Nech už sa k veciam snažíte pristupovať akokoľvek nestranne alebo ak chcete nezaujato, vždy máte nejaký prvotný dojem. Aj ja ho mávam, mal som aj pri teste Nissanu Qashqai E-Power a priznám sa, nebol dobrý. No všetko sa to však zmenilo, a to hneď ako som otvoril dvere a sadol za volant. Takú zmenu myslenia môj mozog ešte nikdy predtým nezažil.
Pán výnimočný
Najväčšiu zásluhu na tom má hybridný pohon. Tu je však úplne iný ako v bežných hybridoch, pracuje na podobnom princípe ako hybridy Hondy. Spaľovací motor je v podstate zdroj energie pre pomerne malú batériu s kapacitou 1,97 kWh, odkiaľ ide šťava pre dosť silný elektromotor. Samozrejme, sú tam ešte medzičlánky ako generátor, menič atď. Čo sa týka spaľovacieho motora, nie je taký hocijaký, má totiž premenlivý kompresný pomer a reálne je asi jediný na trhu – odhliadnuc od vlastnej značky Infinity. Nissan pracuje s tout istou technológiou ako Infiniti, má však len tri valce a motor je extrémne kultivovaný. Zvuk či trasenie, ktoré si mnohí spájajú s prvými trojvalcovými motormi nemá nič spoločné. Zmena kompresného pomeru sa pohybuje medzi 8:1 a 14:1. Motor, pochopiteľne nepracuje len v týchto krajných hodnotách kompresného pomeru, ale si ho mení podľa potrieb. Prechod medzi rôznymi kompresnými pomermi je plynulý a od vodiča nie je potrebný žiadny podnet.
Počas jazdy s nízkou spotrebou energie, kam patrí konštantná rýchlosť či voľnobeh, je kompresný pomer vyšší, čo optimalizuje spotrebu a emisie. Pri vysokých požiadavkách na energiu sa aktivuje nižší kompresný pomer, čím sa maximalizuje výkon motora, keďže treba viac paliva aj viac vzduchu. Výhodou je napr. tiež to, že ojnica vytvára menší uhol voči stenám valca, ako je to pri klasických spaľovacích motoroch. Ide vždy takmer kolmo a aj to pomáha ku skutočne čistému a vyváženému chodu motora.
Reklama na ticho
Nissan Qashqai E-Power v podstate celý čas jazdí na elektrinu, no nie ako elektromobil či plug-in hybrid. Malá kapacita akumulátora vystačí na pár stoviek metrov. Potom sa naštartuje spaľovací motor, ktorý slúži výhradne ako generátor elektrickej energie. Vďaka tomu, že auto ide vždy na elektrinu, nástup výkonu je maximálne plynulý a lineárny. A hlavne, nie je to leňochod. A to ticho. Jedna báseň. Tým si vás jednoducho získa. A nie len od motora, pohonu, ale aj od aerodynamiky či kolies. K tomu dobre nastavený podvozok, ktorý ani na 20-palcových diskoch nerobí nejakú zlobu, ale práve opačne, je skutočne vydarený. Celá jazda – počnúc pohonom končiac komfortnom podvozka – je maximálne príjemná. Ani sa vám nebude chcieť zastaviť.
Čo treba uznať
- Vynikajúci pohon E-Power.
Čo nám chýbalo
- Chýbajúca možnosť pohonu 4×4 vo verzii E-Power.
Čo nás prekvapilo
- Až 50 dm3 rozdiel v batožinovom priestore v porovnaní s najnižšou výbavou.
Test: Nissan Townstar Combi 1,3 DIG-T 130 Tekna – Politika silnejších
Nissan Qashqai E-Power Tekna+
Cena (základ/test) 26 990/43 940 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 497 cm3, max. výkon 116 kW (158 k) pri 4 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 2 400 – 4 400 ot.min-1. Predný elektromotor: synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 140 kW (190 k), max. krútiaci moment 330 Nm. Emisie CO2 120 – 123 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,9 s, vmax=170 km/h, spotreba paliva WLTP/test 5,3 – 5,4/6,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – Nie
- Bluetooth – Áno
- Wi-fi – Áno
- Aux – Nie
- USB-A – 2x
- USB – C – 2x
- Zrkadlenie – Áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 455 dm3