Podľa čínskej filozofie má každá živá a neživá časť vesmíru v sebe dve navzájom opačné sily, ktoré sa dopĺňajú a sú od seba závislé – jin predstavuje tmavé miesto, severný svah kopca, južný breh rieky… Jin pôsobí pasívne. Jang zasa reprezentuje svetlé miesto, južný svah kopca, severný breh rieky… pôsobí aktívne. Keď teóriu jin a jang premietneme na Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, tak jin bude predstavovať pokoj, rozvahu, asertivitu, jemnosť…, jang zasa horúcu krv, rebéliu, agresivitu…
Jin – ostrov pokoja
Na jednej strane vás totiž dokáže rozmaznávať luxusným priestorom a bohatou výbavou, ale najmä maximálne pohodlnou jazdou, ktorá vyplýva z dvoch faktorov. Prvým je elektrický pohon, vďaka ktorému je pohyb vozidla absolútne plynulý a tichý pohyb – od prvého momentu pohnutia sa z miesta, naprieč celé rýchlostné spektrum až po opätovné úplné zastavenie. Druhým faktorom je podvozok, ktorý je výborne odhlučnený a väčšinu nerovností krásne chytí. Avšak na moje prekvapenie, väčšie nerovnosti najmä zadná náprava nedokáže odfiltrovať tak, ako sa na mercedes patrí. Mimochodom, vzduchový podvozok umožňuje meniť tuhosť podvozka a svetlú výšku vozidla.
K pokoju – tentoraz pokoju v mysli – svojím nemalým dielom prispieva aj dojazd v reálnych podmienkach na hranici 400 km. Hoci sa bavíme o hranici, ku ktorej sa priblížite skôr zospodu než zhora, je to dojazd, ktorý bohato postačuje. Pokiaľ nie ste obchodný zástupca, ktorý deň čo deň brázdi republiku, alebo manažér, ktorý pendluje medzi expozitúrou v Bratislave a Košiciach, či niekde v zahraničí, potom to musí stačiť. A to sa bavíme o reálnom dojazde bez toho, aby som sa nejako obmedzoval a navyše pri teplotách len pár stupňov nad nulou. V súvislosti s dojazdom musím povedať, že som často výhodne využíval voľné rolovanie – EQE má totiž relatívne vysokú hmotnosť 2636 kg a veľmi nízky aerodynamický odpor cx=0,26 – a pádla pod volantom, ktorými som si menil intenzitu rekuperácie. Automatickú rekuperáciu na základe rôznych údajov som využíval minimálne – auto sa totiž správalo neprirodzene. Vzhľadom na vynikajúcu aerodynamiku ma prekvapila pomerne vysoká spotreba 27,6 kWh/100 km.
Opäť raz – bavíme sa o mercedese, takže ďalším determinantom pokoja v mysli je bezpečnosť. Môžete sa totiž spoľahnúť na to, že vás podporia a v prípade núdze vám pomôžu bezpečnostné a asistenčné systémy na najvyššej úrovni. Za všetky by som vyzdvihol svetlomety Digital Light, ktoré vykrývajú premávku tak natesno, že by sa medzi vykrývané auto a svetelný kužeľ nevmestila ani zápalková škatuľka. A pritom na mňa žiadne protiidúce auto neblikalo. Navyše svetlá premietajú na vozovku špecifické symboly – napríklad upozornenie na krátky odstup od vozidla pred vami.
Hoci som v úvode spomínal, že vás EQE bude rozmaznávať priestorom, predné sedadlá by mohli byť väčšie. Navyše, vzhľadom na to, že ide o AMG verziu, chýbala mi opora v oblasti ramien. Namiesto toho, aby som si mohol oprieť ramená, tak sa to tam zužuje. Ešte väčšie sklamanie mi spôsobili zadné sedadlá. Na nohy a na moje pomery aj na hlavu je dostatok miesta, no dlhšiu cestu by som tam nechcel absolvovať. Operadlá sú príliš kolmo a sedáky sú krátke, navyše tvarované tak, akoby som sedel na valci.
