Porovnanie: Kia Proceed vs Porsche Panamera – Majster a jeho učeň

Kia Proceed a Porsche Panamera sú podľa mňa vzdialení príbuzní. A viem, že je to hlúposť, ale ja by som si to želal.

Zatiaľ čo sa zvyšok automobilového sveta obracia naruby, Kia drží sviečku racionality pevne v rukách a hoci nezabúda na elektromobilitu, skôr naopak – valcuje aj na tom poli, stále je ochotná potešiť aj bežných motoristov dostupnými modelmi, ku ktorým pridáva aj poriadnu dávku štýlového dizajnu a nebojí sa inšpirovať automobilkami, ktorým ani zďaleka nekonkuruje. A to je presne to, čo ma na tomto porovnávacom teste bavilo asi najviac. Ja viem, že srdce petrolheada zacielilo na Porsche Panameru, no môj pohľad si získala najmä Kia Proceed. Vysvetlím. Kým konkurencia ponúka hatchback a kombi a tým to v podstate hasne, Kia v kompaktnej triede boduje okrem spomínaných karosérií aj štýlovým kombi Proceed a pridáva aj crossover XCeed. Mozaika verzií je dokonalá a nedá sa nevybrať si. A mojím favoritom je Proceed.

Plní túžby

Kia Proceed je tu, aby plnila túžby tých, čo v kútiku duše obliehajú showroom Porsche, no rodinný rozpočet nepustí. V Kii si už za 25 890 eur môžu dopriať rodinné kombi s poriadnou dávkou štýlu, inšpirované práve modelom Panamera Sport Turismo. A presne to na tejto koncepcii obdivujem. Estetiku, športovú stránku, dizajn aj fakt, že to všetko je dostupné.

Konkurencia v danej triede? Prakticky neexistuje. Práve preto môžete Proceed na našich cestách stretnúť v hojnom počte a to je zároveň dôkaz, že sa ešte stále nájde dostatok vodičov, ktorí ocenia praktický štýl pred zbytočnými rozmermi SUV.

Dizajn je mimoriadne podarený a nechýba mu dávka štýlu. Facelift ho našťastie nepokazil, skôr naopak, posunul ho na vyššiu úroveň. A viem, že na fotografiách je predfaceliftový model, no na účely testu poslúži aj tento. Nový model má zmenený predný a zadný nárazník a optiku denných svetiel.

V neposlednom rade nechýbajú ani dve nefalšované koncovky výfuku. Zmenilo sa aj logo na kapote a kufri, to sú však detaily, ktoré nijako nemenia optický charakter auta. Tak to má byť!

Štvordverové kupé

Na základe jazdných vlastností sedí tento prívlastok Porsche Panamere asi najviac. Hoci v porovnaní s jeho priamymi konkurentmi nemá napríklad bezrámové dvere, ktoré podľa mňa patria na štvordverové kupé. A viete čo? Vôbec mi to nevadilo, lebo Panamera sa mi páči po všetkých stránkach a jej dizajn považujem za najkrajší v danej triede. Proporcie, svetlomety, štvorica koncoviek výfuku v našom prípade zatmavených, aktívne výduchy v prednom blatníku a elegantný charakter maskujú skutočný potenciál tohto modelu. Je to štvordverové Porsche 911. Rodina už nie je problém, naopak, vítaný doplnok. Ja viem, že aj tak v predajných štatistikách vedie Cayenne, ale Panamera podobne ako Proceed ešte drží sviečku racionality pre tých, čo okrem vkusu majú aj poriadnu dávku peňazí. Rozpisovať sa o dizajne je zbytočné,  veď si pozrite fotografie.

