Mercedes-Benz T 180 d Progressive – Nová trieda, nová klientela

Mercedes-Benz T je multifunkčným spoločníkom pre rodiny a ľudí s aktívnym životným štýlom a ako taký sa usiluje o priazeň privátnych zákazníkov.

Aktuálne je téčko dostupné iba s krátkym rázvorom a piatimi miestami, no neskôr si ho budete môcť kúpiť aj s dlhým rázvorom a v sedemmiestnej konfigurácii. V krátkej verzii má kufor objem 517 dm3, no dôležitejšie než holé číslo je reálna využiteľnosť vyplývajúca z kubického priestoru s úplne rovnými stenami a z toho, že nakladacia hrana je nízko a zarovno s dnom kufra.

Testovaný exemplár mal výklopné piate dvere, no môžete si zvoliť dvojkrídlové asymetricky delené dvere. Zadné sedadlá sú na pomery dospelých malé – majú krátke sedáky a nízke operadlá, no pre deti to nebude problém. Samotné sedadlá sú delené v pomere 2/3 ku 1/3 a vďaka unikátnemu mechanizmu sa so sklápaním operadiel zaraz ponárajú k zemi aj sedáky, čím sa vytvorí prakticky rovná podlaha. Mercedes nazýva tieto sedadlá Fold&Load. Na prekvapenie však už aj pri mojom nastavení, keď sedím relatívne „nalepený“ na volant a operadlo mám takmer kolmo, treba operadlá predných sedadiel vzpriamiť a sedadlá posunúť dopredu, aby sa zadné operadlá mohli sklopiť dole. Inak sa pri sklápaní oprú o operadlá predných sedadiel.

Plná konektivita

A dostávame sa dopredu. Predné sedadlá sú na môj vkus malé alebo to radšej poviem tak, že by som privítal väčšie. Veď nakoniec priestoru v aute je habadej, tak prečo to nevyužiť. Navyše, pri mojom nastavení sedadla som nedokázal poriadne využiť lakťovú opierku, pretože je príliš vzadu, resp. mi chýbal jej posuv a taktiež aretácia opierky v hornej polohe. Keď som si totiž chcel niečo vybrať zo schránky pod ňou, tak som jednou rukou musel pridržiavať opierku.

Taktiež sa mi nepáčilo, že stráženie jazdných pruhov som musel vypínať cez dotykový displej, aj keď je pravda, že systém poskytuje rýchly prístup k tejto funkcii. A tým som kritiku asi aj vyčerpal. Naopak, vyzdvihol by som priame ovládanie klimatizácie, prehľadný prístrojový štít, pekný tvar prístrojovej dosky a obzvlášť materiál kaplnky budíkov, resp. hornej časti, ktorá zakrýva budíky, centrálne výduchy a stredový displej, pretože sa neleskne v čelnom skle. Samozrejmosťou je konektivita so smartfónom cez Apple CarPlay a Android Auto v sérii, plus môžete využiť aj digitálne služby Mercedes me connect.

Sedem v sérii

Téčko je zamerané na rodiny a ako také má vysokú úroveň pasívnej aj aktívnej bezpečnosti. Spomeniem len niektoré prvky. Z pasívnych sedem airbagov v sérii vrátane stredového airbagu medzi vodičom a spolujazdcom, ktorý je v tejto triede ešte unikátny, a automatickej deaktivácie spolujazdcovho airbagu, keď je na jeho mieste detská sedačka v protismere. Z aktívnych zasa sledovanie bdelosti vodiča, udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (nie vedenie), sledovanie mŕtveho uhla… My sme v opcii mali výkonné LED svetlá, cúvaciu kameru, aktívneho cúvacieho asistenta… A komfort umocňoval aj bezkľúčový systém.

Najviac bodov dávam…

Pod kapotou sme mali 1,5-litrový dieselový agregát s pôvodom v Renaulte, no výrazne prekopaný Mercedesom. Spolupracoval so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, pri ktorej by som vyzdvihol, že programovo nepodtáča motor, hoci ten nečakane dobre znáša aj otáčky mierne pod 1 500 ot.min-1, čo býva limitná hranica, pod ktorou podobne veľké dieselové motory začínajú dunieť a vibrovať. Samotný motor je v zásade veľmi tichý, svoj dieselový charakter dáva najavo iba pri silnejšej akcelerácii, aj to nie otravne.

Predbiehanie vo vyšších rýchlostiach a tesnejších podmienkach si treba zvážiť, pretože výkonu nemá na rozdávanie, no pri bežnej jazde sa motor zdá byť silný a pružný. Keby som mal rozdávať plusové body, najviac by získal podvozok. Ten je totiž tichý a príjemne mäkký, presne taký, aký si takéto auto pýta. Nerovnosti nielenže nebúchajú do karosérie, ale aj v pohybe karosérie ich cítite veľmi sprostredkovane. Inými slovami: kým kolesá kmitajú ostošesť, karoséria sa akoby vznášala nad nerovnosťami. Miestami som dokonca zabúdal, že som na Slovensku. Evidentnou daňou za takýto príjemný podvozok je pomerne nízke užitočné zaťaženie – iba 406 kg. Pre vyššie si musíte priplatiť.

Uvidíme, či nová trieda prinesie Mercedesu nových zákazníkov alebo len preskupí tých súčasných.

Stručne

Čo treba uznať

  • Podvozok nielen tlmí, ale doslova žehlí nerovnosti.

Čo nám chýbalo

  • Prakticky nič.

Čo nás prekvapilo

  • Nízke užitočné zaťaženie.

Mercedes-Benz Citan Tourer – V ten správny čas

Mercedes-Benz T 180 d Progressive

Cena (základ/test)                                          22 772/36 482 €

Záruka                                                           2 rokov bez obmedzenia km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/8V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 85 kW (116 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 270 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 144 – 154 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 13,6 s, vmax=177 km/h, spotreba WLTP/test 5,5 – 5,9/5,2 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 2×
  • USB-C – nie
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 517 dm3
fotohodnotenieMercedes-Benz T 180 d Progressiverecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár