Test: Dacia Sandero Stepway TCe 110 Expression – Späť na zem!

Dacia Sandero Stepway je ešte stále ľudové auto.

Ostatné týždne som testoval samé „plnotučné, zo všetkých strán omastené“ autá – Mercedes-AMG EQE, Mercedes-Benz GLC, Mazdu CX-60 PHEV, Toyotu GR86, Porsche Cayenne… Človek však občas musí zostúpiť z „piedestálu slávy“ späť na zem, a tak som si veľmi rád zvolil na test Daciu Sandero Stepway, hoci na výber boli aj riadne „mastné“ autá.

Po zmene identity značky v lete 2022 dostalo aj Sandero Stepway nové logo v tvare symetrických písmen D a C, ktoré svojou veľkosťou a bielou farbou absolútne dominujú čelu vozidla. Písmenká D a C sú pritom stvárnené tak, aby symbolizovali pevné spojenie ôk reťaze, teda jednoduchosť a robustnosť. Mimochodom, na biele logo nadväzujú aj biele horizontálne segmenty na maske chladiča. Nové logo je aj na stredových krytkách kolies. Vzadu a na volante je nápis Dacia s novým logotypom písma. Testovaný model mal aj novú nemetalickú farbu zelená Dusty, ktorá sa dodáva za príplatok 560 eur. Korešponduje s väzbou verzie Stepway k prírode.

Pod kapotou pracoval preplňovaný litrový trojvalec s 81 kW (110 k) a 200 Nm, ktorý je síce v porovnaní s inými objemovo podobnými trojvalcami o niečo hlučnejší a aj vibrácie trochu viacej cítiť, ale po výkonovej stránke mu nemôžete nič vyčítať. Keď potrebujete niekoho predbehnúť, tak ho môžete potiahnuť až ku 6 200 ot.min-1. Prechodne na krátky čas bez problémov zvládne aj nižšie otáčky, no aby som sa ja sám cítil komfortne, tak som radil tak, aby motor v závislosti od zaradeného prevodového stupňa a zaťaženia pracoval v rozhraní mierne pod 2 000, resp. mierne nad 2 000 otáčkami a vyššie. Pod spomínanou hranicou otáčok totiž dunel a cítil som výraznejšie vibrácie. Našťastie prevodovka, hoci má pomerne veľké odstupy medzi jednotlivými stupňami, mi to umožňovala. Zároveň to však znamená, že šestku som radil až pri stovke. Vtedy točil motor spomínaných 2 000 otáčok. Čo sa týka samotného výkonového priebehu, motor sa upokojí v okolí 2 000 otáčok, v okolí 3 000 ot.min-1 ožije a potom výkon rastie takmer až k maximálnym otáčkam. Dnes výrobcovia, v snahe ušetriť každý gram CO2, zmenšujú objemy palivových nádrží, aby tak ušetrili hmotnosť počas normovania spotreby, pretože tá sa robí s min. 90 % nádrže. Dacia však stále „šľape“ na veľkej 50-litrovej nádrži, s ktorou najazdíte na jedno natankovanie takmer 900 km, pri 5,6-litrovej spotrebe 892 km.

Otvorene treba povedať, že keď sadnete do Dacie napríklad z Fabie, budete sa v prvom momente cítiť ako chudobný príbuzný. A to aj napriek veľmi efektnej látke na prístrojovej doske a výplniach dverí. Plasty pôsobia lacnejšie, odhlučnenie je menej účinné, dotykový displej je jednoduchší, budú vám chýbať niektoré technológie… V skutočnosti však už na druhý deň nič z toho nebudete riešiť. Všetko vám to bude pripadať prirodzene. Naopak, budete oceňovať jednoduché a intuitívne ovládanie klimatizácie, to, že Dacia má iba tie prvky, ktoré sú relevantné pre život – ABS, ESC, autonómne núdzové brzdenie AEBS, E-Call, klasický tempomat, nie adaptívny. My sme ale mali prakticky všetko, čo si môžete doobjednať – parkovacie senzory, cúvaciu kameru, sledovanie mŕtveho uhla, elektronickú parkovaciu brzdu, navigáciu, hands-free kartu, dvojzónovú klímu, vyhrievané predné sedadlá atď., ale napríklad aj rezervné koleso. Aj s tým všetkým však cena ostala na príjemných 18 110 eurách. Asi jediná vec, ktorá mi chýbala, boli LED diaľkové svetlá. LED technológiu majú iba stretávacie svetlá.

Stručne

Čo treba uznať

  • Nie je zbytočne prešpikované technikou.

Čo nám chýbalo

  • LED diaľkové svetlá.

Čo nás prekvapilo

  • Dojazd takmer 900 km.

 

DACIA Jogger TCe 110 Extreme – Čerešnička na torte

Dacia Sandero Stepway TCe 110 Expression

Cena (základ/test)                                          13 650/18 110 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 900 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 125 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,0 s, vmax=183 km/h, spotreba WLTP/test 5,5/5,6 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – nie
  • Wi-fi – nie
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 328 dm3
Dacia Sandero Stepway TCe 110 ExpressionDynamic Test Center Mercedes Vitofotogalériarecenziaskusenosti
Komentáre (0)
Pridať komentár