Zmeny sa však nedotknutú len majiteľov áut ale aj autoservisov, autobazárov a živnostníkov, ktorí s jazdenými autami každodenne pracujú. O nevôli obyvateľov hovorí aj petícia proti novele zákona, ktorú len za prvých 10 dní podpísalo takmer 30 tisíc ľudí a v súčasnosti má už 66 tisíc podpisov. „Každý rozumný človek súhlasí so zmenou aktuálneho režimu a s podporou predaja nových áut. Vytvára to HDP a pracovné miesta. Prečo však kvôli tomu musíme likvidovať iný trh a diskriminovať inú časť populácie?“ pýta sa advokát Jakub Berthoty.
Jazdené autá sa stanú nepredajné
Dnes sú poplatky nastavené formou majetkovej dane alebo dane za luxus. Čím novšie a výkonnejšie auto, tým drahší poplatok. Túto logiku však návrh zákona obracia naruby. Nové a výkonné autá majú byť po novom zvýhodnené najviac. Napríklad, poplatok za nové BMW X5 s výkonom 210kW a nákupnou cenou 102 tisíc eur zlacnie z aktuálnych 2 300 eur na 690 eur (o 70 %). Nová X5 tak v konečnom dôsledku zlacnie o 1,5 %. Naopak, ak by ste si chceli kúpiť Ford Mondeo z roku 2008 s výkonom 162kW za 5 900 eur, poplatok sa zvýši zo 77 eur na 770 eur (o 900 %). Výkonné Mondeo tak v dôsledku vyššieho poplatku zdražie o takmer 12 %. V niektorých extrémnych prípadoch budú poplatky predstavovať 30 až 50 % z kúpnej ceny auta.
Zmeny sa však podľa advokáta dotknutú aj terajších vlastníkov: „ Nárast sa nedotkne len áut, ktoré sa každoročne prihlásia, ale aj približne 2,6 milióna už prihlásených vozidiel, pri ich prepise v budúcnosti. Neviem či si páni poslanci dostatočne uvedomujú, že robia státisíce ojazdených áut nižšej hodnoty nepredajnými aj pre ich existujúcich majiteľov. Nikto z existujúcich majiteľov s takým zvýšením pri kúpe auta nepočítal a ide pre nich fakticky o retroaktívnu zmenu. Na svoje rozhodnutie a kúpu doplatia v budúcnosti, čo určite v poriadku nie je.“
Environmentálny aspekt
Zámerom predkladateľa novely bolo zaviesť do výpočtu poplatkov environmentálny aspekt formou zvýhodnenia novších emisných noriem. Advokát však upozorňuje, že emisná norma, vek vozidla a výkon automaticky nie sú to isté, ako reálne vypustené emisie. Autá s emisnou normou EURO3 majú častokrát namerané lepšie výsledky emisií CO a HC, ako autá s emisnou normou EURO5 alebo 6. Ak majú navyše podobnú spotrebu, nebude ani veľký rozdiel v produkcii oxidov uhlíka.
„Ak štát povie, že tieto autá sú špinavé a škodlivé pre životné prostredie a ukáže sa, že to tak nie je, ľudia sa budú voči tomu brániť. Štát už raz odškodňoval občanov za diskriminačne nastavenú registračnú daň v rokoch 2013 až 2015 a môže sa to pokojne zopakovať. Počet dotknutých a nahnevaných ľudí je dnes ale oveľa vyšší,“ uzatvára Berthoty.
No čo dodať.. Zase ušetria bohatí.. A ľudia čo chcú lepšiu jazdení budú diskriminovaní.. Tak sa bude všetko zase prihlasovať v CZ a Česi zarobia.. Nikto nedá 2300e za prepís..my musíme byť zase papešskekši ako papeš.. Sulik ďakujeme ti.. Ty politická hyena