Poznáte legendárnu otázku z Hamleta: Byť či nebyť? Pri pohľade na Hyundai Kona N si pokladám obdobnú otázku: Konať či nekonať? Čo by som zmenil, čiže by som konal, a na čo by som nesiahol ani pod hrozbou hrdelného trestu, čiže by som nekonal?
Z káčatka labuť
Dnešný dopyt po crossoveroch je obrovský a tak techniku N zabalili do karosérie odvážneho strihu modelu Kona. Verzia N však má výrazne väčší šmrnc, aj keď základné kontúry rovnaké ako bežná Kona. Trochu viac plastov, masívnejšie difúzory, veľké kolesá či brutálny spojler na kufrových dverách… A do toho tá farba doplnená o červené elementy. Razom je z toho iné auto. Mimochodom, podľa techničáku je to modré auto, hoci ani ja, ani ďalší dopytovaní ľudia farbu „z prvej“ netrafili! Lak je za príplatok a volá sa Sonic Blue. Po stránke dizajnu by som teda „nekonal“ absolútne nič!
Čo by som teda „konal“? Možno som už trochu dospel, ale osobne mi chýbali centimetre navyše v interiéri, či už vzadu alebo v kufri. Je to pre mňa jednoducho maličké auto, prioritne pre dvoch, občas pre štyroch. Slovíčko „núdzovo“ by však v tomto prípade bolo asi až veľmi silné. V interiéri vám nič nebude chýbať, nájdete v ňom vyhrievaný volant, vyhrievané sedadlá (všetky), vpredu chválami ospevované sú dokonca odvetrávané, audiosystém Krell… Digitálna prístrojová doska je plná, nielen graficky celkom pekných zobrazení, ale ako bonus je aj obsahovo doplnená o všetky profi údaje, no skrátka bomba. Len sa pripravte na to, že celkovo plasty pochádzajú z auta, ktorého cenovka sa začína zhruba od 17 000 eur. Ale pri tomto aute je toto ten posledný parameter na hodnotenie!
Stop jednej ruke na volante!
Konu N by som ja skôr radil do triedy mrštných hot-hatchov ako k ostrým crossoverom. A to, že má pár cm vyššiu svetlú výšku ako hatchback? Nevadí, aspoň nebude žiaden obrubník či nadpriemerný retardér od aktivistov prekážkou!
Čo sa týka pohonu, rozhodne mi ani len nenapadne konať. Je to enormne dobre vyladená strojovňa. Technológia je mnohým dobre známa, pochádza totiž z i30 N. Pod kapotou je 2,0-litrový preplňovaný motor s výkonom 206 kW (280 k), ale vždy je spárovaný s dvojspojkovou 8-stupňovou prevodovkou. Manuál, ani ten inteligentnejší s elektricky ovládanou spojkou, žiaľ, nie je. Preto sa aj cenovka začína vyššie ako pri základnej i30 N. Toto ústrojenstvo ženie menšiu, no pomerne ťažkú karosériu s pohotovostnou hmotnosťou od 1 510 kg na prvú stovku s aktivovanou funkciou Launch Control za 5,5 sekundy.
A to za famózneho, rýdzo ostrého športového reálneho zvukového podmazu od motora a výfuku. Hoci trošičku ide aj z reproduktora. A čo som rád, výfuk sa ani s GPF filtrom nebojí „poprdkávať“ pri podradení, aj keď sa to nedá robiť do nepríčetna. Systém po krátkom čase chráni komponenty výfuku pred nadmerným namáhaním a „šlehy“ jednoducho nepustí.
Pri tej porcii newtonmetrov si musíte pri prudkej akcelerácii dávať pozor na tzv. torque steering, keď sila motora ovplyvňuje aj jeho tuhé a presné riadenie. Na nerovnej ceste plnej koľají dokáže nepríjemne zatiahnuť do strany. Na to si po presadnutí zo zadných náhonov či štvorkoliek musíte zvyknúť. To, že auto má potenciál hrabať prednými kolesami aj vo vyššej rýchlosti, je už teraz určite každému jasné. Pre lepšiu stabilitu v zákrutách preto pre prednú nápravu osadili elektronicky riadený samosvorný diferenciál, ktorý buď pracuje v normálnom, alebo športovom režime, a jeho pomoc je pod plným kotlom v zákrutách aj cítiť.
Toto auto si kúpite pre jeho premakanú techniku. Za tie peniaze jednoducho dáva šoférovi extrémne veľa. Pri individuálnych predvoľbách jazdných režimov si môžete jednotlivo nakódovať tri úrovne máp pre motor, riadenie, pruženie a prevodovku. Spomínaný samosvor ponúka zmienené 2 režimy. A práve s nimi si môžete postaviť veľmi zaujímavé jazdecké náčinie. Ešte na sekundu k podvozku. Režim Sport+ si už s bežnými slovenskými cestami pod paľbou nerozumie a až dosť nepríjemne odskakuje. Preto som nesmierne rád, že sa jednotlivé charakteristiky kľúčových subsystémov dajú individuálne upravovať a uložené nastavenia rýchlo aktivovať.
Stručne
Čo treba uznať
- Ako to auto jazdí, to je niečo fenomenálne.
Čo nám chýbalo
- Možno len pár cm v interiéri navyše a pár dm3 v kufri.
Čo nás prekvapilo
- Farba nie je biela, dokonca ani sivá, ale označovaná ako modrá.
Hyundai Kona N 2,0 T-GDI 206 kW 8 DCT
Cena (základ/test) 37 490/38 080 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 206 kW (280 k) pri 5 500 – 6000 ot.min-1, max. krútiaci moment 392 Nm pri 2 100 – 4 700 ot.min-1. Emisie CO2 194 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,4 s, vmax=240 km/h, spotreba WLTP/test 8,6/8,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 0×
- AUX – nie
- USB-A – 3×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 361 dm3