Už letmý pohľad na Scalu prezrádza, že výrobca omnoho viac myslel na detaily, na funkčnosť i na estetiku. Hoci je Rapid stále výborné auto, bol to lowcostový model, to už Scala nie je ani zďaleka. A nehovorím len o dizajne, Scala totiž môže mať napríklad predné Full-LED svetlá, do zadných zas Česi šikovne zakomponovali štruktúru odkazujúcu na ich tradičný krištáľ. Scala je tiež väčšia, rozmerovo konkuruje modelom typu Volkswagen Golf či Opel Astra. A hoci má dlhý rázvor osi kolies (2 649 mm), má jednu nevýhodu – stojí na podvozkovej platforme MQB A0, ktorá bola pôvodne vyvíjaná pre malé autá s dĺžkou do štyroch metrov. To znamená, že nemôže mať pohon všetkých kolies, má jednoduchú vlečnú zadnú nápravu, základné verzie si vzadu musia vystačiť s bubnovými brzdami a do nádrže nalejete najviac 50 litrov paliva.
Z minima maximum
Ale úprimne? V praxi vám to môže byť ukradnuté. Scala je kompaktný hatchback, štvorkolku nepotrebuje. Má výborne naladený komfortný podvozok a okrem pohodlnosti prekvapí aj vysokou mierou stability. Áno, keď idete na hranu, trochu cítiť, že vzadu nie je Multilink, ale ani v rýchlych oblúkoch kolesá neodskakujú a pochybujem, že Scalu si budú kupovať športovo orientovaní jazdci. Konkrétne „moja“ jazdená Scala je iba rok stará, doteraz najazdila len okolo 20-tisíc kilometrov.
Pod kapotou má benzínový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 81 kW a to v kombinácii so sedemstupňovou automatickou DSG prevodovkou. Motor má typický drsnejší chod, najmä bezprostredne po štarte. Na voľnobehu cítite vibrácie, no v akceptovateľnej miere, prevodovka funguje dobre, aj keď v klasickom režime trochu podtáča motor. Do mesta je to výkonnostne fajn, postačí aj na víkendové výlety k starej mame. Ak chcete službné auto na diaľnicu, potom si radšej zvoľte štvorvalec 1,5 TSI alebo diesel.
Priestor aj technológie
Aj v interiéri cítiť, že Scala je vyššia liga. Mäkčené materiály sú tu zastúpené vo väčšom množstve, auto je priestranné vpredu aj vzadu a má kufor s objemom 467 dm3. V závislosti od stupňa výbavy dostanete aj celý rad moderných asistentov či komfortných prvkov. Ja som si veľmi pochvaľoval sedadlá a pozíciu za volantom.
Potešili ma štyri USB-C konektory aj multimediálny systém Bolero s 8-palcovým dotykovým displejom. Najvyššie verzie majú 9,2-palcový Amundsen. Zásadné chyby sa zatiaľ príliš neprejavili, problém bol s tlačidlom e-Call a zvolávacia akcia bola aj na slabé švy na sedadlách, ale týkalo sa to len ročníkov 2019. Škoda Scala je za mňa dobrá voľba.
Náhradné dielce* (€ s DPH, približné ceny) | |
Predný brzdový kotúč | 35 |
Zadný brzdový kotúč | 25 |
Tlmič pérovania – predná náprava | 70 |
Ložisko kolesa – opravná súprava | 50 |
Súprava na výmenu oleja v prevodovke | 60 |
Zotrvačník | 400 |
Súprava klinového rebrovaného remeňa | 80 |
Alternátor | 270 |
Škoda Scala 1,0 TSI 81kW 7DSG Ambition
Cena: nového vozidla / súčasná cena 20 345/17 990 €
Motor:
- preplňovaný zážihový R3/12 V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 000 ot.min-1, emisie CO2: 128 – 137 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 10,1 s, vmax = 201 km/h, spotreba WLTP / test 5,6 – 6,0 / 6,1 l/100 km.