Kia EV9 vzbudila pozornosť už aj v podobe prvej vizualizácie a neskôr aj štúdie. Pred uvedením sériovej podoby sme teda mali veľké očakávania, ale zároveň sme mali tak trochu stiahnuté hrdlo, obávali sme sa toho, čo ostane z konceptu a čo padne za obeť realite. Po zverejnení prvých oficiálnych fotiek sme sa mohli upokojiť, pretože si EV9-ka ponechala zo štúdie všetko dôležité – proporcie, odvážne detaily, ktoré ho charakterizujú… Ja som však Kiu EV9 medzičasom videl už aj na vlastné oči a musím povedať, že naživo vyzerá skutočne pútavo, dokonca ešte lepšie ako na fotkách. Obzvlášť to platí pre verziu GT-Line v matnej modrej farbe Ocean Blue akú nám Kia vystavila v improvizovanom štúdiu vo Frankfurte. Navyše, Kia konečne prezradila všetky dôležité informácie. Napríklad aj to, že táto farba spolu s lesklou modrou Ocean Blue je vyhradená pre verziu GT-Line.
Dizajn a aerodynamika
Dizajnérom sa podarilo spojiť veľké čisté plochy s výraznými dizajnovými prvkami, ktoré akoby opticky vystupovali z auta do popredia. Pri pohľade spredu dominujú vertikálne svetlomety a nanovo definované čelo s novou digitálnou interpretáciou tigrej masky, zozadu zasa LED svetlá pripomínajúce hviezdnu sústavu – tri rožné body totiž spája tenká svetelná línia. Mimochodom, podobnú hviezdnu sústavu pripomínajú aj denné svetlá vpredu. Pri pohľade zboku zaujmú výrazné lemy blatníkov – vnútorný oblúk je kruhový, čím sa minimalizuje prúdenie vzduchu okolo kolesa, ale vonkajší je tvarovaný, čo vzbudzuje robustné outdoorové zameranie auta. Podobný dojem vytvára aj prah dverí. Pozornosť si zaslúžia aj disky kolies – ide o hliníkové disky, no to čo vidíte, je iba plastový kryt, ktorý zlepšuje aerodynamiku. Evidentne sa však aj na týchto krytoch dizajnéri poriadne vybláznili. K dispozícii máte 19-, 20- alebo 21-palcové disky kolies. V závislosti od verzie môže mať Kia EV9 štandardné zrkadlá, alebo kamery, pričom sa ich obraz premieta na displeje, ktoré sú umiestnené približne v tom mieste, kde sú bežné vonkajšie zrkadlá. Kľučky sú štandardne zasunuté, vysúvajú sa iba pri otváraní dverí. Mimochodom, súčiniteľ aerodynamického odporu je 0,28. To aj vďaka 3D zakrytovaniu podvozka. Inými slovami, podvozok nie je krytý rovným plastom, resp. plastami, ale tvarovanými dielmi, ktoré optimalizujú prúdenie vzduchu aj pod podlahou auta.
Štúdia vs sériovka
Zatiaľ čo sa finálna Kia EV9 dizajnovo podobá na koncept viac ako sme čakali, konštrukčne sa od konceptu výrazne líši. Koncept mal oproti sebe sa otvárajúce dvere bez B-stĺpika, sériová Kia EV9 má klasickú konštrukciu karosérie s B-stĺpikom a štandardnými dverami. To však bolo každému, čo i len trochu technicky zdatnému, dopredu jasné, že takáto veľká karoséria bez B-stĺpika nie je reálna. Dodávam, že auto je postavené na globálnej modulárnej platforme Kia E-GMP pre elektrické vozidlá s akumulátorom pod podlahou karosérie. Táto platforma prináša dlhý rázvor osí náprav 3 100 mm a krátke previsy, čo je kľúčovým prvkom dizajnu, pretože umožňuje dosiahnuť celkom oné proporcie ako s klasickým pohonom. Samotný akumulátor je veľmi tenký, preto v kabíne vôbec necítite, že auto má pod podlahou akumulátor. Podlaha je v prirodzenej výške voči sedadlám, takže kolená nemáte príliš skrčené. Realite konštruktéri prispôsobili aj interiér – prístrojovú dosku, sedadlá, výplne dverí… Opäť interiér zo štúdie by reálne priniesol viac problémov než osohu. Prístrojová doska ako taká si ponechala prísne horizontálnu štruktúru a širokú prístrojovú dosku tvorenú dvoma 12,3-palcovými displejmi – podobne, ako to majú už aj dnešné modely, v tomto prípade je však medzi vsunutý ešte jeden 5-palcový segmentový displej dedikovaný klimatizácii.
