Prvá jazda: Renault Austral – Jazdí ako výborný hatchback, nie ako SUV

Renault Austral s najväčšou pravdepodobnosťou urobí poriadny rozvrat v triede SUV. Má na to všetky predpoklady.

Začnem tým, že vo svojej podstate nahrádza doslúžilý model Kadjar a na základe prvých jázd, ktoré som absolvoval z Bratislavy do Bachledovej doliny a späť som presvedčený, že Kadjara predajne výrazne prekoná. A to aj napriek tomu, že trh SUV je dnes oveľa hustejší ako bol v časoch príchodu Kadjara.

Austral je postavený na novej podlahovej platforme CMF-CD, ktorá na jednej strane vytvára veľmi pevnú štruktúru karosérie, na strane druhej umožňuje integrovať rôzne elektrifikované pohony a pokročilé asistenčné systém. Poznamenávam, že tá pevnosť nie sú len čísla v tlačových správach, ale ju skutočne cítiť. Karoséria sa na výtlkoch, plátaniach aj pri výjazdoch na obrubník javila veľmi pevne. To sa pozitívne podpisuje pod akustický komfort.

Zatiaľ jeden motor

Čo sa týka pohonu, v súčasnosti figuruje v cenníku iba benzínový motor 1,33 TCe s manuálnou alebo automatickou prevodovkou, pričom tá automatická už nie je dvojspojková EDC prevodovka, ako sme v Renaulte boli zvyknutí, ale celkom nová CVT prevodovka od aliančného partnera. Musím však povedať, že má veľmi podobnú – to znamená vynikajúcu – logiku radenia ako mala spomínaná EDC prevodovka. V športovom režime totiž pracuje s fingovanými prevodovými stupňami a napríklad pri brzdení pred zákrutou si pekne podradí. To som si potvrdil cestou späť na horskom priechode Čertovica. Pre reálny život je však oveľa dôležitejšie ako sa prevodovka správa v bežných podmienkach. Správa sa veľmi prirodzene. Dokonca tak, že sám som bol na vážkach, či je to EDC alebo CVT prevodovka. Samotný motor už poznáme aj z iných modelov, tu je v spojení s 12 Voltovou mild hybridnou technikou, ktorá zlepšuje činnosť systému Štart-Stop a v kombinácii s CVT prevodovkou aj umožňuje automatický voľnobeh Sailing Stop. V spojení s manuálnou prevodovkou poskytuje motor 103 kW (140 k), resp. 260 Nm a vykazuje normovanú spotrebu vo WLTP 6,1 – 6,5 l/100 km, s automatom vyvinie 116 kW (160 k), resp. 270 Nm a v priemere si vypýta 6,2 – 6,5 l benzínu na 100 km. Na cestu tam aj späť som mal verziu s CVT prevodovkou, takže výkonový prejav manuálnu neviem ohodnotiť, no v spojení s CVT mi pri predbiehaní chýbal výkon. Tie koníky sa trochu strácali vo veľkosti auta a v CVT prevodovke.

Neskôr príde na náš trh full hybrid s označením E-Tech založený na celkom novom 1,2-litrovom trojvalci. Samotný motor má 96 kW (130 k) a 205 Nm, elektromotor 50 kW a 205 Nm, kombinovaný výkon je buď 116 kW (160 k) a 350 Nm alebo 147 kW (200 k) a 410 Nm. 400 Voltový akumulátor má kapacitu 1,7 kWh.

Všetky modely majú poháňané predné kolesá, s pohonom 4×4 sa nateraz nepočíta. Jedna vec je, že Austral má výborný grip, takže s dobrými zimnými pneumatikami zvláda všetky bežné zimné podmienky aj cez predné kolesá, druhá je, že podľa prieskumu, by predaje štvorkolkových verzií boli veľmi nízke. Inými slovami: štvorkolku netreba a neoplatí sa, no mne osobne je to aj tak ľúto.

S génmi hatchbacku

Vyzdvihnúť musím podvozok, ktorý ma takpovediac posadil na zadok. Áno z hľadiska komfortu je trochu tvrdší, než by som si pri takomto type auta želal, ale vzhľadom na kvality mi to nijako neprekážalo. Kolesá totiž absolútne dokonale kopírovali povrch vozovky, neodskakovali a dokonca aj pri väčších výtlkoch stíhali kopírovať dno výtlku. Po prejazde nerovností sa karoséria rýchlo „usadila“ – neplávala, neposkakovala, nekmitala. To všetko svedčí o vynikajúcej práci tlmičov v oboch smeroch – pri kompresii, aj odskoku. Nerovnosti pritom vôbec nebúchali do karosérie a celý podvozok je vynikajúco odhlučnený. To, čo ma ale posadilo na zadok je, že pocitovo sa Austral zdal ako dobrý hatchback, nie ako veľké SUV. V zákrutách krásne vedie stopu, bočný náklon karosérie je pekne postupný – ani pri dlhých zákrutách, ktoré prechádzate veľmi rýchlo ani pri strmých vracákoch, do ktorých zalamujete prudšie sa karoséria nepoložila prudko nabok, ale sa nakláňala plynule. Navyše, tie bočné náklony boli veľmi malé, vôbec som ich nevnímal.

