Ani neviem kde začať. MG svojim dizajnom, cenou, zárukou… spustilo megalomanský ošiaľ. Moji známi, ale aj bežní ľudia, ktorých som stretával sa ma pýtali na toto auto. Chceli ho vidieť, poznať ho, ošiahať si ho.
Pokračujem tým, že mnohé automobilky z Európy, by mali ísť na povinné školenie do Číny a učiť sa, ako sa dajú postaviť autá s výborným pomerom cena vs protihodnota. Pozor, nevravím že HS s manuálom je dokonalé, ale kritéria človek – auto – cesta napĺňa prakticky dokonale.
Podobnosť? No a čo?!
Dizajnu sa venovať nebudem. Spravil som to pri teste menšieho ZS-ka, a podobnú filozofiu „vykrádania“ dizajnu využili aj tu. Opäť prízvukujem, pri novovzniknutej, resp. automobilke po reinkarnácii mi to absolútne nevadí. Dizajnéri jednoducho stavili na istotu a spravili dobre. Navyše, nenájdete žiadny vyslovene rušivý element, čo by autu nepristál, alebo ho nedajbože špatil. Naopak, kopec detailov je zaujímavých, ako napr. predná maska, či funkčné koncovky výfukov po oboch stranách.
Aj v interiéri plného mäkkých materiálov vidno vplyv konkurencie. Čo však musím pochváliť, je spracovanie. Skúšal som aj mierne terény, a v aute prakticky nič nepraská! Mnohé prémiové značky s tým majú problém na slovenskej ceste ako nové, nie to ešte v jemnom teréne. Ale čas ukáže.Priestorové parametre mi bohato vyhovovali. Nemal som nikde málo miesta, ani vpredu, ani vzadu. Dokonca stredový tunel má mäkké miesta, čo oceníte pri hodinách strávených za volantom. Podlaha kufra je prakticky v rovine s nakladacou hranou, ale ďalší megaveľký priestor sa nachádza ešte pod ňou. My sme mali namiesto rezervy len opravnú sadu na defekty. Potešil ma aj taký detail, akým je rúčka podlahy kufra, ktorá pekne po položení podlahy cvakne.
Pohodlné ekokožou čalúnené sedačky a samotný posed pre moju výšku 178 cm nepredstavovali žiaden problém. Dlhá trasa a s tým spojená Únava či bolesti spojené s dlhou jazdou tu nehrozí. Možno len to, že sedadlá sú na môj vkus aj v najnižšej polohe dosť vysoko. Odo mňa vyšší ľudia tak môžu mať o trošku horší výhľad skrz plastový kryt za vnútorným spätným zrkadlom.
Zo štandardnej výbavy vypichnem len to, že predná stredová lakťová opierka je posuvná a schránka pod ňou navyše klimatizovaná už v sériovej výbavy najlacnejšej verzie. Panoramatické strecha je vo vyšších výbavách zasa plnohodnotne otvárateľná, nie iba lacnejšie presklenie s roletou.
Ergonómia
Akosi som nemal potrebu sa v aute vŕtať viac než bolo potrebné. To znamená, že všetko je na svojom mieste, presne tak, ako si predstavujem. Ale poďme po poriadku. Volant, tlačidlá, páčky pri volante, všetko je super. Prístrojová doska je plne digitálna. Grafika pekná, len údajov je v nej až priveľa a písmená a číslice sú malé. To by ma ale netrápilo, zatiaľ vidím dobre, staršie ročníky narodenia však môžu mať trošku problém. Trošku ma ale štvalo, že aj v najtmavšom režime displeje na môj vkus svietili až priveľa. Multimediálny displej v základnom zobrazení je tiež pekný. Pri ergonómii mi trošku vadilo len displejové ovládanie kúrenia, kedy konkrétne tlačidlá, či graficky posuvné ovládače boli už pre mňa trošku primalé a nevedel som sa z prvej za jazdy trafiť tam, kam som chcel. Ale pozor. Výbava Elegance nemá dvojzónovú klimatizáciu, čiže aj menu je preto trošku graficky jednoduchšie.