Myslím si, že zrovna toto riešenie nie je veľmi šťastné, pretože volant zakrýva pohľad na tento displej. Keď sa na neho chcete pozrieť, musíte sa trochu vykloniť. Našťastie základné funkcie klimatizácie ovládate tlačidlami. Najväčší rozdiel voči štúdii je asi v sedadlách. Futuristické sedadlá akoby z vesmírnej lode nahradili klasické. Kia si však dala záležať na tom, aby si interiér ponechal veľkú časť variability konceptu. Na výber vám ponúka 6- alebo 7-miestnu verziu, pričom konštruktéri kládli dôraz na to, aby všetci pasažieri mali rovnaký komfort. Pasažieri v prvom rade majú k dispozícii relaxačnú funkciu, pri ktorej sa sedadlo sklopí dozadu a vy si môžete počas nabíjania oddýchnuť – podobne ako v Kii EV6. Absolútnou unikátnosťou sú otočné sedadlá v druhom rade, ktoré sa dodávajú v 6-miestnej verzii s konfiguráciou 2+2+2. Trochu ma prekvapilo, že za jazdy musíte mať sedadlá otočené v smere jazdy. V opačnom prípade sa dostávate mimo efektívnej zóny okenný airbagov a pri kolízii vás nemusia ochrániť stopercentne. Kia nazýva polohu, keď sú sedadlá druhého radu otočené voči sedadlám tretieho radu ako Pause and Enjoy. Nech už si vyberiete 6- alebo 7-miestsnu verziu, na všetkých miestach je dostatok miesta a z vlastných skúseností môžem povedať, že v treťom rade je dokonca oveľa viac veľa miesta než som čakal a čo je dôležité, pasažieri tam nesedia utopene – príliš nízko. Pokojne by som tam vydržal aj dlhšiu cestu. Dôležitý je aj údaj o objeme batožinového priestoru. Kia EV9 vám ponúkne 333 alebo 728 litrov. Prvý údaj platí vtedy, keď sú sedadlá v treťom rade vzpriamené, druhý keď sú sklopené do podlahy. Zaujímavosťou Kie EV9 je podsvietené logo na volante, ktorí za jazdy svieti. Nie je však súčasťou štandardnej výbavy.
Kia je veľmi hrdá na to, že v interiéri použila veľké množstvo rôznych a prírodných recyklovaných materiálov, čo ďalej znižuje environmentálnu stopu EV9-ky. Spomeniem napríklad umelú kožu vyrobenú z bio-polyuretánu, ktorý sa získava z prírodných zložiek ako je kukuričný a ricínový olej. Koberce sú zasa vyrobené z recyklovaných PET fliaš a rybárskych sietí. Priadza a plsť sú zo 100 % recyklovaného PET, farba na lišty interiéru je bez obsahu BTX.
