Kategória kompaktných SUV predstavuje pre každú automobilku zdroj príjmov a ziskov. Je to logické. Je to najžiadanejší formát, predáva sa drahšie než kompaktný hatchback. Na ich úspechu sa možno podpisuje aj to, že sa do nich ľahšie nastupuje, majú spravidla väčší kufor, takže automaticky nahrádzajú aj kombík. No pre Alfu bolo po mnohé roky SUV tabu, vývoj Stelvia trval dlho a mladší brat prichádza ešte neskôr. Zato hneď na úvod musím povedať, že vo veľkom štýle a s nádherným dizajnom. Krajšie SUV v danej kategórii nenájdete. Vo verzii Speciale sa dokonca na toto SUV môžete dívať donekonečna a vždy nájdete rôzne detaily, ktoré vás potešia. Napríklad disky kolies, maska chladiča, predné svetlomety, zadné skupinové svetlá alebo čierny nápis Speciale tým najkrajším fontom, aký kedy bol na aute. Dizajn nepotrebuje komentár. Je to Alfa Romeo so všetkým, čo k tomu patrí.
Ešte viac nadšenia vás čaká v interiéri. Tu nechýba ani trikolóra za voličom automatu, nádherne spracované centrálne výduchy, klasické ovládanie klimatizácie, čo znamená, že medailu za ergonómiu získavajú Taliani. Svet sa skutočne stavia na hlavu. Veľký displej multimediálneho systému Alfa Connect má 10,25 palca a pomerne malé ikonky, ktoré musíte za jazdy prácne triafať. Čiže predsa len sú to Taliani. Ale to je jedno, napokon rádio si nastavíte rýchlo a po zvyšok času budete využívať konektivitu vo forme Apple CarPlay či Android Auto. Namiesto kritiky sa sústredíme radšej na sedadlá, ktoré sú prevzaté zo sesterských modelov. Telo podržia dobre a vyšitie loga Alfa Romeo na nich vyzerá lepšie než ostatné názvy. Vzadu je miesta akurát pre dve osoby, o pohodlie sa stará skôr sklon zadných sedadiel než vzdialenosť medzi operadlami a poslednou oblasťou hodnotenia je objem batožinového priestoru. Máte k dispozícii rovných 500 litrov objemu.
Vlastné pravidlá
Konštruktéri Alfy neznášajú „odznakový“ marketing, takže aj napriek tomu, že má Tonale dosť koncernových bratov, jazdí inak. Najväčší rozdiel je v riadení. To je až extrémne priame a počas jazdy mestom to budete cítiť, podobne ako aj tuhšie nastavenie tlmičov a pruženia. Športový charakter Alfa nezaprie, no v momente, ak sa opriete o plyn a vyrežete si zopár zákrut, pochopíte nastavenie podvozka. Cuore Sportivo je v DNA inžinierov a tí menia na Cuore Sportivo komponenty. Výsledkom je iný charakter. A identický prístup sa týka aj hybridnej technológie. Väčšinou hybridy nejazdia dobre, v tomto prípade však Alfa chcela, aby ľudia mali z jazdy radosť. Aj napriek tomu, že hybridný systém je založený na 48-voltovej technológii, krátke zaparkovanie na rovine, ako aj krátke úseky dokážete absolvovať v elektrickom režime. Riadiaci systém je nastavený tak, aby sa spaľovací motor vypol, keď môže a naopak, ak vodič chce, má k dispozícii výkon. Turbodúchadlom prepĺňaný 1,5-litrový motor produkuje maximálny výkon 118 kW (160 k) a maximálny krútiaci moment 240 Nm. Je to dosť na to, aby ste z 0 na 100 km/h zrýchlili za 8,8 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje slušných 212 km/h. Kritika? Tá smeruje na plynový pedál, ktorý je v neutrálnom nastavení oneskorený, volič DNA musíte posunúť do režimu Dynamic, aby ste eliminovali tento problém. Spotreba? V meste prijateľná, tam sa nebudete mať problém pohybovať pod hranicou šiestich litrov presne tak, ako to naznačujú technické údaje, diaľničné tempo však túto hodnotu posunie na hranicu deviatich litrov. Akceptovateľné, najmä ak vezmeme do úvahy fakt, že za ekologický pohon netrpíte vyčkávaním pri nabíjacích staniciach. Okrem toho v ponuke je aj klasický naftový agregát.
Konečne!
Verdikt? Stačí jedno slovo: konečne! Zoznámte sa s Alfou Romeo, ktorá kladie praktické vlastnosti prekvapivo vysoko a poskytuje prekvapivo logicky usporiadaný interiér s bezproblémovým ovládaním. To však neznamená, že prišla o športový charakter či nádherný dizajnérsky jazyk. Apropo, všimli ste si inšpiráciu modelom Alfa Romeo SZ
Stručne
Čo treba uznať
- Agilitu podvozka, ktorá je pre danú triedu netradičná.
Čo nám chýbalo
- Responzívnejší plynový pedál.
Čo nás prekvapilo
- Logické usporiadanie interiéru.
Alfa Romeo Tonale 1,5 e-Hybrid Edizione Speciale
Cena (základ/test) 35 500/47 040 €
Záruka 2+3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Prepĺňaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 469 cm3, max. výkon 118 kW (160 k) pri 5 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 130 – 142 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,8 s, vmax=212 km/h, spotreba WLTP/test 5,7 – 6,2/6,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- USB-A – 2×
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 500 dm3