Konkrétny dátum vzniku spoločnosti ŠAS je 19. 4. 2023, keď ju zapísali v obchodnom registri. Tri dekády sprevádzali mnohokrát búrlivé politické, ekonomické, hospodárske, legislatívne zmeny, no jedna vec sa nezmenila. Značka Škoda bola po celý ten čas jednotkou na našom trhu. Podľa štatistík do konca prvého kvartálu tohto roka predala na našom trhu 626 059 vozidiel.
Historicky najpredávanejšie vozidlo naprieč generáciami je Fabia, predalo sa jej 212 172 exemplárov. Na druhom mieste je s 151 907 vozidlami Octavia a na treťom je Felicia, ktorej sa za 30 rokov predalo 126 945 kusov a ktorá bola svojho času jednotkou s rekordnými číslami. Štatistiky si väčšinou pamätajú prvých troch, no v tomto prípade sú zaujímaví štvorka aj päťka. Pomyselnú „zemiakovú“ medailu získava Superb, prvé luxusné auto značky, ktorého sa naprieč všetkými generáciami predalo 20 231 kusov a na siedmom je prvé SUV značky Škoda – Yeti, ktoré si na Slovensku kúpilo 10 840 zákazníkov.
Pre vás je dôležité, že slovenský importér značky Škoda pri príležitosti 30. výročia vzniku spoločnosti pripravil akčné modely Fabia, Scala, Kamiq a Karoq 30 edition s bohatou výbavou, finančným bonusom 500, 900, 1 100, resp. 1 200 eur, predĺženou zárukou na 5 rokov alebo 100 000 km a servisom Basic na 5 rokov alebo 75 000 km. Dohromady tak, v závislosti od modelu, ušetríte 2 000 – 2 500 eur. Všetky štyri akčné modely vychádzajú z výbavového stupňa Ambition. Zlatým klincom tejto ponuky je, že nie ste viazaný jedinou motorizáciou, ale pri každom modeli si môžete vybrať z niekoľkých alternatív motora, manuálnej alebo automatickej prevodovky, a pri modeli Karoq dokonca môžete mať popri verzii 2WD aj model s pohonom 4×4. Okrem toho si ku svojmu vozidlu v edícii k 30. výročiu ŠAS môžete vybrať z množstva príplatkových prvkov. Pri všetkých modeloch je samozrejmosťou plaketa 30 edition na prednom blatníku.
My sme si vyskúšali modely Fabia, Scala a Kamiq, ktoré boli navyše štýlovo vo farbách slovenskej trikolóry – bielej, modrej a červenej. Vy však môžete mať jednotlivé modely principiálne v akejkoľvek farbe z palety daného modelového radu.
Fabia 30 edition
K obľúbenej výbave Ambition slovenský importér značky Škoda pridáva zadné parkovacie senzory, predné hmlovky, lakťovú opierku vpredu, elektrické okná, rádio Bolero, bezkľúčové otváranie a štartovanie, zatmavenie skiel Sunset, atraktívne interiérové prvky a 16“ disky z ľahkej zliatiny. Na výber máte motor 1,0 MPI 59 kW, 1,0 TSI 70 kW s 5-stupňovým manuálom a 1,0 TSI 81 kW so 6-stupňovým manuálom a 7-stupňovým automatom DSG.
Scala 30 edition
Okrem výbavy Ambition obsahuje svetelný a dažďový senzor, alarm, zadnú parkovaciu kameru, elektrické okná aj vzadu, rádio Bolero, bezkľúčové otváranie a štartovanie, zatmavenie skiel Sunset, biele ambientné osvetlenie interiéru a 17“ disky z ľahkej zliatiny. Čo sa týka motorizácie, k dispozícii máte 1,0 TSI 70 kW s 5-stupňovým manuálnom, 1,0 TSI 81 kW a tiež 1,5 TSI 110 kW, oba so 6-stupňovým manuálnom alebo 7-stupňovým automatom DSG.
Kamiq 30 edition
K základnej výbave Ambition modelu Kamiq dostávate v edícii k 30. výročiu ŠAS dotykové rádio Bolero, alarm, zadnú parkovaciu kameru, elektrické okná aj vzadu, bezkľúčové otváranie a štartovanie, príjemné ambientné osvetlenie interiéru a 17“ disky z ľahkej zliatiny. Ponuka motorizácie je identická ako pri modeli Scala.
Traja s jedným
My sme všetky modely mali s motorom 1,0 TSI v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tento motor je výbornou alternatívou z pohľadu dynamiky aj spotreby. Po „nafúknutí“ turbodúchadla poskytuje veľmi slušnú dynamiku. To platí najmä v strednom otáčkovom spektre, kde sa motor pocitovo javí oveľa výkonnejší, ako je papierovo. Navyše, pod plynom má motor pekný dravý zvuk. A čo sa týka spotreby, tá sa v prípade Fabie a Scaly počas nášho testu pohybovala na úrovni 5,5 l/100 km, Kamiq mal vzhľadom na vyššiu svetlú výšku, resp. celkovo vyššiu stavbu karosérie o deciliter vyššiu spotrebu.
Prevodovka má presný a príjemný chod, z mojej strany jedinou chybičkou krásy z pohľadu práce s prevodovkou je trochu dlhší chod spojkového pedála. Samotná prevodovka je odstupňovaná pomerne dlho – v rýchlosti 130 km/h točí motor zhruba 3 000 otáčok. To znamená, že ani hluk, ani spotreba nevystrelí na diaľnici ku hviezdam.
Všetky tri modely poskytujú príjemný posed, majú identické predné sedadlá. Fabia, ako najmladší člen rodiny automobilov Škoda, má napohľad najkrajšiu prístrojovú dosku. Kruhové výduchy na krajoch prístrojovej dosky, samotné členenie prístrojovej dosky s výraznou horizontálnou dekoračnou lištou, ale napríklad aj taká banalita, ako sú vnútorné rukoväte dverí vyzerajú výborne. Druhá vec, ktorú majú všetky modely spoločné, je, že ani pasažieri vzadu sa nemôžu sťažovať na nedostatok miesta. Najviac miesta na nohy má pochopiteľne Scala, ale najmä Fabia poskytuje príjemnejší posed. Zaujímavé je, že Fabia ako jediná nemala vzadu USB konektory.
Smer díleri
Pri jubileách sa oslávencom zvykne gratulovať s prianím všetkého najlepšieho, svet automobilov je však postavený na hlavu. Tu automobilka obdarováva – „všetko najlepšie“ dáva vám. V tomto prípade v podobe akčných modelov finančným bonusom v celkovej hodnote 2 000 – 2 500 eur. Navyše, na všetky akčné modely 30 edition môžete využiť tri možnosti značkového financovania Škoda Financial Services – Škoda NaMieru, Škoda NaRovinu alebo Škoda BezStarostí.