Vedeli ste, že prvý úžitkový automobil vyrobil Renault už v roku 1900 a že štyrikrát získal titul International Van of the Year? V roku 1998 s modelom Master, v roku 2002 s Traficom, v roku 2012 s modelom Kangoo Z.E. a vlani s novým Kangoo Van. Dnes je Renault etablovaná značka so stabilnou pozíciou na trhu. Na európskom trhu ľahkých úžitkových vozidiel bola za minulý rok na druhom mieste, pričom predala 326 810 vozidiel, čo zodpovedá trhovému podielu 14,4 %. Podobnú pozíciu mal Renault v roku 2022 aj na Slovensku, po sčítaní všetkých predaných áut totiž uzavrel rok na druhom mieste s trhovým podielom 14,3 %. Úspech značky stojí na troch pilieroch. Prvým sú samotné modely, druhým servisné služby a tretím prestavby vozidiel, šité na mieru zákazníkov.
V roku 2010 značka predstavila projekt Renault Pro+. Sú to vlastne špecializovaní díleri ľahkých úžitkových vozidiel s kompetenciou vyhovieť zákazníkom aj v oblasti špecifických požiadaviek, teda v oblasti prestavieb. Sieť Renault Pro+ má dnes viac ako 650 stredísk na celom svete, 525 v Európe, 16 v Česku, 7 na Slovenku a sú rozložené tak, aby pokrývali celé územie od Bratislavy až po Košice. Značka Renault je veľmi silná v oblasti prestavieb, jej modely sú veľmi obľúbeným základom na prestavby. Značka má viac ako 350 certifikovaných prestavbárskych partnerov, z ktorých všetci spĺňajú prísne certifikačné kritériá automobilky Renault. To znamená dve veci. Po prvé, že prestavba spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy a zároveň máte servisnú podporu v prípade problémov. Po druhé: aj po prestavbe sa na vozidlo vzťahuje plná fabrická záruka ako na každé iné auto. Medzi spomínanými certifikovanými prestavbármi sú poľské, české, ale aj slovenské firmy. Pre zaujímavosť, viac ako 90 všetkých prestavieb sa realizuje na modeli Mater.
Tri druhy prestavieb
Principiálne existujú tri druhy prestavieb. Tá najjednoduchšia je dovybavenie auta príslušenstvom – podlahovou doskou, bočným ochranným obložením, strešným nosičom, rebríkom…
Druhú úroveň predstavuje prestavba vozidla priamo vo výrobnom závode, resp. v partnerskej spoločnosti – tzv. Qstomize. Typicky ide o vyklápacie valníky, skriňové nadstavby a prestavby oddeľujúce priestor na prevoz tovaru a ľudí. V tomto prípade je dodacia doba prakticky totožná ako pri objednávke štandardného vozidla. Výroba sa totiž predlžuje len o 2 dni. Principiálne si zákazník u dílera objedná auto, vo výrobnom závode Renault sa vyrobí štandardné auto, resp. podvozok, v partnerskej firme sa zrealizuje nadstavba a k dílerovi príde hotové auto s prestavbou. Predstaviteľom takejto prestavby na pražskej prezentácii bol Renault Kangoo Van s bočnými dverami Open Sesame so servisným vybavením Sortimo SR5 s otočnou regálovou zostavou za vodičom. Po otvorení oboch bočných dverí sa stredový regálový systém otočí a remeselník má voľný prístup k regálom, resp. nástrojom a prípravkom v regáloch a šuplíkoch.
Tretia úroveň je prestavba šitá na mieru konkrétneho zákazníka. V tomto prípade si zákazník u dílera Renault Pro+ objedná auto – už šité na mieru, resp. konfigurované presne na svoje potreby – vo výrobnom závode sa vyrobí štandardné auto, resp. podvozok, to príde k dílerovi, od dílera smeruje k lokálnemu certifikovanému prestavbárovi, ten vykoná prestavbu a dokončené auto sa vracia k dílerovi Renault Pro+, kde si ho zákazník prevezme. V tomto prípade teda treba počítať s mierne dlhším predĺžením dodacieho termínu. Predĺženie závisí od náročnosti prestavby, dostupnosti dielov… Šírka ponuky, resp. možnosti sú prakticky neobmedzené. Renault nám v Prahe ukázal osem partnerov a ich autá.
