Myšlienka riadenia zadnej nápravy teda v zásade nie je žiadna novinka. V minulosti s týmto systémom experimentovali mnohé značky, za všetky spomeniem Renault a jeho modely Laguna či Talisman. Pravdou však je, že v poslednom období sa riadená zadná náprava začala používať omnoho masívnejšie, pričom výrobcovia sa vďaka nej snažia zlepšiť jazdné vlastnosti svojich automobilov a získať tak hoci aj malú konkurenčnú výhodu.
Princíp fungovania je pritom v podstate jednoduchý – pri nízkej rýchlosti jazdy sa zadné kolesá vytáčajú opačným smerom, ako predné kolesá, aby sa zlepšila ovládateľnosť a zmenšil polomer otáčania a naopak pri vysokej rýchlosti v smere natočenia predných kolies, aby sa zvýšila stabilita. V praxi systém najlepšie a najúčinnejšie funguje pri autách s dlhým rázvorom osí náprav.
V limuzínach aj v SUV
Ak si ako príklad vezmeme nemeckú automobilku Audi, potom systém riadenej zadnej nápravy môžeme nájsť v modeloch A6, A7, A8 alebo aj v Q7. Audi sa spolieha na aktívne riadenie s jedným elektromechanickým ovládačom. Umiestnený je na zadnej náprave za rozvodovkou a prepojený s oboma zadnými kolesami. Táto konštrukcia síce nedokáže individuálne natáčať pravé a ľavé zadné koleso, no jej výhodou je nižšia hmotnosť.
Za jej výhodu môžeme považovať aj väčší rozsah natočenia zadných kolies a tým pádom lepšie ovládanie modelov s dlhým rázvorom osí kolies, predovšetkým pri parkovaní alebo jazde v ostrých zákrutách. Pri nízkej rýchlosti natáča Audi kolesá zadnej nápravy opačne ako kolesá prednej nápravy. Zmenšuje tak polomer zatočenia vozidla a zlepšuje jeho ovládanie. Pri vyššej rýchlosti sa zas zadné kolesá natočia v rovnakom smere ako predné kolesá a zlepšuje sa tak stabilita jazdy vozidla. Nevyhnutná je pritom komunikácia aktívneho riadenia s riadiacou jednotkou auta.
Má zmysel aj v superšportoch
Vo svete športových áut je istým priekopníkom značka Porsche, ktorá systém riadenia zadnej nápravy nedávno použila napríklad v modeloch 911 či 918 Spyder. Nemci použili delené aktívne riadenie, teda presnejšie dve riadenia, jedno pre každú stranu.
Použité sú elektromechanické ovládače a riadenie je spojené s riadiacou jednotkou vozidla, odkiaľ čerpá informácie o rýchlosti jazdy, natočení volantu, trakcii jednotlivých kolies a hodnotách pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia. Okrem výhody individuálnej korekcie veľkosti a smeru natočenia kolesa pravej a ľavej strany zadnej nápravy toto riešenie prinieslo aj nevýhodu vo forme vyššej hmotnosti. Táto technológia zmiernila aj dopad nedostatočnej trakcie kolies prednej nápravy.