Všimnete si ho okamžite. Ak ste na chodníku, zatieni vám slnko a vy si budete myslieť, že prišiel súdny deň. Pritom ide o pravý opak. Prichádza záchranca sveta, napokon svet dvojtonových SUV ešte nemá veľa čisto elektrických protagonistov. Vieme, že prídu, no primát si ukusol práve spomínaný model. A áno, jeho označenie je presne také ako ste čítali EQS SUV od Mercedes-EQ. Uznám, je to skôr životopis, no v nemčine sa to píše „von Mercedes-EQ“. A to dokazuje aristokratický pôvod. A jemnosť je charakteristická črta pre tento model, hoci je zabalená do vyše 2,8 tonového plášťa.
Tichý obor
Z technického hľadiska ide o brata modelu EQS, čo znamená identický rázvor osí kolies – 3 210 milimetrov. To naznačuje dostatok priestoru na zadných sedadlách a EQS SUV pridáva aj tretí rad sedadiel, takže označenie rodinný mu pridelia aj kresťanskí otcovia rodín, hoci nevime, či si budú môcť dovoliť, napokon základná cena sa začína na 121 674 eur. Presne toľko vás bude stáť 5 125 milimetrov luxusu verzie EQS 450+ s pohonom výlučne zadnej nápravy. Ona sľubuje maximálny dojazd na úrovni 660 kilometrov, pridajte pohon 4MATIC a dojazd v technickom preukaze spadne na 613 kilometrov. To je výrobcom udávaný dojazd disparita medzi udávanými údajmi a realitou sa nevyhýba ani exkluzívnym značkám. Napodiv identický dojazd sľubuje aj verzia EQS 580 4MATIC. Jasný signál na to, že konštruktéri si dali extrémne záležať na efektivite hnacej sústavy. Vpredu aj vzadu sa nachádzajú synchrónne elektromotory a riadiaca elektronika kontroluje rozdeľovanie krútiaceho momentu až desaťtitíc krát za minútu!
Festival fascinujúcich čísel pokračuje aj pod karosériou. Využiteľná kapacita lítium-iónových je 107,8 kWh a pozostáva z dvanástich modulov. Výrobca kalkuluje so životnosťou batérie na úrovni desiatich rokov pri najazdení 250 tisíc kilometrov.
200 kW
Nabíjací výkon síce neláme rekordy, technici Mercedesu však naznačujú že vyššie výkony nabíjania sa v súčasnosti nedajú dlhodobo udržať. A samoúčelná technická show nikdy nebola súčasťou filozofie Mercedes-Benz, či EQ ak chcete po novom. Osemdesiat percent kapacity tak natankujete za 31 minút, čo je jedno vypité piccolo. Existuje aj šetriaci mód nabíjania batérie a v Japonsku dokáže EQS SUV dodávať elektrinu aj do siete.
Všetci viem, že tieto dáta sú irelevantné a skutočný vodič sa v prípade elektromobilov pýta, s kou intenzitou mu bude auto lámať krk. EQS SUV 580 4MATIC zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy! Napokon systémový výkon je rovných 400 kW (544 k) a ešte viac dostanete v podobe maximálneho krútiaceho momentu – až 858 Nm. Extrém! Pritom však pointou jazdy je komfort a plavné jazdné vlastnosti. Vzduchový podvozok odvádza extrémne dobrú prácu a ak hľadáte priestor na meditáciu počas jazdy EQS SUV je tá správne adresa. Niežeby nezvládal športovú jazdu, no akosi cítite, že hádzať takmer tri tony do zákruty a hľadať grip na okreske asi nie je to pravé orechové. Navyše to nie je ani politicky korektné.
Preto som ocenil verziu EQS SUV 450+, ktorá si vystačí s výkonom 265 kW (360 k) a maximálny krútiaci moment činí 568 Nm. Priznám neobjavil som ani údaj o zrýchlení a nie je to ani potrebné. Pointa EQS SUV je luxus, kráľovstvo dotykových obrazoviek HYPERSCREEN, koženého čalúnenia, masážnych sedadiel a meditatívnej funkcie ENERGIZING, či tichej a pokojnej jazdy. Až sa mi nechce veriť, že je to auto…