Pokiaľ uvažujete o kúpe Mazdy MX-30 a ste zvedaví, ako sa s týmto autom žije, odporúčam vám navštíviť našu webovú stránku a prečítať si sériu článkov z jeho dlhodobého testu. Ku mne sa Mazda MX-30 dostala o niečo neskôr a už vo faceliftovanej podobe. Začnem postrehmi, ktoré sme si už v redakcii potvrdili: Mazda MX-30 má výborne naladený podvozok, je komfortná, komunikatívna, skvele dávkuje brzdný účinok, poskytuje štyri stupne rekuperácie, dokáže plachtiť a reálne prejde 150 až 190 kilometrov na jedno nabitie – v závislosti od podmienok. Tiež platí, že oproti sebe otvárajúce sa dvere sú síce štýlové, no nepraktické.
Ja som Mazdu testoval v januári, v týždni, keď teploty klesali pod bod mrazu. Počasie malo vplyv na vyššiu spotrebu energie, keďže som si vyhrieval kabínu, sedadlá, volant a auto si samozrejme vyhrievalo aj akumulátor. To všetko urobí svoje, a to aj napriek tomu, že Mazda MX-30 má aj tepelné čerpadlo. Svoje urobili aj krátke mestské trasy, takže sa auto muselo často nanovo zohrievať.
Dlhšiu vzdialenosť som absolvoval iba párkrát. Výsledná spotreba bola 22 – 23 kWh/100 km. A tu sa dostávam k meritu faceliftu, konštruktéri zrýchlili nabíjanie. Keďže nemám možnosť dobíjať si auto doma ani v práci, bol som odkázaný na verejné nabíjačky. A to je zásadný, v podstate neprekonateľný problém. Mazda sa aj po úprave, v zime nabíja pomaly. Celkový čas sa síce trochu skrátil, no v zimných podmienkach počítajte čas strávený na nabíjačke stále v hodinách.
Keď som nabíjal so zohriatou batériou, nabíjací výkon sa zo začiatku vyšplhal na takmer 40 kW, no ako chladol akumulátor, výkon klesal a od približne polovice kapacity klesol neraz pod 20 kW, takže tie solídne dve hodiny do plného nabitia som musel na nabíjačke stráviť vlastne zakaždým. Len pripomínam, že nabitá batéria mi v opisovaných podmienkach vydržala asi 150 kilometrov. Kolega za seba v spomínanom dlhodobom teste napísal, že tie kilometre na denné jazdenie bohato stačia a tým pádom ani pomalé dobíjanie nie je problém, pretože doma cez noc alebo v práci ho nabijete tak či onak a môže vám byť úplne jedno auto stojí na nabíjačke alebo len parkuje. Ja si však myslím, že za vyše 43-tisíc eur by som mal predsa len dostať viac. Takto je Mazda MX-30 ako-tak vhodná len pre mikroskupinu ľudí a v našich podmienkach si nie som istý, či aj títo ľudia budú ochotní dať takú sumu peňazí za auto, ktoré je také nepraktické. Škoda, lebo z pohľadu vodiča je výborné.
Čo treba uznať
Rýchly nábeh kúrenia, v kabíne je do pár minút teplo.
Čo nám chýbalo
Vyšší dojazd.
Čo nás prekvapilo
Úprava času nabíjania sa prejavila iba mierne.
Test: Mazda CX-60 2,5 e-Skyactiv PHEV Takumi – V bielych rukavičkách
Mazda MX-30 e-Skyactiv EV Makoto/Modern Confidence/Premium
Cena (základ/test) 36 940 /43 409 €
Záruka 6 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Synchrónny elektromotor, max. výkon 107 kW (145 k) pri n.u. ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri n. u. ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 35,5/30 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,7 s, vmax = 140 km/h, dojazd vo WLTP/test 200/~160 km, spotreba WLTP/test 19/22,5 kWh/100 km.
Ikonky
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – 2×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,8
- Batožinový priestor: 341 dm3