Po plug-in hybridnej verzii som si vyskúšal aj benzínovú verziu. Na výber máte dve alternatívy – 1,2-litrový trojvalec alebo 1,6-litrový štvorvalec. Ja som si, samozrejme, vybral väčší z nich. Menší sa mi už zdá, že s výkonom 96 kW (130 k) je príliš malý na také veľké auto, akým je Citroën C5 X a svojím prejavom nijako nekorešponduje s charakterom auta. Na druhej strane musím uznať, že vďaka 1,2-litrovému motoru si C5 X môžu dovoliť aj menej solventní ľudia. Cenový rozdiel menšieho motora oproti väčšiemu vo výbave Shine je 1 500 eur.
Jedna-šestka s výkonom 133 kW (181 k) a krútiacim momentom 250 Nm už poskytuje dostatočnú dynamiku a zároveň je kultivovaná v širokom rozsahu otáčok, pričom jej výborne sekunduje osemstupňová automatická prevodovka. Pri bežnej jazde motor pracuje v nízkych otáčkach, je tichý, až tak, že ho prakticky ani nepočujete a necítite ani žiadne vibrácie. Hovorím o nízkych otáčkach, no ani v tých najnižších nie je podtočený. Prevodovka ho totiž nepustí pod cca 1 500 ot.min-1. Na bežnú jazdu nepotrebujete vysoké otáčky, motor totiž poskytuje presvedčivý výkon aj krútiaci moment už v nízkych otáčkach. Už to bolo pre mňa prekvapenie, že pri veľkosti a pri tej hmotnosti som cítil, ako s rastom otáčok rastie aj výkon motora a ako auto pri predbiehaní na okresných cestách zrýchľuje. A to ani nemusíte dávať auto do športového režimu. No ešte väčšie prekvapenie mi priniesla spotreba. Keď som auto preberal, tak palubný počítač na tripe 1 indikoval nájazd 9 999 km (viac kilometrov nedokáže registrovať, no priemerku prepočítava na ostatných 9 999 km) a priemernú spotrebu 6,6 l/100 km. Povedal som si, že pri toľkých kilometroch to už nebude náhoda a auto asi reálne dokáže jazdiť za toľko, ale bol som zvedavý na to, o koľko sa budem od dlhodobého priemeru odkláňať. Pri svižnej jazde mi spotreba vystúpila ku 9 l/100 km a naopak pri troche snahy som dokázal jazdiť aj na hranici 6 l/100 km, no nakoniec som potvrdil priemer 6,6 l/100 km. Mimochodom, to je identická hodnota, ako udáva Citroën ako hornú hranicu v kombinovanej prevádzke v režime WLTP. Na adresu spotreby teda môžem povedať „overené, potvrdené!“.
Stručne
Čo treba uznať
- Tichý a komfortný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Elektrické ovládanie veka kufra.
Čo nás prekvapilo
- Spotreba iba 6,6 l/100 km.
Citroën C5 X 1,6 PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Cena (základ/test) 29 990/37 140 €
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 133 kW (181 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 650 ot.min-1. Emisie CO2 147 – 149 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax=239 km/h, spotreba WLTP/test 6,5 – 6,6/6,6 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,0
- Batožinový priestor: 545 dm3