Yaris aktuálnej generácie preukazuje svoju schopnosť prispôsobovať sa potrebám zákazníkov. V roku 2020 sa modelový rad Yaris rozrástol o všeobecne uznávaný výkonný športový automobil GR Yaris a v roku 2021 o Yaris Cross, mestské crossoverové SUV s vyvýšenou polohou za volantom.
Yaris prvej generácie bol uvedený na trh v roku 1999 a odvtedy až do konca februára 2023 dosiahol jeho kumulatívny predaj v Európe 5 155 506 kusov. V roku 2022 tvoril predaj vozidiel radu Yaris viac ako tretinu celkového európskeho predaja spoločnosti Toyota; 185 781 kusov modelu Yaris, 156 086 kusov modelu Yaris Cross a 5 392 kusov modelu GR Yaris predstavovalo osem percent celkového predaja v segmente.
Yaris je pravý globálny model značky Toyota, ktorý má výrobné závody po celom svete. Jeho prvotná výroba sa začala v januári 1999 v závode Takaoka v japonskom meste Aiči. Dnes má Yaris výrobné základne v 10 krajinách sveta: v Japonsku, Brazílii, Číne, na Taiwane, v Indonézii, Malajzii, Pakistane, Thajsku, Francúzsku a Českej republike.
V Európe vyrába model Yaris spoločnosť Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) od roku 2001 a model Yaris Cross od roku 2021. V tom istom roku začala s výrobou modelu Yaris aj spoločnosť Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) v českom Kolíne, aby uspokojila rastúci dopyt po tomto modeli v Európe. Kumulatívna európska výroba vozidiel radu Yaris dosiahla ku koncu roka 2022 viac ako 4,6 milióna kusov.
Hlavné komponenty v modeli Yaris, ako sú zážihové a hybridné elektrické motory a prevodovky, sa tiež vyrábajú lokálne. Vyrába ich poľský závod spoločnosti Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), ktorý zásobuje výrobne oboch spoločností TMMF aj TMMCZ.
Yaris má závideniahodnú históriu inovácií v oblasti bezpečnosti, účinnosti a výkonu, ktorá je súčasťou jeho poslania zabezpečovať štýlovú a praktickú mobilitu pre potreby moderného života, čím je pre zákazníkov trvalo príťažlivý.
Yaris prvej generácie získal v roku 2000 prestížny titul Auto roka, čím sa stal vôbec prvým modelom značky Toyota, ktorému sa dostalo tohto ocenenia. Titul tak doplnil ocenenie Japonské auto roka, ktoré v tom istom roku získala Toyota Vitz, čo je názov tohto modelu v Japonsku. Každá ďalšia generácia modelu Yaris sa dostala do užšieho výberu na titul Auto roka a v roku 2021 sa jeho súčasná generácia pričinila o to, že ako prvá značka získal Yaris už druhý titul Auto roka v 21. storočí.
Auto mnohých mien
Okrem milých prezývok je tento model vo svete známy aj pod rôznymi názvami. Dnes dobre známy názov Yaris je odvodený od slova „Charis“, tvaru jednotného čísla slova Charites – gréckej bohyne pôvabu, krásy, prírody, ľudskej tvorivosti, dobrej vôle a plodnosti.
Od roku 1999, keď model debutoval v Japonsku, až do uvedenia aktuálnej generácie na trh sa predával pod názvom Vitz. V závislosti od variantu a regiónu bol tento model známy aj ako Toyota Platz, Echo, Belta, Vios alebo Scion iA. Na niektorých trhoch sa predával aj ako Daihatsu Charade či Mazda2.
Zostrojený v Európe
Spoločnosť Toyota v očakávaní obľúbenosti prvej generácie modelu Yaris otvorila v októbri 1998 nové špičkovo vybavené výrobné zariadenie vo francúzskom meste Valenciennes (TMMF), ktoré malo dopĺňať výrobu modelu v japonskom závode Takaoka. Závod TMMF bol od samého začiatku navrhnutý ako „zelená, čistá a úsporná továreň 21. storočia“. Jeho veľkosť bola o 30 percent kompaktnejšia v porovnaní s bežným automobilovým závodom vtedajšej doby, čo mu dávalo náskok pri výraznom znižovaní energie a emisií. V niektorých dielňach boli skladovacie priestory až 10-krát kompaktnejšie, než stanovujú normy automobilového priemyslu pre závody s podobným objemom výroby.
Francúzsky závod TMMF bol uvedený do prevádzky v januári 2001 s počiatočnou ročnou výrobnou kapacitou 150-tisíc kusov. Do roku 2022 sa jeho ročná produkcia zvýšila na 255 584 kusov, čím sa z hľadiska objemu stal najväčším závodom na výrobu automobilov vo Francúzsku. V tom istom roku sa Yaris Cross stal vo Francúzsku po prvý raz najvyrábanejším samostatným modelom spomedzi všetkých značiek, keď sa z neho vyrobilo 161 508 kusov. Zosadil tak z trónu svojho súrodenca Yaris, ktorý obsadil najvyššiu priečku tohto rebríčka za posledných 10 rokov až sedemkrát.
V súčasnosti má závod 5 000 zamestnancov a celkovo sa doň investovalo 1,5 miliardy eur kumulatívnych investícií. Táto suma zahŕňa potrebné kapitálové investície do každej novej generácie a modelu, ako aj významné zdroje vyčlenené na nepretržité zlepšovanie environmentálnych parametrov spoločnosti. Už po pár rokoch existencie závodu bola časť strechy pokrytá fotovoltaickými panelmi a nainštalovaná solárna strecha s rozlohou 400 m².
Míľnik v podobe 10-miliónteho vyrobeného automobilu – ktorým bol model Yaris GR SPORT v sivom odtieni Dynamic Grey – opustil výrobnú linku závodu TMMF 30. marca tohto roku, rovnako ako mnoho vozidiel Yaris pred ním, a bol dodaný francúzskemu zákazníkovi z oblasti Paríža.