„Vzhľadom na bezprecedentné obdobie, ktoré máme za sebou, môžeme tieto výsledky považovať za mimoriadne uspokojivé, napriek náročným prekážkam zostáva slovenský automobilový priemysel stabilný,“ hovorí Alexander Matušek, prezident ZAP SR. „Za týmto úspechom do značnej miery stoja aktivity Zväzu automobilového priemyslu, aj vďaka ktorým sa nám spomenutú stabilitu podarilo dosiahnuť. „Za najdôležitejšie úspechy považujem spustenie nástroja podpory v čase skrátenej práce – takzvaný Kurzarbeit, alebo elimináciu viacerých administratívnych a nákladových záťaží.“
V roku 2022 sme na Slovensku zaregistrovali 90 074 vozidiel, čo je medziročný nárast o 3,1%. V kategórii nových osobných vozidiel M 1 dosiahli registrácie počet 78 841 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 4,15%. Nedarilo sa naopak ľahkým úžitkovým vozidlám, ktoré s medziročným poklesom o takmer 7% odzrkadľujú živnostenský a podnikateľský „apetít“ na Slovensku. Celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 7 679. Kategória nákladných vozidiel (N2 a N3) skončila medziročne s pozitívnym rastom o plus 10%, s celkovým počtom 3 160 vozidiel. Naopak, autobusy kategórie M2 a M3 skončili s prepadom o 25,5%, s celkovým počtom 394 vozidiel. Segmenty kategórie M1 opätovne zaznamenali rast pri vozidlách SUV (+4,0%), pokles v segmente malých a kompaktných vozidiel (-4,3%). Registrácie osobných vozidiel pre právnické a fyzické osoby zaznamenali medziročný rast.
Trochu väčšiu dynamiku dosiahol záujem zo strany fyzických osôb. Pri individuálnom dovoze vozidiel M1 sa celkový počet znížil o 458 vozidiel, ale vozidlá staršie ako 5 rokov vzrástli o 3,1%, teda celkovo o 1 150. Tu je treba však upozorniť, že takéto vozidlá sú postupne vylučované z premávky vo významných európskych mestách a pribúdajú obmedzenia pre ich využívanie. Bez-emisné a nízko-emisné vozidlá, ktoré využívajú nabíjaciu infraštruktúru (BEV a PHEV) zaznamenali medziročný nárast o 0,8% (+675 vozidiel). V kategórii bez-emisných a nízko-emisných vozidiel sme zaznamenali nízke číslo (3,7%), vďaka ktorému žiaľ patrí Slovensko na predposledné miesto v EÚ.
Advokát: Poslanci schválili novú “registračnú daň“ v rozpore so zákonom. Nenechajme to len tak!
Elektromobilita, ktorá má v okolitých štátoch zelenú, má u nás naďalej nedostatočnú podporu, výsledkom čoho je aj záujem o nízko-emisné vozidlá. To vyvoláva obavy, či Slovensko bude schopné splniť ciele, ktoré si spolu s ostatnými členskými štátmi EÚ stanovilo. Vďaka prostriedkom alokovaným v Pláne Obnovy a Odolnosti sa nám plán do roku 2025 môže podariť splniť. Avšak do roku 2030 budeme musieť absolútny počet nabíjacích staníc zvýšiť na štvornásobok súčasného stavu. Medzi veľké výzvy budúceho obdobia patrí aj štandardizácia legislatívneho procesu, nakoľko v uplynulých rokoch bol opakovanie a neoprávnene využívaný skrátený legislatívny proces, prípadne boli zákony predkladané cez poslancov priamo do parlamentu, bez možnosti diskusie či zapojenia odbornej verejnosti do procesu. Viaceré návrhy, vrátane priamej podpory pri kúpe nízko-emisného vozidla, alebo zníženia ceny za tzv. diaľničnú známku, zostávajú žiaľ stále nevypočuté.
📬 👌🏻, no a k nevypočutým oprávneným/logickým požiadavkám je treba ešte väčší dôraz i **kompetentných v ZAP SR**…⁉ 🙇🏻♂️👋🏻
Taká malá krajina sme a toľko fabrík na autá .. prečo na úrodnú pôdu budujeme dielne automobilky… Poľnohospodárstvo úplne stratené, konzervarné , cukrovary … Proste žradlo si vyvážame do zahraničia na spracovanie a potom to kupujeme za nekresťanské peniaze. Super máme autá vyrábame a čo žrať budeme plechy ???? Všetko sme si rozpredali rozkradlo sa … Tento opiči národ aj EU že nám diktuje čo pestovať chovať … Ľudia akože úplne šialenstvo… Primitívne