Deväť statočných
Firma Auto-Klima Bohemia vznikla ako dcérska spoločnosť firmy Auto-Klima Bratislava a ako názov napovedá, zaoberá sa chladiarenskými a mraziarenskými prestavbami. Jej ponuka pokrýva autá na prepravu potravinárskeho tovaru, distribúciu liečiv, krvi, krvnej plazmy, vakcín, prepravu kvetín, živých zvierat, kynologických vozidiel, starožitností, ale tiež pojazdné predajne pre farmárov. A, samozrejme, aj vozidiel pohrebných služieb. Spoločnosť si sama vyrába izoláciu a je priamym dodávateľom klimatizačných, chladiacich a mraziacich agregátov bez sprostredkovateľov. To znamená čo najkratší možný čas prestavby. Na výstavu priniesla Trafic prerobený na prevoz krvi a krvnej plazmy. V jednej časti bola chladiarenská skriňa, v druhej mraziaca. Firma poskytuje technológiu boxu so stenou z liateho laminátu, ktorý môžete vystriekať „wapkou“ alebo z lisovaného laminátu s lepenými spojmi. Zaujímavosťou je, že firma každú jednu prestavbu dokumentuje fotkami a zákazník potom vidí aj to, čo je pod povrchom laminátu. Samozrejmosťou je záruka a servisná podpora. Certifikát prestavbára Renault získali už v roku 2009.
Druhou spoločnosťou bola BS – Transportní chlazení, s. r. o., ktorá poskytuje komplexnú ponuku chladiarenských a mraziarenských prestavieb na všetky vozidlá Renault. Firma je lídrom v elektrifikácii, už realizovali chladiarenskú prestavbu na plne elektrické auto. Výhodou ich prestavby je vlastný akumulátor pre chladiaci systém, takže sa dojazd auta neznižuje. Na výstave IAA 2022 prestavili chladiarenskú jednotku s vodíkovým palivovým článkom.
Spoločnosť Hagemann, a. s., patrí k najväčším prestavbárom v Česku, jej ťažiskovým produktom je trojstranná sklápacia nadstavba s celohliníkovou korbou, ktorá v porovnaní s oceľovou znižuje hmotnosť o 30 %. Spoločnosť má vlastný vývoj aj výrobu komponentov.
Ďalším z portfólia lokálnych prestavbárov bola firma Jíša, s. r. o., ktorá sa orientuje na vysoko individuálne prestavby – od streetfood vozidiel cez meracie vozidlá až policajné a hasičské. Na výstave mala vystavenú prestavbu Renaultu Master na pojazdnú kaviareň. Zaujímavosťou bolo, že objednávateľ nechcel plyn vo vozidle. Predstavitelia vysvetľovali aj vodné hospodárstvo vozidla s troma nádržami. Spoločnosť schválne priniesla sedemročnú prestavbu, teda auto, ktoré už sedem rokov slúži pre firmu Costa Coffee. Na nej dokumentovala kvalitu svojej práce.
Montex, s. r. o., priniesla chladiarenskú nadstavbu, ktorá patrí k najžiadanejším produktom spoločnosti.
Z poľského mesta Bielsko-Biała prišla do Prahy spoločnosť Motowektor, ktorá je päť rokov po sebe najlepším certifikovaným prestavbárom Renaultu v Poľsku. Jej ponuka je mimoriadne široká, do Prahy priniesla mobilnú kanceláriu. Obe strany nadstavby možno otvoriť a vysunúť, čím sa vytvorí veľká presklená kancelária. Auto je postavené na nízkej platforme, čo uľahčuje vstup do kancelárie. Vďaka nízkej platforme však do podlahy trčia podbehy zadných kolies. Tie sú šikovne maskované dizajnovo tvarovanými stolíkmi. Nechýba televízor, niekoľko 230 V konektorov… V ponuke je aj chladenie a kúrenie, ale vystavený model ich nemal.
