Súhlasím, neznie tak zvučne ako Honda, Kawasaki, či Piaggio, ale na druhej strane Kymco vzniklo už v roku 1963 a dnes je piatym najväčším výrobcom skútrov na svete. Triviálne informácie sú úvodom ku kompetenciám tejto značky. Priznám sa, že až po tom, čo som si zajazdil na tomto skútri ma táto značka zaujala. Dovtedy by to bola pre mňa druhá voľba. A ako to už býva zvykom, predsudky sú matkou omylu.
A v podstate moja zdržanlivosť zotrvala aj po tom, čo som uvidel nádherný, dizajnový skúter s prvkami superšportu. Priznajme si, dizajn predáva a Kymco to vie. Práve to bol dôvod, prečo si na tomto modeli dali tak záležať. Predná aj zadná časť s LED svetlami sa postará o to, aby ste ju okamžite zaradili medzi moderné skútre. Čo ma extra teší je fakt, že Kymco nekopíruje, má skôr vlastný prístup k dizajnu a to sa ráta. Suma summárum je to atraktívny skúter a nebyť loga „K“ na boku, už by ste mu pripísali prémiovú značku.
Jazda presvedčí
Ak by ste neboli presvedčený dizajnom, tak krátka jazda vás presvedčí prakticky okamžite. Konštruktéri mysleli na všetko a ak by som mal odporučiť niekomu maxi skúter, s extrémne ľahkým ovládaním, bolo by to práve Kymco AK 550. Veľmi nízko položené ťažisko skútra z neho robí mimoriadne ľahko jazditeľný skúter. Pomáhajú aj 15 palcové kolesá, ktoré hltajú nerovnosti veľmi efektívne. Prirátajte k tomu aj otočenú vidlicu s priemerom 41 milimetrov, brzdy Brembo s vpredu dvakrát s priemerom 280 milimetrov a vzadu 260 mm a máte kompletný obraz o technickom arzenáli, ktorý robí tento skúter výnimočným. Najmä pri ostrejšom brzdení cítite, že brzdy sú extrémne silné.
Na vynikajúcich jazdných vlastnostiach sa podieľa ľahký hliníkový obvodový rám, motor je izolovaný od zadného zavesenia horizontálneho vlečeného ramena. To znamená, že vibrácie počas jazdy prakticky necítite. Ak už sme vo svete milimetrov, tak iba uvediem, že výška sedla je 785 milimetrov takže aj jazdci s priemernou postavou pohodlne dajú nohu dolu.
Ani neviem, či som si užíval vskutku dobré jazdné vlastnosti v zákrutách, na zjazdoch z obchvatu, alebo som sa tešil z ľahkého predbiehania áut v premávky a osobitne musím pochváliť stabilitu pri pomalej jazde takže dostať sa „strednou uličkou“ na pole position je extrémne ľahké. Opäť je dôvodom nízka hmotnosť motorky. Tá sa pohybuje na úrovni 226 kilogramov, takže aj to sa podpisuje pod vynikajúcu manévrovateľnosť.
Motor
Radový dvojvalec so súbežným chodom piestov je odladený vynikajúco a vo svojej kategórii je aj zároveň najsilnejší. Je to síce na miernu škodu, lebo presne kvôli tomu sa nevtesná do kategórie A2. Oficiálne totiž ponúka 37,5 kW (51 k) pri 7 500 ot/min, na niektorých zahraničných portáloch sa uvádza 38,7 kW (53 k) či dokonca 39,3 kW (53,4 k). Maximálny krútiaci moment je 55,1 Nm čo v praxi znamená, že chuť zrýchľovať má Kymco 550 prakticky v každej situácii. Priemerná spotreba sa na vrub radostného týždňa pohybovala na úrovni 4,5 litra benzínu na 100 kilometrov, čo je akceptovateľná spotreba a zároveň musím podotknúť, že jazdili sme dynamicky a predpokladáme, že úroveň spotreby sa môže znížiť adekvátne k uvoľneniu plynového pedála.
Odlož si
Všetci, čo milujú skútre vám potvrdia, že sú to polovičné autá. A odkladacích priestorov má Kymco AK 550 Premium dosť. Pod sedlom sa nachádza najväčší priestor, ktorý dokáže zhltnúť jednu prilbu plus niekoľko drobností pre použitie pri každodennom jazdení. Nechýbajú ani odkladacie priestory pod riadidlami, kde si nájdete aj USB-A výstup pre nabíjanie telefónov. A zároveň tu identifikujete najväčšiu slabinu – lacno pôsobiace dvierka. Tu by sa zišlo použiť kvalitnejší plast, ktorý by budil dôveru. Je to však jediné miesto, kde som identifikoval akúkoľvek slabinu. K dispozícii je aj konektivita, ktorú zabezpečuje aplikácia NOODOE, ktorá vám spáruje smartfón s centrálnym displejom a vy tak máte poruke správy, navigáciu, informácie o najbližších čerpacích staniciach, alebo si len jednoducho zvolíte vzhľad vášho tachometra. A ak mám dokončiť zoznam vybavenia, tak iba uvediem, že AK 550 má aj vyhrievané rukoväte.
Verdikt
Kymco AK 550 Premium skutočne vynikajúci maxiskúter, ktorý prináša nielen všetky výhody skútrov, ale zároveň posúva úroveň zážitku na celkom novú úroveň, takže na konci testu sa mi cena 11 990 eur nezdala ani príliš vysoká, ale skôr odrazom konštrukcie a použitých technológií.
Stručne
Čo musíme uznať
Vynikajúce jazdné vlastnosti a obratnosť.
Čo nám chýbalo
Kvalitnejšie dvierka na odkladacích priestoroch.
Čo nás prekvapilo
To, že je to lepší skúter, než ponúkajú renomovanejšie značky.
Kymco AK 550 Premium
Cena a záruka:
základ/test 11 990/11 990 €
2 roky bez obmedzenia km
Motor: Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 550,4 cm3 , max. výkon 37,5 kW (51k) pri 7 500 ot.min-1 , max. krútiaci moment 55,1 Nm pri 5 500 ot.min -1 , Emisie CO 2 výr. neuvádza
Jazdný výkon, spotreba: pohotovostná hmotnosť 226 kg, v max = cca 170 km/h, spotreba výrobca/test výr. neuvádza/4,5 l/100 km