Kia EV9 vzbudila pozornosť už aj v podobe prvej vizualizácie a neskôr štúdie. Boli sme zvedaví čo z konceptu ostane a čo padne za obeť realite. Dnes sme konečne spoznali odpoveď. EV9-ka si ponechala zo štúdie všetko dôležité, iný je predný nárazník, iné sú svetlomety… Namiesto kamier sú na aute zrkadlá, dvere dostali riadne rámy okien zapustené kľučky… Upravený je aj zadný nárazník, zadné skupinové svetlá… V princípe sa však na svoju koncepčnú predlohu podobá veľmi, oveľa viac ako je to obvyklé. A nám v redakcii sa veľmi páči.
Konštrukčne sa však finálna Kia EV9 od konceptu výrazne líši. Koncept mal oproti sebe sa otvárajúce dvere bez B-stĺpika, sériová Kia EV9 má klasickú konštrukciu karosérie s B-stĺpikom a štandardnými dverami. To však bolo každému, čo i len trochu technicky zdatnému, dopredu jasné, že takto veľká karoséria bez B-stĺipka nie je reálna. Dodávam, že, auto je postavené na globálnej modulárnej platforme Kia E-GMP pre elektrické vozidlá s akumulátorom pod podlahou karosérie. Táto platforma prináša dlhý rázvor osí náprav.
Realite konštruktéri prispôsobili aj interiér – prístrojovú dosku, sedadlá, výplne dverí… Opäť, interiér zo štúdie by bol nepraktický a reálne by robil viac problémov než osohu. Prístrojová doska ako taká si však ponechala prísne horizontálnu štruktúru a širokú prístrojovú dosku tvorenú dvoma 12,3-palcovými displejmi – podobne ako to majú už aj dnešné modely – spojené s jedným 5-palcovým segmentovým displejom, ktoré uľahčujú obsluhu funkcií vozidla a počet fyzických tlačidiel znižujú na minimum. Namiesto obdĺžnikového volantu so zaoblenými hranami má sériová EV9-ka klasický kruhový volant. Najväčší rozdiel je snáď v sedadlách. Futuristické sedadlá akoby z vesmírnej lode nahradili klasické. Kia si však dala záležať na tom, aby si interiér ponechal veľkú časť variability konceptu. Na výber budete mať 6 alebo 7-miestnu verziu, pričom konštruktéri kládli dôraz na to, aby všetci pasažieri mali rovnaký komfort. Pasažieri v prvom a druhom rade si môžu sklopiť operadlá dozadu, aby si počas nabíjania modelu EV9 oddýchli. Okrem toho sedadlá v druhom rade možno otočiť o 180 stupňov, čo interakciu osôb v druhom a treťom rade. Takéto riešenie je príznačné pre veľkopriestorové MPV, v triede SUV je jedinečné. Tretí rad sedadiel tiež ponúka držiaky nápojov a nabíjacie riešenia pre mobilné zariadenia.
„Kia EV9 je priekopníkom, ktorý sa snaží nanovo zadefinovať štandardy v oblasti dizajnu, konektivity, použiteľnosti a zodpovednosti voči životnému prostrediu,“ povedal Karim Habib, výkonný viceprezident a šéf globálneho dizajnového centra Kia. „Model EV9 zákazníkom ponúka mimoriadne vysokú kvalitu a sviežu perspektívu elektrického pohonu v sektore rodinných SUV. Inovatívnym využitím priestoru, technológií a dizajnu poskytuje tento nový typ vozidla inštinktívny zážitok a výnimočný komfort nielen vodičovi, ale aj všetkým pasažierom.“
Oficiálna svetová premiéra Kie EV9 je naplánovaná na 28. marca 2023. Vtedy sa dozvieme všetky informácie a zároveň sa spustí globálna kampaň so sloganom „Meníme spôsob, akým sa hýbeme“, v angličtine „Here to reshape the way we move“.
Porovnanie: Kia Proceed vs Porsche Panamera – Majster a jeho učeň