A to sme mali na test verziu s obyčajnou zadnou nápravou s torznou priečkou a vlečnými ramenami bez systému 4Control. Ani si neviem predstaviť ako dobre bude jazdiť verzia s multilinkom a natáčaním zadných kolies 4Control. Tá sa dodáva s full hybridným pohonom. Mimochodom, ide o evolúciu systému 4Control, ktorá umožňuje natočenie zadných kolies až o 5 stupňov, čím sa priemer otáčania vyše 4,5 metra dlhého Australu doslova scvrkáva na 10,1 metra, čo je porovnateľná hodnota ako majú malé mestské autá. Navyše, prvýkrát umožňuje systém, aby ste cez displej nastavili v akom rozsahu sa majú natáčať zadné kolesá. Samozrejme platí, že v nízkej rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, čím sa zvyšuje obratnosť, zlepšuje ovládateľnosť a zmenšuje polomer otáčania, vo vysokej rýchlosti sa zasa natáčajú v smere natočenia predných kolies, čím zvyšujú stabilitu v rýchlych zákrutách, pri vyhýbacích manévroch atď. Základná hranica pri ktorej sa mení smer natáčania zadných kolies je 50 km/h, no táto hodnota sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu MultiSense. Páčilo sa mi aj samotné riadenie, ktorého posilňovač je dobre nastavený, ktorého prevodový pomer je dobrý a ktoré dáva spätnú väzbu.

Tridsaťdva

Pri pohľade na bezpečnostnú výbavu zistíme niekoľko noviniek – napríklad Head-up displej premietaný priamo na čelné sklo. Doteraz Renault využíval premietanie informácií na malé prídavné sklíčko nad kaplnkou prístrojového štítu. Vďaka premietaniu priamo na čelné sklo mohli konštruktéri zväčšiť rozmery premietacieho poľa až na obdĺžnik s uhlopriečkou 9,3 palca. Ďalšou novinkou sú maticové LED svetlá Matrix LED Vision s funkciou vykrývania premávky. Active Driver Assist je zasa adaptívny tempomat s využitím nielen radaru, ale aj geolokačných údajov, ktoré definujú kruhové objazdy, zákruty atď. To znamená, že napríklad pred príjazdom do kruhového objazdu Austral spomalí na bezpečnú rýchlosť a po prejdení kruháča zasa automaticky zrýchli na pôvodnú rýchlosť. Okrem toho dokáže viesť auto v strede jazdného pruhu, a po novom aj vtedy, keď jedna z dvoch bočných čiar na vozovke je prerušovaná, zle viditeľná, či dokonca úplne chýba. Novinkou je tiež automatické parkovanie s tým, že elektronika točí volantom a aj brzdí, resp. zastaví. Vodičovi stačiť zaradiť D alebo R a dať prvý impulz na plyn. Celkovo má Renault Austral až 32 asistenčných systémov, takže sa na jeho palube môžete cítiť skutočne bezpečne.

Hej google!

Interiéru Australu dominujú tri veci – dva veľké displeje, ktoré spolu vytvárajú jeden celok a vysoká stredová konzola s posuvnou konzolou, ktorá funguje ako opierka pre pravú ruku pri jazde, ale aj pri zadávaní údajov na dotykový displej. Ja som mal verziu s hlasovým ovládaním google assist, ktorý  funguje na mnohé funkcie. Napríklad si cezeň môžete upraviť teplotu u seba či u spolujazdca na 23 stupňov, a to prirodzenou rečou – jednoduchou poviete: „Hej google, nastav teplotu u spolujazdca na 23 stupňov!“. Akurát to musíte povedať po anglicky a musíte mať dobrú výslovnosť. Zadná lavica je posuvná a keď ju posuniete celkom dozadu, tak potom sa vzadu pohodlne aj na dlhšie cesty uvezie vyše metrák vážiaci chlap s výškou ku dvom metrom. Pritom batožinový priestor je aj v tejto pozícii ešte dostatočne veľký na veľkú rodinnú dovolenku. A bonbónik na záver: pod dnom je rezervné koleso.

Od 30 400 eur

Renault Austral sa aktuálne predáva v piatich verziách. Základ – verzia s motorom mild hybrid 140, manuálnou prevodovkou a vo výbave Techno – stojí 30 400 eur, top verzia – mild hybrid 160 s automatickou CVT prevodovkou vo výbave Esprit Alpine – je za 37 600 eur.

Renault Megane E-Tech Electric EV60 – Nie je to priskoro?

polygónprvá jazdaRenaultRenault Australrenault slovensko
Komentáre (0)
Pridať komentár