Jang – park adrenalínových športov
Aktivujte si športové nastavenie Sport+ a všetko sa zmení. Celé auto sa akoby naplo – podvozok, riadenie, brzdy… a, pochopiteľne, naplno sa rozvinie výkonový potenciál 350 kW, resp. 858 Nm. Zaujímavé sú aj tieto parametre, to už nepripraveným spolujazdcom pri akcelerácii láme krky, sťažuje nádych…, ale v prvom rade mám na mysli reakcie na plyn. Práve ony sú totiž zodpovedné za to, že spolujazdci môžu vnímať akceleráciu až nepríjemne. Motory reagujú na každý milimeter stláčania plynu energicky a bez najmenšieho oneskorenia. A to sa bavíme o verzii EQE 43 4Matic, ale existuje ešte aj verzia EQE 53 4Matic so 460 kW. Dodávam, že v režime Comfort je výkon limitovaný na 85 % maxima (300 kW), v režime Sport na 90 % (325 kW), ale aj v týchto režimoch dostanete pri kick-downe do rúk celých 350 kW.
Priamo tlačidlom na volante si pritom môžete samostatne prispôsobiť charakteristiku podvozka, umelého zvuku, ESC, systému AMG Dynamics atď. Z pohľadu jazdných vlastností musím vyzdvihnúť aj priraďovanie zadných kolies v rozsahu ±3,6 stupňa. V nižších rýchlostiach vďaka natočeniu kolies v protismere natočenia predných kolies je auto omnoho agilnejšie, vo vyšších rýchlostiach, keď sa zadné kolesá natáčajú v smere natočenia predných kolies, je zasa auto stabilnejšie.
Zaujímavé je, že hoci majú oba elektromotory – predný aj zadný – identický výkon, vpredu sú pneumatiky 265/40 ZR20, vzadu 295/35 ZR20. K dvojrozmeru pristúpili inžinieri preto, aby vozidlo malo tie správne jazdné vlastnosti. A aj ich má, za bežných okolností je neutrálne, na limite programovo mierne nedotáčavé, ale to absolútne nevylučuje, aby ste vzali nejakú tú zákrutu dverami napred. Pokiaľ však nie ste úplne zdatní, skúšajte to radšej len na snehu. Inak sa vám môže vymknúť spod kontroly. Keď máte zapnutú stabilizáciu, môžete pokúšať zákony fyziky ostošesť – riadiaca jednotka totiž kontroluje rozdelenie hnacej sily na kolesá a podľa potrieb upravuje 166-krát za sekundu.
10 rokov alebo 250 000 km
Sériovo má vstavaná nabíjačka na striedavý prúd iba 11 kW. Tu je rýchlosť nabíjania 50 km/h a čas nabíjanie je 9,45 hod. V opcii môžete mať 22 kW nabíjačku, ale my sme ho nemali. Pri jednosmernom prúde dokáže auto využiť maximálny výkon 170 kW, maximálna rýchlosť nabíjania je 720 km/h, zo 49 km na 388 nabijete akumulátor za 28 minút. Problém je, že taký vysoký výkon mohlo v chladných podmienkach auto odoberať relatívne krátky čas. Už pri 50 % kapacity výkon klesal a pri 90 % nedosahoval už ani 50 kW. Na záver dve dobré správy. Mercedes vám k autu dáva aj nabíjaciu kartu Mercedes me Charge s tarifou L na jeden rok a na akumulátor poskytuje záruku 10 rokov alebo 250 000 km. A to je vlastne ďalší moment, ktorý zabezpečuje pokoj v mysli.
Stručne
Čo treba uznať
- Svetlá famózne vykrývajú premávku.
Čo nám chýbalo
- Kvalitnejšie tlmenie väčších nerovností.
Čo nás prekvapilo
- Nie veľmi príjemný posed vzadu.
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic sedan
Cena (základ/test) 75 552/139 356 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
na akumulátor 10 rokov alebo 250 000 km
Motor
- Max. kombinovaný výkon 350 kW (476 k), max. kombinovaný krútiaci moment 858 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 100/90,6 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 4,2 s, vmax=210 km/h, dojazd vo WLTP/test 462 – 533/~400 km; spotreba WLTP/test 19,7 – 22,5/27,6 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 8×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 17,7
- Batožinový priestor: 430 dm3