Zhruba 40 tisíc litrov vody je potrebných na to, aby ste vedeli spoľahlivo uhasiť elektromobil. A to je problém vzhľadom na to, že elektromobily sa stávajú čím ďalej, tým častejším zjavom na našich cestách a v roku 2030 by už mali tvoriť polovicu všetkých predaných automobilov v Európe a aj v severnej Amerike. A tréning hasičov na túto situáciu je stále nedostatočný vzhľadom na to, že ak raz batérie začnú horieť, požiar sa šíri extrémne rýchlo a teplota horenia je doslova extrémna. Výsledkom je auto zhorené „na popol“ a hasiči mnohokrát iba kontrolujú oheň aby sa nerošíril, uhasiť ho v podstate nedokážu.
Televízna stanica VOX sa venovala týmto požiarom a hoci sa zamerala na automobily Tesla, problém sa týka všetkých elektromobilov, napokon aj nákladná loď prepravujúca automobily – Felicity Ace zhorela následkom požiaru elektromobilu. Problémy s ohňom sa nevyhli ani modelom General Motors, svoje problémy mal aj model Bolt. Výrobca dokonca neodporúčal parkovať v garážach, alebo v blízkosti domov a naviac odporúčal iba nabíjanie batérie na stanovenú hodnotu. Iba podotýkam, že tieto modely horeli len tak a nie následkom havárie.
Priebeh horenia je pomalý, najskôr sa objaví iba dym, no neskôr sa plamene rozširujú extrémne rýchlo a pohltia celé auto. A vzhľadom na to, že batérie obsahujú zvyčajne extrémne veľa energie, teplota horenia dosahuje až 2 800 stupňov Celzia. Aj po uhasení ohňa sa často stáva, že opäť vzplanie a začne horieť. A nie je to otázka hodín, ale dní! Áno aj po viacerých dňoch môže extrémne horúci popol spôsobiť ďalší požiar. Môžete to prirovnať aj k čarovnej sviečke na torte, ktorá sa po zahasení o pár sekúnd znova rozhorí.
Bežné postupy hasenia ohňa zvyknú obmedziť prístup ku kyslíku. Hasiaca pena preto často obsahuje kysliční uhličitý CO2 ale používajú sa aj špeciálne nehorľavé prikrývky, ktoré zamedzujú prístupu kyslíku. Ale batérie EV auta sú iné a horenie nie je primárne zásobované kyslíkom, takže tieto postupy nefungujú. Ani voda sa nepoužíva primárne na hasenie,a le na schladenie batérií a okolia. A nemyslite si, že hasiči môžu použiť akúkoľvek vodu. Na pobreží morí a oceánov je veľa slanej vody, no ak by ste chceli hasiť ňou, tak spravíte chybu – slaná voda je extrémne dobrý vodič a situáciu by navyše ešte ďalej zhoršila.
A to znamená, že pomôže len extrémne veľa sladkej vody. Ak nemáte v blízkosti hydrant, máte smolu, alebo musíte volať veľa hasičských cisterien, aby ste sa ohňa definitívne zbavili. A vrátim sa k predchádzajúcej pointe. Oheň sa môže rozhorieť aj niekoľko dní po tom, čo sa batéria poškodila. Napríklad je známy prípad Tesly, ktorá sa rozhorela týždne po tom, čo stála na vrakovisku po havárii. Hasiči museli auto zatlačiť do pripravenej jamy s vodou, aby oheň uhasili. Ja viem, je to komické, ale takéto situácie prináša život.
Vzhľadom na to, že dokument televízie VOX sa venoval najmä Teslám, taka nezabudol uviesť aj ďalšie nevýhody tejto automobilky. Napríklad zaseknuté elektrické kľučky modelu Tesla X viedli k tragickému prípadu, kedy vodič ostal uväznený v aute a uhorel. V máji minulého roka zas musel druhý majiteľ Tesly doslova vykopnúť okno, aby sa dostal von a zachránil pre ohňom, ktorý vypukol po tom, čo auto náhle zhaslo, vypísalo chybové hlásenie a začalo dymiť. Tesla sa nespomína omylom, je to najpredávanejší elektromobil na celom svete a preto sa na neho pozerajú mnohí ako na predlohu pre ostatných.
Preto sa v dokumente pýtali oficiálnych predstaviteľov automobilky na to, či existuje oficiálny postup na hasenie modelov Tesla a či školia hasičov na takéto prípady. Odpoveď bola zaujímavá vzhľadom na to, že fyzické školenie neexistuje, počet dopytov je extrémny, preto technici Tesly školia hasičov cez internet. Čítate správne. A to nie je všetko, hasiči, ktorí často asistujú pri nehodách a musia zranených ľudí vyslobodzovať z vraku nevedia ako na to. Postup neexistuje. A nemôžu cvičiť ani na vyradených, príapadne havarovaných automobiloch. Tie sa totiž vracajú výrobcovi na recykláciu. Jediný sľub pre hasičov je poskytnutie Tesly na tieto účely po havárii niektorého zo služobných, alebo flotilových vozidiel. Inak povedané – hasič si musí pomôcť sám. Ostáva iba skúšať rôzne postupy a tak sa prepracovať k nejakému univerzálnemu postupu. Existovali návrhy na aplikáciu silného prúdu vodu cez špeciálnu trysku, ktorá prenikla do batérie. To je však v ostrom protiklade s odporúčaním výrobcu v žiadnom prípade neotvárať násilne batériu. Najúčinnejším spôsobom je ponorenie auta do nádrže s vodou. A to je niečo, čo zatiaľ nepatrí do bežnej výbavy príslušníkov hasičského zboru. Ale možno sa situácia zmení a do výzbroje pribudne žeriav a nákladiak s obrovskou nádržou. Lebo elektromobilita.