Existuje krajšie malé SUV ako Tonale? Asi ťažko. Je pravda, že jeho príchod bol malý pôrod, niekoľkokrát premiéru posúvali, ale ako sa vraví, na dobré sa oplatí čakať!
Veloce = rýchlo
Najvyšší stupeň výbavy nesie označenie Veloce. Ako ho navonok rýchlo rozoznať? Detailom dominuje čierna lesklá farba, napr. na krásnej trojuholníkovej maske, všetkých lištách alebo na bočných nápisoch. Pod štandardnými 19-palcovými diskami sú červené strmene Brembo, ale toto neberte ako rozhodujúci prvok pri určovaní verzie. Nižšie výbavy môžu mať rovnaké disky aj brzdy za príplatok. V interiéri je tiež pár špecifík. Dominuje čierne polokožené čalúnenie a červené alebo sivé prešívanie. Najdôležitejšou informáciou je, že jedine Veloce má skutočne rozmerné, efektné originál hliníkové pádla pod volantom.
Mild-hybrid na zelených ŠPZ?
Trošku som ostal zaskočený, ale Tonale je skutočne jeden z mála mild-hybridov, ktoré dokáže veľmi krátke trasy jazdiť len na elektrinu. Mimochodom, je to prvá elektrifikovaná Alfa vôbec. Použili 48 V lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 0,8 kWh. To je viac ako dvojnásobok v porovnaní s akumulátormi bežných mild-hybridov. Má objem cca 11 litrov a nemá vplyv na veľkosť kufra, keďže je inštalovaná pod stredovým tunelom medzi prednými sedadlami a dáva šťavu do 15 kW (20 k) elektromotora.
Teraz sme si pre zmenu vyskúšali silnejšie naladenie na 160 koní, vyhradené len pre dvojicu vyšších výbav. Pod kapotou je zážihový motor, v tejto verzii s variabilným turbom. Motor spárovali s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou. Pri pomalej jazde v meste sa však pripravte na časté trhnutia a cuknutia, ale žeby mi to nejako prekáželo, nemôžem povedať. Páčilo sa mi, že prevodovka nikdy nepodtáča motor.
Ciao Ciao
Tonale už nemá výsostne taliansku platformu. Bohužiaľ, doba je zlá a nápady a riešenia sa musia požičiavať. Totožnú platformu zatiaľ má napr. Jeep Renegade. Základ bol vylepšený pod vedením Domenica Bagnasca (pracoval na Alfe Romeo 4C a Alfe Romeo Giulia GTA), aby modelu Tonale dodalo športové správanie. Taliani sa s pocitmi pri jazde vôbec nepárali. Podľa mňa ani len nepremýšľali nad utlmením všemožných podnetov z jazdy. Vodič má jednoducho vedieť, čo robia kolesá, čo robí pohon, kedy sa pripojí alebo vypne elektromotor a nastúpi naplno spaľovák. To sú všetko vnemy, ktoré postrehne aj menej skúsený vodič. Na druhej strane, na dlhé trasy je to veľmi príjemný spoločník, kilometre kvalitného asfaltu som si užíval plnými dúškami. A čo je plus. Ani kufor nie je malý!
D N A
Alfisti vedia, že sa bavíme o voliči jazdných režimov. Veloce má však jeden veľký benefit s názvom Alfa Active Suspension, čo je aktívne pruženie, ktoré pracuje v dvoch režimoch a automaticky skočí do tvrdého naladenia pri navolení dynamického režimu. Integrovaným stredovým tlačidlom v otočnom voliči môžete pruženie rýchlo zjemniť. V režimoch N a A však podvozok nemôžete pritvrdiť, bolo by to zbytočné. Každopádne, športový režim a zjemnenie podvozka som ocenil pri jazde po našich rozbitých cestách.
Čo treba uznať
- Dizajn sa im extrémne vydaril.
Čo nám chýbalo
- Dvojlitrový motor ponúkaný v Kanade.
Čo nás prekvapilo
- MHEV môže jazdiť aj na elektrinu.
Alfa Romeo Tonale 1,5 e-Hybrid Veloce
- Cena (základ/test) 35 500/47 630 €
- Záruka: 5 rokov alebo 200 000 km.
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 469 cm3, max. výkon 118 kW (160 k) pri 5 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 130 – 142 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,8 s, vmax = 212 km/h, spotreba WLTP/test 5,7 – 6,2/6,7 l/100 km.
Ikonky
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 2×
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 500 dm3