Renault Clio – Nová tvár, nový esprit

Renault Clio prichádza s novou tvárou a novými ekologickejšími materiálmi.

Hádajte ktoré Francúzke auto je celosvetovo najpredávanejšie? Píšem o Renaulte Clio, takže ak si myslíte, že je to Clio, tak máte pravdu. Od uvedenia na trh v roku 1990 do konca vlaňajška sa ho predalo viac ako 16 miliónov. V Európe je navyše lídrom vo svojej triede a okrem toho je držiteľom dvoch titulov Európskeho auta roka – Car of the Year. Aktuálne je na trhu piata generácia a nastal čas, aby Renault pristúpil k jej faceliftu. Novinárom sa s ním pochválil v Bruseli.

Ráznejší „kukuč“

Dizajnéri prepracovali čelo vozidla takpovediac na nepoznanie. Začnem najvýraznejším prvkom – maskou chladiča, ktorá je omnoho širšia. Charakterizujú ju segmenty, ktoré sa od kraja ku stredu akoby stmavovali. Uprostred je nové logo Nouvel´R pripomínajúce dedičstvo značky. Nové sú aj denné svetlá s vertikálne – presnejšie povedané v tvare polovičného kosoštvorca zo znaku automobilky – rozmiestnenými segmentmi, ktoré opticky ladia so spomínanými segmentmi v maske chladiča. Mimochodom svetlomety sú v sérii full LED-kové a vraj svietia lepšie ako doteraz. Samotné svetlomety sú užšie, no namiesto troch segmentov majú päť a majú aj funkciu automatického prepínania stretávacích a diaľkových svetiel. V súvislosti s novou maskou chladiča a novými svetlami denného svietenia dizajnéri kompletne prepracovali aj nárazník. Ten pôsobí širšie a športovejšie.

Zozadu upútajú transparentné skupinové svetlá a nový nárazník, ktorý opticky rozširuje auto. Celkovo
pôsobí faceliftované Clio dynamickejšie ako doteraz. Faceliftované Clio bude dostupné v siedmych farbách: bielej Glacier White, čiernej Diamond Black, šedej Schist Grey, modrej Iron Blue, červenej Flamme Red, oranžovej Valencia Orange a siedma farba – šedá Rafale Grey – je celkom nová. V závislosti od verzie bude jazdiť na 16 alebo 17 palcových diskoch kolies. Celkovo budete mať na výber šesť druhov kolies.

Bye-bye koža

Niektoré automobilky zvyknú pri facelifte výrazne prepracovať interiér, resp. prístrojovú dosku. Koniec-koncov tak urobil pred zhruba dvoma rokmi aj Renault pri modeli Trafic. A Traficu to skutočne prospelo, ale s Cliom je situácia celkom iná. Tu bola prístrojová doska pred faceliftom prakticky dokonalá a každá väčšia zmena by bola len na škodu veci. Zrejme by sa totiž prístrojová doska „posunula“ smerom k prístrojovke modelov Megane E-Tech, Austral a nový Espace, ktoré majú oveľa viac digitalizované prístrojové dosky, resp. ovládanie. Našťastie, Cilo ostalo aj po facelifte verné svojej pôvodnej prístrojovej doske.

Ostal vysoký vertikálny dotykový displej, ostala klaviatúra pod dotykovým displejom, ostalo aj priame ovládanie klimatizácie a tiež priame ovládanie stráženia jazdných pruhov a intenzity podsvietenia budíkov vľavo pod volantom. Niečo sa však predsa zmenilo.
„Budíky“ sú po novom v sérii digitálne. V závislosti od verzie budete mať pred sebou 7- alebo 10- palcový digitálny prístrojový štít. Modely, ktoré sme v okolí Bruseli testovali, mali samozrejme väčšiu alternatívu a musím povedať, že to vyzerá fajnovo – esteticky a moderne. Displej má vynikajúce rozlíšenie a keďže je „posadený“ v pôvodnej kaplnke, je dobre tienený a teda aj dobre čitateľný aj za slnečného dňa. Keď niečo mohli konštruktéri zmeniť, tak je to volič prevodovky. Mohli použiť impulzný volič v tvare joysticku aký má napríklad Renault Zoe.

Pocitovo by to povznieslo Clio na vyššiu technologickú úroveň. Navyše vyriešilo by to problém súčasného voliča – keď som chcel rýchlo preradiť z P alebo R do D, vždy som to prešvihol a „prebehol“ som voličom až do polohy B, teda do polohy pre zosilnenú rekuperáciu. To sa, samozrejme, týka verzií s hybridným pohonom.
Zásadnou zmenou prešiel interiér z pohľadu ekológie, dostal totiž nové ekologickejšie materiály.

