Prototyp M 1000 XR je v roku „100 rokov BMW Motorrad“ a takmer po storočí účasti vo svete pretekov predobrazom chystaného superšportového motocykla, ktorý s rovnakou suverenitou zvláda jazdu po vidieckych cestách, na dlhé vzdialenosti aj na závodnom okruhu. To všetko s dynamikou, ktorú tento segment ešte nezažil.
Radový štvorvalec s technológiou BMW ShiftCam a nízka hmotnosť poskytujú najvyšší výkon v segmente.
Základom prototypu je štvorvalcový motor zo superšportového motocykla BMW S 1000 RR s technológiou BMW ShiftCam meniacou časovanie a zdvih ventilov. Vďaka výkonu motora cez 147 kW (200 k), hmotnosti podľa DIN 223 kg s plnou nádržou, technike podvozku, aerodynamike a riadiacej elektronike navrhnutej pre výkonné cestné použitie, jazdu na dlhé vzdialenosti aj pre rýchle kolesá na pretekárskom okruhu otvára nový crossover M XR dynamické jazdné schopnosti, ktoré boli predtým vyhradené čistokrvným superbikom. Ďalšie zníženie hmotnosti a ešte väčšiu jazdnú dynamiku je možné dosiahnuť s paketom M Competition, ktorý bude k dispozícii ako voliteľná výbava. Maximálna rýchlosť prototypu M XR sa pohybuje okolo 280 km/h.
M winglety: väčší aerodynamický prítlak znamená viac stability, menšie tendencie na zdvíhanie predného kolesa a možnosť skoršej akcelerácie.
Okrem techniky pohonu a odpruženia bola ďalšou položkou v náročnom vývojovom programe M XR aerodynamika. Nové M XR dostalo winglety, ktorých cieľom je zaistiť vynikajúcu jazdnú stabilitu aj vo vysokých rýchlostiach napriek zvýšenému výkonu motora. Zaisťujú predovšetkým čo možno najlepší kontakt kolies s povrchom vozovky, a to najmä pri akcelerácii a vo vysokých rýchlostiach. Dodatočné zaťaženie predného kolesa pôsobí proti tendencii jeho zdvíhania pri akcelerácii, systém kontroly trakcie musí menej zasahovať, viac hnacej sily sa transformuje do čistého zrýchlenia a jazdec dosiahne rýchlejší čas na bicykel. Špecifická poloha sedla umiestneného viac vpredu zaisťuje lepšie ovládanie motocykla, najmä v režime Supersport.
M brzdy s radiálnou ručnou brzdovou pumpou pre mimoriadny brzdný výkon na závodnom okruhu aj pri športovej jazde.
Rovnako ako M RR a M R je aj nové M XR vybavené M brzdami, ktoré boli vyvinuté priamo na základe skúseností so závodnými brzdami na továrenských strojoch BMW Motorrad v majstrovstvách sveta superbikov. M brzdové strmene majú modrý eloxovaný povrch a nesú známe logo M.