aj menší dojazd.
Ako z usporiadania motorov vyplýva, Grandland GSe je štvorkolka, zadnú nápravu poháňa výhradne elektromotor. Od motora tam nejde žiaden kardan. Zadný elektromotor je vďaka výkonu 83 kW (133 k) a krútiacemu momentu 166 Nm dostatočne silný na to, aby ho bolo cítiť na jazdných vlastnostiach. Celý plug-in hybridný systém funguje veľmi dobre, pri dynamickej jazde cítiť výkon. Obzvlášť musím vyzdvihnúť, že Opel použil klasickú osemstupňovú automatickú prevodovku, nie CVT. Jednak takáto prevodovka sadne športovo orientovanému crossoveru oveľa viac ako CVT prevodovka a jednak táto prevodovka pracuje geniálne. A to pri komfortnej jazde aj dynamickej.
4 režimy
Plug-in hybridný systém poskytuje 4 jazdné režimy. Začnem plne elektrickým. Pri veľmi fluidnej a pokojnej jazde sa mi podarilo najazdiť na čistú elektrinu 48 km. To je celkom solídne číslo. Pri intenzívnejšej akcelerácii treba počítať s tým, že aj v elektrickom režime sa na chvíľu pustí spaľovací motor. Bezpečnosť pri plnej akcelerácii má vyššiu prioritu pred ekológiou. Ďalším režimom je 4WD, keď riadiaca jednotka nútene zapája do pohonu aj zadnú nápravu. Takto by si Grandland GSe mal poradiť trebárs aj s mokrou trávou, výjazdom na neudržiavané parkovisko pri lyžiarskom stredisku a pod. Najčastejšie však budete využívať bežný hybridný režim, kde si riadiaca jednotka stráži spotrebu, ale pritom vás nijako zvlášť neuberá o výkon. K potenciálu pritvrdeného podvozka GSe sa veľmi dobre hodí športový režim, v ktorom riadiaca jednotka v hojnejšej miere využíva aj zadný elektromotor. Podvozok je oproti bežnému Grandlandu tuhší a využíva FSD tlmiče. V režime Sport stuhne aj riadenie a spolu s podvozkom dáva Grandland GSe veľmi dobrú smerovú stabilitu, vďaka ktorej si môžete skutočne užiť horské priesmyky, kde oceníte aj výborné sedadlá s výrazným bočným vedením. A vyzdvihnúť musím tiež príjemnú komfortnú a akustickú filtráciu negatívnych javov ciest.
Čo treba uznať
- Veľmi dobré spojenie obyčajného s neobyčajným.
Čo nám chýbalo
- Dlhodobejšia štatistika jazdy na elektrinu.
Čo nás prekvapilo
- Štartujúca cena od 50 000 eur.
Opel Grandland GSe
Cena (základ/test) 50 990/53 240 €
Záruka 5 rokov alebo 200 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 81,2 kW (110 k), max. krútiaci moment 320 Nm. Zadný elektromotor: max. výkon 83 kW (113 k), max. krútiaci moment 166 Nm Najvyšší kombinovaný výkon 221 kW (300 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 520 Nm. Emisie CO2 28 – 29 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,1 s, vmax=235 km/h, energetická spotreba WLTP/test 16,3 – 16,5/23,0 kW/h, dojazd na el. energiu vo WLTP/test 65 – 66 /48 km, spotreba paliva WLTP/test 1,5 – 1,6/7,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – Nie
- Bluetooth – Áno
- Wi-fi – Áno
- Aux – Nie
- USB-A – 2x
- USB – C – 0x
- Zrkadlenie – Áno
- Uhlopriečka: 10
- Batožinový priestor: 390 dm3