Test: ŠKODA Fabia 1,0 TSI 110 7DSG Style – V životnej forme

Škoda Fabia si nemalú cenu obhajuje hnacím reťazcom, výbavou a typickými Simply Clever prvkami.

Štvrtá generácia Fabie vtrhla na náš trh vo veľmi silnej kondícii a s nemalými cieľmi. Je väčšia zvonka, vo všetkých smeroch priestrannejšia vo vnútri, bezpečnejšia, technologicky vyspelejšia, bohatšie vybavená… A to ešte nehovorím o dizajne, voči ktorému asi nikto nemôže mať žiadne námietky. Skrátka v životnej forme. A my sme si na prvý test vybrali verziu, ktorá túto kondíciu reflektuje. Verziu v najvyššej výbave Style a v tom čase s najvýkonnejším motorom 1,0 TSI 81 kW, ktorá bude zrejme najžiadanejšou, ale so šesťstupňovou manuálnou  prevodovkou. A mne sa táto kombinácia páčila, ale ten, kto zaplatí toľké peniaze, už zrejme nechce radiť manuálne. Aký je teda spomínaný motor s automatickou prevodovkou?

„Ide samo“ a to je dôležité

Na úvod pripomeniem, že ide o sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG so suchými spojkami, ktorá sa využíva naprieč celým portfóliom koncernu VW. Je sprevodovaná relatívne dlho, na diaľnici točí motor na siedmy prevodový stupeň 2 200 ot.min-1, čo je na pomery takého malého motora málo. Výsledkom je nižšia hlučnosť aj nižšia spotreba. Ale veľké odstupy medzi jednotlivými stupňami, ktoré sú zákonitým dôsledkom dlhej prevodovky, znamenajú, že si v určitých rýchlostiach motor ťažšie hľadá správny prevodový stupeň. Na jeden je ešte podtočený, na druhý by už zasa točil zbytočne vysoké otáčky.

Nuž a riadiaca jednotka spravidla volí žiaľ prvú alternatívu – podtáča motor. Áno, je to všeobecný trend, pretože sa tým dosahuje nižšia spotreba. Isteže, prevodovku môžete kedykoľvek usmerniť – či už priamo voličom, alebo pádlami pod volantom – no automat si nekupujete, aby ste ho potom aj tak neustále usmerňovali. Druhá vec je nie celkom šťastné zladenie motora s plynom a motora s prevodovkou. Pri pokojnej jazde funguje celý reťazec výborne – motor „šľape“, prevodovka radí hladko…, ale keď mierne pridáte plyn, aby ste zrýchlili, tak sa najprv nič nedeje, preto pritlačíte plyn trochu viac. Po chvíľke sa zobudí turbo, motor zatiahne, čo by stačilo, ibaže si medzičasom aj prevodovka uvedomí, že sa niečo deje, podradí a výsledkom celého tohto procesu sú neadekvátne reakcie na vašu pôvodnú požiadavku – s autom to až trhne. Jedným dychom musím povedať, že to nie je pravidlom, ale stáva sa to vtedy, keď prekročíte predstavu riadiacej jedonotky o miernom zrýchlení. A zároveň dodám, že drvivá väčšina ľudí spomínané neduhy motora a prevodovky nielenže vôbec nerieši, ale to ani nevníma – sú radi, že auto „ide samo“ a oni nemusia radiť.

Za všetky drobné

Testovaný model mal navyše niekoľko zaujímavých prvkov z balíka Simply Clever nápadov, ktoré stoja „za všetky drobné“. Presne takéto detaily a nápady – pochopiteľne, spolu s dobre využiteľnými odkladacími priestormi – robia rozdiely medzi automobilkami. Vpredu na stredovom tuneli sú takými prvkami držiak karty a pera v priestore poličky pred voličom prevodovky, dobre umiestnená a dobre tvarovaná plocha bezdrôtového nabíjania mobilu, ale tiež vyberateľný držiak nápojov za voličom. Osobne mávam nápoje radšej vo dverách, takže mi spomínaný držiak umožní mať na stredovom tuneli namiesto nevyužitých držiakov nápojov veľkú poličku. Spomeniem tiež poličku na stredovom tuneli pred zadnými sedadlami, ktorú môžu deti využiť na malé hračky, čokoládky… Súčasťou poličky je aj pružná priehradka tvoriaca akýsi držiak nápojov. Keď ju nepoužívate, môžete ju sklopiť a zväčšiť využiteľnú plochu poličky. Nesmiem zabudnúť ani na mobilný vak v priestore kufra, ideálny na uloženie mokrého dáždnika. A obzvlášť by som vyzdvihol flexibilnú priehradku na boku kufra určenú na drobné nákupy, ale výborne do nej zapadne trebárs aj cyklistická helma. Veľkosť tejto priehradky si môžete meniť podľa potrieb a keď ju nepoužívate, môžete ju úplne zložiť na bočnú stenu kufra, takže je vždy poruke.

Napriek výhradám si myslím, že Fabia s motorom 1,0 TSI 81 kW a DSG prevodovkou je dobrou alternatívou. Veď motor je dostatočne výkonný, dokáže jazdiť úsporne – hoci môj výsledok sa tak nedá označiť – a v hustej mestskej premávke sa asi nikomu nechce radiť a už vôbec nie pracovať so spojkou v zápchach. P. S. Nezľaknite sa ceny, tá je vyhnaná do takých výšin doplnkovými prvkami za vyše 5 500 eur. Na druhej strane práve vďaka nim je táto Fabia v takej forme, v akej je.

Stručne

Čo treba uznať

  • Z auta ide pocit solídnosti.

Čo nám chýbalo

  • Lepšie zladenie plynu a motora a motora a prevodovky.

Čo nás prekvapilo

  • Cena.

 

Test: Škoda Octavia 2,0 TSI 190 k 7°AP 4×4 Sportline – Nebojte sa benzínu!

 

Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW 7° AP Style

Cena (základ/test)                                          12 110/23 303 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 124 – 138 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,6 s, vmax=205 km/h, spotreba WLTP/test 5,5 – 6,1/6,1 l/100 km. 

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 5×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 9,2
  • Batožinový priestor: 380 dm3
Fabia 1.0 TSI 110 DSG StylefotorecenziaŠkodaŠkoda Fabiaskúsenosstitest
Komentáre (0)
Pridať komentár