Pre mňa osobne najzaujímavejšiu prestavbu priniesla spoločnosť Paragan Horseboxes, špecialista na prestavby určené na prevoz koní. Jej autá sú učené na prepravu 2 koní a dvoch až piatich ľudí. Samozrejme, s možnosťou prespatia jedného až štyroch ľudí v kabíne. Firmu vyhľadávajú aj zákazníci zo Švédska, iných západných krajín, ale aj z Austrálie a USA a to z dvoch dôvodov. Prvým je kvalita, druhým to, že ide o najľahšie prepravníky na kone a trhu. Pri ťažších plemenách koní a päťmiestnej konfigurácii kabíny sa totiž relatívne rýchlo dostanete na hmotnostný limit vozidla a v západných krajinách takéto autá policajti často vážia. Základnou požiadavkou totiž je, aby auto mohol šoférovať ktokoľvek s vodičským oprávnením skupiny B. Z toho vyplýva jedna z výziev, a to, že prestavba musí byť čo najnižšia, ale bez toho, aby utrpela robustnosť, životnosť a bezpečnosť. Zaujímavosťou je on-line konfigurátor, to znamená, že zákazník si svoje auto môže nakonfigurovať z pokoja svojej obývačky. Samozrejmosťou je široká škála výbavy kabíny pre posádku (kožené poťahy, nezávislé kúrenie….), individuálne lakovanie karosérie a polepy na zákazku. Ja som pri rozhovore s predstaviteľmi firmy žasol nad tým, na čo všetko sa myslí pre koňa – počnúc jeho pokojným vovedením do vozidla cez bezpečnú pozíciu a pitný režim koňa počas cestovania až po to, aby kôň počas cestovania nemyslel na hlúposti a nemal tendenciu hýbať sa a kopať nohami. Cieľom je, aby kôň došiel do cieľa odpočinutý a nebol z cesty unavený a vystresovaný. Samozrejmosťou sú výstelky na všetkých možných miestach, kde by sa kôň mohol udrieť, vrátane výstielky nad hlavou. Mimochodom, vedeli ste, že v takýchto prepravníkoch sa kone prevážajú v protismere jazdy – kôň je otočený hlavou dozadu. Pri brzdení sa teda kôň oprie o stenu auta zadkom a nie hruďou, resp. hlavou. Ideálna poloha by bola diagonálna, pri nej sa kôň najmenej unaví vyrovnávaním zotrvačných síl a tiež prejavov nerovností vozovky. Vzhľadom na šírku vozidla to však v dodávkach nie je možné. Diagonálnu prepravu umožňujú až veľké nákladné autá, resp. autobusy prerobené na prepravu koní.
Paragan Trucks sa zasa špecializuje na prestavby určené na prepravu tovaru a samozrejme na spacie nadstavby.
Deviatou spoločnosťou je Prossan cz, ktorá sa zameriava na prestavbu vozidiel na sanitné a záchranárske vozidlá a vozidlá určené na prepravu chorých. V jej portfóliu sú však aj prestavby pre hasičov a mestské polície.
V rukách odborníkov
Pražská výstava bola len malým okienkom do toho, čo Renault ponúka cez svoju sieť Renault Pro+ a svojich certifikovaných prestavbárskych partnerov. Možnosti sú skutočne neobmedzené. Dôležité je, že klient komunikuje len s dílerom Renault Pro+, ktorý sprostredkuje všetko potrebné, a že certifikované prestavby sú kryté príslušnou zárukou a tiež, že na takto kúpené autá sa vzťahuje plná fabrická záruka na vozidlo ako také.