Kamery a bezpečnosť
Auto má systém sledovania mŕtveho uhla a funguje. Neviem prečo zvolili spôsob signalizácie cez malú oranžovú kontrolku z vnútornej strany dverí v trojuholníku. Za mňa je to trošku nevýrazné riešenie, ktoré potrebuje očný zvyk. Spätné zrkadlá sú ale veľké, vidno v nich všetko, takže rázom na tento asistent zabudnete, že v aute vôbec je. Čoraz viac ľudí pri parkovaní doslova potrebuje kamery. Tú sú 4, ale svojou grafikou a schopnosťami ich dokonale vystihne prídavné meno orientačné.
Jazda po tme? LED svetlomety majú iba modely vyšších výbav. A nami testovaná verzia Elegance bola takou. Sú to klasické LED-ky s menším výkonom a manuálnym nastavením sklonu, ale jazda s nimi bola v noci príjemná a nejaké defekty som prakticky nenašiel.
Malú výčitky smerujem systému čítania dopravných značiek. Keby som sa ním riadil, tak platím by som za veľkonočný týždeň zaplatil 4 pokuty za rýchlosť. Systém totiž takmer vždy ukazoval inú rýchlosť, ako bolo v danom úseku bolo.
Jazda
Podvozok? Mäkučký, húpavý ako stvorený na pokojnú jazdu vidiekom. Rozbité cesty? Rany do karosérie fakt takmer nepočuť! Naozaj mi to pripomína komfortom staršie francúzske autá. Toto sa im v MG podarilo na výbornú.
Keď otvoríte cenník, je naozaj veľkou smolou, že spaľovacie HS-ko môže mať len jeden motor, ktorý je mimochodom spoločným dielom MG a GM teda General Motors. Pod kapotou vrčí našťastie ešte stále štvorvalec s preplňovaním. Len tak medzi rečou, kapotu držia 2 vzpery, a pod ňou je extrémne veľa miesta a dobrý prístup ku komponentom motora. Čiže za mňa opäť palec hore. Trošku škoda, že dvojliter, ktorý má značka MG v ponuke, sa u nás nepredáva.
Motor nie je zlý, ale na môj vkus je výkonovo slabší, práve preto mi chýba spomínaný dvojliter. Pri 1,5-litrovom motore nečakajte ani nejaký brutálny nástup turba. Je to taký kamarát do dažďa, ktorý robí presne to, čo robiť má. Spojenie spojka-prevodovka-prevodová páka si úplne bez problémov poradí aj s vodičom začiatočníkom, bez toho aby to spolu dali nejako tvrdo pocítiť, že nevyjazdený vodič spravil niečo zle alebo prudko.
Spotreba? Možno bola trochu smola, že som ho dostal na veľkonočný týždeň, kedy sa všetci naháňajú, migrujú a boli momenty, kedy na cestách bolo doslova peklo. Takže sumárna spotreba západ-východ-západ, 1 200 km činila rovných 9 litrov. Okreskových 100 km sme spolu dali za 7,3 litra. Ale pozor, merané to bolo vo vysokej záťaži, či už z pohľadu rýchlosti, akcelerácie, alebo zaťaženia. Pri SUV autách musíte rátať s tým, že auto pred sebou tlačí veľké množstvo vzduchu, a preto so zvyšujúcou rýchlosťou rapídne rastie aj spotreba, menšie tempo rovná sa výraznejšie lepšia spotreba.
Záver
Osobne som z auta celkom nadšený. Ak by som sa nemusel naháňať po diaľniciach, spotreba by bola určite prijateľnejšia. Takže, mňa osobne toto nové zjavenie na trhu príjemne prekvapilo, a keď sa nebojíte novej značky, určite ju odporúčam aspoň zaradiť do hľadáčika.
Čo treba uznať
- Logika, ergonómia, príjemnosť… pocit výborného auta.
Čo nám chýbalo
- Výraznejší audiosystém.
Čo nás prekvapilo
- Veľa miesta pod vysokým dvojitým dnom kufra.
MG HS 1,5T 6ºMT Elegance
Cena (základ/test) 26 970/28 980 €
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 490 cm3, max. výkon 119 kW (162 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 4 400 ot.min-1. Emisie CO2 168 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,4 s, vmax= 190 km/h, spotreba WLTP/test 7,6/9,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 4 x
- USB-C – 0x
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,1
- Objem kufra: 580 dm3