Buchnite si hlavu

Nasadáme. Hlavu si buchneme o vrchný stĺpik. To je povinnosť i daň za estetiku. Proceed je skutočne športové kombi, musí byť aj trocha nepraktické. Po tom, čo ste absolvovali tento krst, si na spôsob sadania za volant zvyknete a utvrdíte sa v tom, že ani interiér nepoprie inšpiráciu modelom zo Stuttgartu. Nie je taká výrazná, ale niektoré prvky identifikujete. Ako napríklad tubusy na prístroje auta, ktoré sú nádherne plastické a ja som smutný, že digitálna doba ich odsúva na vedľajšiu koľaj. Po facelifte je prístrojový panel už od strednej výbavy digitálny. Centrálny displej infotainmentu má uhlopriečku 10,25 palca a nastavíte si na ňom rôzne funkcie a ponúka aj integráciu rôznych aplikácií. Koniec hlásenia. Ovládanie je intuitívne, bezproblémové, ostatne ako celý zvyšok interiéru. Väčšinu funkcií bez problémov ovládate tlačidlami, máte k dispozícii vyhrievané, ak treba chladené sedadlá.

Predné sedadlá sú športové a vynikajú podržia telo v zákrutách aj napriek mierne klasickému vzhľadu. Vzadu si sadnú priemerne urastení dospelí (hranica zhruba 180 cm), deti sa na zadné sedadlá zmestia absolútne bez problémov. Základný objem 594 litrov je nadpriemerný a po sklopení zadných sedadiel získate rovných 1 545 litrov. To musí stačiť.

Maskovaný ústup

Porsche ustúpilo požiadavkám doby a ponúka digitálny prístrojový panel. Teda nie celkom. Otáčkomer je stále klasický. Aleluja! Stuttgart chápe, že mechanika má svoje čaro, dokáže osloviť klientov aj v tejto dotykovo-aplikačnej dobe. Dobre sa naň pozerá. A takisto aj najdôležitejšie funkcie klimatizácie sa ovládajú mechanicky prostredníctvom nádherných kolískových spínačov. Tie sa nachádzajú na „varnej doske“ stredového panelu, ktorý ponúka pri stlačení niektorých symbolov haptickú odozvu. Opäť si na to zvyknete veľmi rýchlo a váš 14-ročný syn vám ukáže nové funkcie, kedykoľvek ho necháte ovládať infotainment. A celkom paradoxne uhlopriečka infotainmentu je identická s modelom Proceed, čo znamená, že má 12,3 palca.

Volant je menší ako v iných automobiloch, ale nezabúdajme na to, že Panamera je športiak a to znamená, že vám nielen dobre padne do ruky, ale aj prevod riadenia je dobre trafený, takže ho budete ovládať pomocou telepatie. Volantom iba naznačíte, čo má auto spraviť, a ono to spraví.

Sedadlá netreba komentovať, sú športové a usadia vás za volantom tak, ako sa má sedieť. Kolmo, nízko a tak, aby ste videli to, čo máte. Teda vyvýšené blatníky.

Priestorové pomery sú vzadu dobré. V tomto smere je na tom Kia lepšie a prvenstvo v tomto porovnaní si zoberie aj za základný objem batožinového priestoru. Lebo Panamera má iba 467 litrov. A to je tak akurát.

Extrémne úsporný

Ak si zvolíte verziu 1,5 T-GDi so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, získate maximálny výkon 117,5 kW (160 koní) s maximálnym krútiacim momentom 253 Nm, čo je dosť na to, aby dynamika dopĺňala dizajn auta. Z 0 na 100 km/h zrýchlite za 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť činí rovných 210 km/h. Zaujímavá hodnota najmä v porovnaní s elektromobilmi. Pritom priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni neuveriteľných 5,7 litra benzínu na 100 kilometrov, čo odzrkadľuje vývoj na poli motorov. Takýto hospodárny benzínový motor sme v redakcii netestovali už dávno. Kia Proceed tak dokáže šetriť nielen v prípade nákupu, ale aj v prípade nákladov na prevádzku. A to je dnes dôležité.

Panamera 4S

Identické prekvapenie nás však čakalo aj za volantom Porsche Panamera 4S. Priemerná spotreba šesťvalcového turbomotora s objemom 2,9 litra bola na konci testu pod hranicou deviatich litrov benzínu na 100 kilometrov. Pritom však potenciál motora je skutočne superšportový. Maximálny výkon sa rovný 324 kW (440 k) a maximálny krútiaci moment je 550 Nm. Znamená to zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy pri verzii 4S a maximálna rýchlosť je rovných 295 km/h. Akceleračný duel by teda znamenal pre Kiu prach na čelnom skle, ale o to tu nejde. Je to ideologický súboj, ktorý nemá víťazov, ale iba víťazov a motivovaných.