Vyše 200 km za 15 minút
Kia EV9 bude k dispozícii s pohonom zadných kolies alebo s pohonom všetkých štyroch kolies. V prvom prípade ho poháňa vzadu uložený 149-kilowattový a 350-newtonmetrový elektromotor, v druhom dva 141-kilowattové elektromotory, ktoré spolu dávajú 282 kW a 400 Nm. Obe verzie majú rovnaký akumulátor s kapacitou 99,8 kWh. Verzia s pohonom zadných kolies má normovaný dojazd vo WLTP 541 km, verzia AWD 497 km. EV9 využíva 800-voltovú sieť, ktorá umožňuje ultrarýchle nabíjanie. Na príslušnej nabíjačke si za 15 minút dobijete akumulátor na ďalších 239, resp. 219 km. Prvý údaj platí pre verziu s RWD, druhý pre AWD. Verzie AWD majú v jazdných režimoch špeciálny režim Terrain dedikovaný terénu. Novinkou je zdokonalený plánovač trasy, ktorý zohľadňuje online údaje o premávke, počasí atď., ale aj váš jazdný štýl v reálnom čase. Keď je v trase zaradené nabíjanie alebo si vy nastavíte cieľ nabíjaciu stanicu, tak si EV9-ka pripraví akumulátor tak, aby hneď po pripojení na nabíjačku bolo možné nabíjať akumulátor najvyšším možným výkonom. Bežne totiž akumulátor nemá správnu teplotu na nabíjanie vysokým výkonom a kým elektronika pustí najvyšší možný výkon, musí akumulátor zahriať. Kia vám umožňuje využiť energiu z vozidla aj na iné účely ako na jazdu – na nabíjanie elektromobilu kamaráta, ktorému došla šťava a ostal v núdzi niekde medzi nabíjačkami, na napájanie karavanu, záhradnej techniky, ale môžete z akumulátora auta vracať energiu aj do siete domácnosti. Princíp spočíva v tom, že si cez noc lacnou elektrinou nabijete auto, a cez deň, keď auto nepotrebujete, z neho čerpáte energiu pre domácnosť. Koľko lacnej energie využijete z auta o toľko nemej drahej dennej energie odoberiete cez deň zo siete.
Autonómna jazda 3. úrovne
Konštruktéri sľubujú výnimočné jazdné vlastnosti, Kia EV9 má totiž vpredu aj vzadu FSD tlmiče, ktoré menia svoju charakteristiku na základe frekvencie pohybu kolies. Pri prejazde nerovností sú mäkké, v zákrutách stvrdnú. Zadné tlmiče majú navyše funkciu pasívneho vyrovnávania svetlej výšky. Samozrejmosťou je kvantum bezpečnostných systémov, ktoré vás na jednej strane odbremenia od niektorých činností, na druhej strane vám pomôžu v núdzi. Kia EV9 je schopná autonómnej jazdy tretej úrovne. To znamená, že napríklad na diaľnici už nemusíte mať ruky na volante – auto dodržuje rýchlosť, resp. odstup od vozidla pred vami a udržuje smer v strede jazdného pruhu. Táto funkcia bude najprv spustená v Nemecku. Nová elektronická architektúra vám umožní, aby ste auto vybavili niektorými funkciami aj neskôr. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru on-the-air. Nechýba autonómne parkovanie na diaľku. Zaujímavosťou je, že okrem inteligentného kľúča môžu majitelia vozidla Kia EV9 používať svoj smartfón aj na zamykanie alebo odomykanie dverí, spustenie alebo vypnutie vozidla, ovládanie núdzového alarmu či otváranie a zatváranie dverí batožinového priestoru. Toto všetko umožňuje nový digitálny kľúč 2 s technológiou ultraširokého pásma (UWB). A čo je ešte pohodlnejšie, telefón nemusíte ani vyberať z vrecka, ak chcete odomknúť dvere. Tento digitálny kľúč je možné naraz zdieľať až s tromi ďalšími osobami, pričom majiteľ môže kontrolovať, ktoré funkcie bude zdieľať a na ako dlho.
Cena bude zaujímavá
Budeme zvedavo čakať na ceny Kie EV9. Lacná zrejme nebude, ale určite bude lacnejšia ako prémiové značky. A keď si spočítate atraktívny a nekonformný dizajn, veľkosť, výbavu, techniku a cenu, tak môže Kia EV9 celkom slušne podkúriť prémiovým značkám