Verzie Techno majú napríklad sedadlá, výplne dverí a časť prístrojovej dosky čalúnené ekologicky vyrobenou textíliou, ktorá obsahuje až 60 % vlákien Tencel Modal. Ide o látku vyrobenú z prírodného dreva z udržateľne obhospodarovaných lesov v Európe, a táto látka je navyše vyrábaná s využitím obnoviteľnej energie. V mene ekológie dalo nové Clio zbohom aj pravej koži. Namiesto nej je použitá umelá koža TEP, čiže látka vyrobená z prírodných a polyesterových vlákien. Vedľajším efektom tejto látky je, že na jej farbenie sa používa menej vody a energie, čo ďalej znižuje ekologický „footprint“ nového Clia.

Prvýkrát Esprit Alpine

Nové Clio bude dostupné v troch stupňoch výbavy – Evolution, Techno a Esprit Alpine. Clio je tak po modeloch Austral a Espace tretím modelom značky, ktorý dostal výbavu Esprit Alpine. Tá nahrádza doterajšiu výbavu R.S. Line. Rozpoznáte ju podľa športovejšieho predného nárazníka so šedou lištou, difúzorov v zadnom nárazníku, emblému Esprit Alpine na predných blatníkoch, 17- palcových dymovo šedých diskov s diamantovým efektom a modrým alebo šedým stredom (podľa farby karosérie) diskov kolies.

V interiéri vás privítajú fantastické tvarované sedadlá s logom Esprit Aline. Sú fantastické na pohľad aj na posed. Viem o čom hovorím, v rámci zoznamovacích jázd som totiž testoval práve verziu Esprit Alpine. Zaujímavosťou je látkový poťah časti prístrojovej dosky s malou francúzskou trikolórou.

Široký výber

Všetky autá, ktoré nám na prvé zoznamovacie jazdy Renault poskytol, mali hybridný pohon E- Tech, no v ponuke ostávajú všetky doterajšie alternatívy – aj keď v trochu pozmenenej forme. Ponuka teda pokrýva atmosférický benzíniak SCe 65, preplňovaný benzíniak TCe 90, dvojpalivový motor na plyn a benzín TCe 100 LPG, dieselový Blue dCi 100 a tiež už spomínaný hybrid E-Tech full hybrid 145. Na Slovensku sa budú predávať motory TCe 90, TCe 100 LPG a E-Tech full hybrid 145. Mne sa s kolegom v rámci zoznamovacích jázd v zmiešaných podmienkach – mesto, obce, okresné cesty a diaľnica – na verzii E-Tech full hybrid 145 podarilo dosiahnuť priemernú spotrebu 4,2 l/100 km, čo je super hodnota. Okrem toho však veľmi príjemne hodnotím aj prejav hnacieho systému.

Má totiž promptné a priame reakcie na plyn a slušný výkonový potenciál. Samotný hybridný systém je identický ako bol pred faceliftom. Základom je 1,6-litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 69 kW,
ktorému asistuje elektromotor s 36 kW a štartér-generátor s 18 kW. Zaujímavosťou je, že motor má štvorstupňovú prevodovku, elektromotor dvojstupňovú a, že systém nemá spojku. Ani na rozbeh. Auto sa vždy rozbieha na elektrický pohon, spaľovací motora sa pripája až potom, pričom otáčky pri radení vyrovnáva práve elektromotor. To jeho ďalšia funkcia elektromotora. Mimochodom, Renault tvrdí, že hybridné Clio dokáže prejsť v meste až 80 času jazdy (to jest, vrátane státí na križovatkách) na elektrický pohon, čím sa zníži spotreba až o 40 % v porovnaní s benzínovým motorom podobného výkonu.

V bezpečí

Renault Clio je viacúčelové multitalentované auto, vhodné ako firemné auto aj pre rodiny, vhodné do mesta aj na dlhšie cesty. Samozrejmosťou je plejáda bezpečnostných a asistenčných systémov. Spomeniem 360-stupňový kamerový systém, adaptívny tempomat s vedením v jazdnom pruhu, automatické brzdenie pred kolíziou s rozpoznávaním chodcov a cyklistov… Celkovo má Clio 20 asistenčných systémov ADAS. Čo sa týka slovenských cien, zatiaľ nie sú známe. Dá sa však predpokladať, že budú o niečo vyššie ako má súčasné Clio, no treba povedať, že za tie peniaze dostanete viac.

Renault Clio 1,33 TCe RS Line – Už dospel!

nové clionový renault clioprvá jazdaRenaultRenault Cliotest
Komentáre (0)
Pridať komentár