Niektoré automobilky už odvracajú tvár od spaľovacích motorov a sústreďujú sa na elektrický pohon. Nové motory nevyvíjajú a veľkoobjemové nevyvíjajú už ani tie automobilky, ktoré ešte úplne nezanevreli na motory. O dieseloch ani nehovoriac, tie sú v nemilosti od aféry Dieselgate.
Ale je tu jedna značka, ktorá sa nedala vtiahnuť do tohto nezmyselného boja voči klasickým pohonom a ide si svojou vlastnou cestou. Mazda sa naďalej drží princípu „správny pohon pre správne použitie a správna veľkosť motora pre správne auto“. V Barcelone nám predstavila očakávaný dieselový motor, ktorý je aktuálne k dispozícii v CX-60-ke. Ide o celkom nový motor vlastnej konštrukcie so šiestimi valcami usporiadanými v rade a so zdvihovým objemom 3 283 cm3, ktorý je uložený pozdĺžne. K dispozícii je v dvoch výkonových verziách. Slabší s výkonom 147 kW (200 k) a 450 Nm poháňa iba zadné kolesá, silnejší so 187 kW (254 k) a 550 Nm poháňa všetky štyri kolesá. Zaujímavosťou je unikátny spôsob spaľovania DCPCI – teda Distribution Controlled Partially Premixed Compression Ingnition. Ide o to, že dno piestov je tvarované tak, aby lúč vstrekovaného paliva rozdeľoval do dvoch častí. Jedna časť smeruje do vonkajšieho oblúka na kraji valca, druhá do vnútorného oblúka s menším priemerom, ktoré je zároveň nižšie a bližšie k stredu valca. Takéto spaľovanie umožňuje, aby motor pracoval s chudobnejšou zmesou v širšom spektre otáčok, čo znamená nižšiu spotrebu, ale zároveň prináša lepšie reakcie na plyn a čo je nemenej podstatné, výsledkom takéhoto spaľovania sú tiež nižšie emisie NOx.
Podobne ako pri plug-in hybridnom pohone, aj tu je motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou vlastnej konštrukcie. Ide o klasický automat s planétovými prevodmi, avšak namiesto hydrodynamického meniča je prevodovka s motorom spojená elektronicky ovládanou mokrou lamelovou spojkou. Dôvod: viac miesta na nohy v oblasti stredového tunela.
Kvapka ku kvapke
Hnací reťazec dopĺňa ešte 48-voltová mild hybridná technika – elektromotor s výkonom 12,4 kW a 153 Nm, 0,33 kilowatthodinový lítiový akumulátor, menič, príslušná elektronika a ďalšia spojka. Tá dokáže odpojiť motor zvyšku hnacieho reťazca – elektromotora a prevodovky so spojkou. Práve vďaka tejto spojke tak, Mazda – na rozdiel od bežných mild hybridných systémov – dokáže okrem vypnutia motora za jazdy aj jazdiť na čistú elektrinu a pozor, dokonca aj v diaľničných rýchlostiach. Vždy sú to síce iba krátke úseky, no viete ako to chodí – kvapka a ku kvapke a zrazu je z toho plný pohár vody. V testoch WLTP prejde dieselová Mazda CX-60 na elektrinu, resp. s vypnutým motorom až 37 % celkového času testu. Opätovné zapojenie dieselového motora som však cítil v podobe trhnutia. Zaujímavé je, že vo verzii s pohonom iba zadných kolies bolo to trhnutie výraznejšie.
Oplatilo sa!
A ako to všetko funguje v praxi? Jedným slovom výborne. Motor je tichý a kultivovaný – šesť valcov v rade je jednoducho najlepšie usporiadanie aké môže mať motor z hľadiska vyváženia. Okrem toho je silný, má skutočne dobré reakcie na plyn, prevodovka radí výborne… Platí to na klasický režim Normal aj na športový, a tiež na manuálne radenie. A najväčšou devízou dieselového motora je spotreba. Pri pokojnej jazde z letiska na hotel som na dvojkolkovej verzii mal priemer 4,1 l/100 km! OK, to je extrém, ale 5,1 l/100 km, ktorú som dosiahol pri ďalšej jazde už bude reálne dosiahuteľná hodnota. A s podobnou môžete počítať aj pri štvorkolke. Keď ste pri CX-60-ke čakali na tento motor, tak vám môžem povedať, že sa oplatilo. Je výborný.