Jazdné vlastnosti sú na tom rovnako. Porsche kombinuje extrémnu jazdnú istotu, ktorá je žiletkovo presná a ponúka aj dávku komfortu na každodenné jazdenie. A musím napísať, že aj Kia dokáže potešiť. Ak chcete vykrojiť diaľničný výjazd či esíčko na okreske – môžete. Odmenou vám budú presné a konštruktérmi aj kalibrované jazdné vlastnosti. Tentoraz to bude mierne na úkor komfortu, hoci 17-palcové disky kolies v kombinácii s pneumatikami 225/45 R17 dokážu čosi z nerovností zhltnúť. Manuálna prevodovka pridá k spätnej väzbe taktiež pár gramov, proste, budete si užívať.

Verdikt

Začnime Kiou Proceed. Je to štýlové rodinné kombi, ktoré vo verzii GT-Line poskytne veľmi šteklivú predohru do sveta športovejšie ladených áut, bez toho ,aby si túto vašu úchylku či tendenciu jazdiť svižnejšie všimla vaša manželka. Ak chcete viac, vyberte si verziu GT s maximálnym výkonom 205 koní a začnete si užívať ešte viac. A v tomto prípade bude jasné, aké auto by ste si kúpili, ak by ste vyhrali v Športke.

Porsche Panamera sa z úspechu Proceed môže tešiť. Je totiž inšpiráciou pre Proceed, no má svoju identitu, ktorá je v súlade so športovými modelmi, ktoré sú alternatívou pre všadeprítomné SUV. Verzia 4S kombinuje pohon všetkých štyroch kolies s dynamikou „911-ky“ a o tento zážitok sa môžu deliť až štyria pasažieri. Je to proste športová a všestranná limuzína, ktorá dokáže splniť každú úlohu vrátane zábavy na okruhu. A to nemôže o sebe povedať viacero súperov Porsche. A tak ako ja, aj vy viete, že za takéto schopnosti sa platí. Našťastie máme aj jednu lacnejšiu alternatívu…

  Porsche Panamera 4S Kia Proceed 1,5 T-GDI GT-Line
Cena základ/verzia/test [€] 101 838/128 648/178 924 25 890/28 560/28 560
Záruka 2 roky bez obmedzenia km 7 rokov alebo 150 000 km
Motor V6 twin turbo R4/16V + turbo
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 324 (440)/5 650 – 6 600 118 (160)/5 500
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 550/2 000 – 5 500 253/1 500 – 3 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 4,1 (Sport Chrono paket) 8,6
Max. rýchlosť [km/h] 295 210
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] 11,3 – 10,3/9,1 5,5 – 6,3/5,7
Dĺžka/šírka/výška [mm] 5 050/1 937/1 423 4 605/1 800/1 422
Rázvor osí náprav [mm] 2 950 2 650
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 990/590 1 323/527
  Konektivita a batožinový priestor

230 V – áno

AUX – nie

USB-C – 3×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 467 dm3

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A-1x

USB-C – 2x

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 600 dm3

 

 

 

 

 

 

 

Plusy a mínusy

Kia Proceed  
plusy mínusy               
–          prijateľná cena

–          vynikajúca priemerná spotreba

–          bohaté základné vybavenie

–          dizajn

–          záruka

–          horšie nastupovanie za volant

–          obmedzený výhľad smerom dozadu

 

 

 

Porsche Panamera  
plusy mínusy
–          vynikajúci podvozok

–          športové jazdné vlastnosti s rezervou na komfort každodenného jazdenia

–          perfektné riadenie

–          príjemné ovládanie

–          vysoká nákupná cena

–          drahé príplatkové vybavenie

 

 

 

 

 

fotoKia ProCeedporovnaniePorsche Panamerarecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár